Gmailin Tarjoukset-välilehden uudet ominaisuudet

Gmail

Markkinoija voi jatkossa erottautua muista viesteistä lisäämällä viesteihinsä logon, esikatselukuvan sekä tarjouksesta kertovia lätkiä.

Gmail julkisti Tarjoukset (Promotions) -välilehteen liittyen muutamia uusia lisäyksiä ominaisuuksiin, joilla sähköpostimarkkinoijat voivat palvella viestiensä vastaanottajia paremmin ja erottua muiden yritysten viesteistä visuaalisesti. Jo aiemmin esimerkiksi ravintolavarauksiin, lentolippuihin, erilaisiin tapahtumiin ja verkkokauppoihin liittyvien viestien tietoihin on voinut lisätä ominaisuudet, joiden avulla Gmail ymmärtää esimerkiksi mitä haun kannalta tärkeitä tietoja viestistä löytyy ja voi tuoda ne näkyviin esikatselukorttiin.

Gmail hyödyntää koneoppimista arvioidessaan jokaiselle käyttäjälle arvokkaimmat viestit ja ryhmitellessään ne aiheen tai teeman mukaan esimerkiksi Parhaat kampanjat (Top Deals) -ryhmään Tarjoukset-välilehdellä. Uuden ominaisuuden avulla pelkän aihekentän lisäksi markkinoija voi määritellä näkyviin lisätietoja, kuten alennusprosentin tai -koodin, haluamansa kuvan sekä tarjouksen päättymisajan. Nämä tiedot näkyvät vastaanottajalle vaikka viestiä ei avaisi. Ominaisuus on nyt käytössä kaikille Gmailin mobiilisovelluksen käyttäjille Androidissa ja iOS:ssä, Gmailin nettikäyttöliittymässä ominaisuus julkaistaan vuoden 2019 alussa.

Gmailin Tarjoukset-ominaisuuksien edut sähköpostimarkkinoijalle

Uudet ominaisuudet tuovat parhaat sähköpostiviestit aiempaa paremmin näkyville. Tarjoukset-välilehden viesteissä voi muokata seuraavia moduuleita:

  • Esikatselukuva (Promotional image): Aiemmin Tarjoukset-välilehden viestilistauksessa on näkynyt vain tekstiä. Jatkossa markkinoija voi määritellä minkä kuvan haluaa näkyvän viestinsä yhteydessä. Kuvana voi käyttää esimerkiksi tuote- tai fiiliskuvaa.
  • Vihreä diililätkä (Offer description): Uudet diililätkät mahdollistavat viestin tietojen kuten alennuksen tai tarjouksen korostamisen. Hyviä esimerkkejä olisivat esimerkiksi ”Ale -50 %” tai ”Ilmainen toimitus”. Periaatteessa lätkissä ei ole merkkirajoituksia, mutta se voidaan lyhentää, jos kaikkien käytössä olevien lätkien merkkimäärä kasvaa liian suureksi.
  • Harmaa alennuskoodilätkä (Offer code): Markkinoija voi jatkossa merkitä alennuskoodit viestiin, jolloin ne näytetään aihekentän yhteydessä harmaassa lätkässä.
  • Logo: Yritys voi määritellä logon näkymään lähettäjänimen yhteydessä, jotta vastaanottaja tunnistaa ensivilkaisulla, mistä yrityksestä on kyse.
  • Päättymispäivä (End date): Viestin yhteydessä näytetään koska tarjous päättyy. Tämä on hyvä keino lisätä kiireentuntua. Päättymispäivän hyödyntäminen tarjoaa lisäetua. Sen myötä viesti saattaa saada näkyvyyttä kaksi kertaa: lähetyshetkellä sekä uudestaan juuri ennen tarjouksen päättymistä.

Kuinka otat nämä ominaisuudet käyttöön

Mikä vain viesti, joka päätyy Tarjoukset-välilehdelle voi tulla valituksi korostettuun Parhaat kampanjat-osioon. Jotta nämä uudet ominaisuudet, kuten logo ja kuva, näkyisivät, täytyy viestin HTML:ään lisätä kommentit. Tämä tapahtuu räätälöidyn JSON koodinpätkän avulla, jossa määritellään yksityiskohdat, kuten mistä osoitteesta logo haetaan. Lisätietoa tästä koodista saat Googlen Promotion Annotations -dokumentaatiosta. Samasta osoitteesta löydät myös työkalun, jolla voit esikatsella, miltä oman sähköpostiviestisi koodi näyttää Gmailin Tarjoukset-välilehdellä, jos viesti päätyy parhaiden viestien joukkoon.

Litmus on rakentanut ilmaisen Litmus’ Gmail Promotions Builder -työkalun, jolla voit rakentaa JSON-koodin ilman, että sinun tarvitsee osata kirjoittaa JSONia. Monille sähköpostimarkkinoijille tämän ominaisuuden hyödyntäminen vaatii vielä käsityötä, sillä esimerkiksi suositussa MailChimp-työkalussa ei vielä ole helppokäyttöistä toimintoa, jolla merkitä nämä tiedot ilman HTML-koodin muokkaamista. Toisaalta testaaminen on yksittäisten kampanjoiden kohdalla etenkin niillä verkkokauppiailla, joiden viestejä luetaan paljon Gmailin mobiilisovelluksilla, melko helppoa, ja Litmuksen työkalu helpottaa asiaa niille, joilla ei ole JSON-osaamista. Kokeillessani ominaisuutta kuitenkin selvisi, että moni sähköpostimarkkinointityökaluista poistaa HTML-koodiin lisätyt JSON-scriptit (sekä vaihtoehtoisen microdatan) lähetysvaiheessa: tämä siis kannattaa huomioida omia testejä suunnitellessa.

Olisiko tämä jotain mitä kokeilisit heti tai viimeistään vuoden alussa?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *