Esimakua Tuloksen Google AdWords Tehokoulusta

Esimakua Tuloksen Google AdWords Tehokoulusta

Eikö olisikin kiva katsoa, millaisia hakutuloksia omaan bisnekseesi liittyvillä sanoilla löytyy? Malta mielesi, sillä omilla avainsanoilla tehtyihin hakuihin liittyy muutama seikka, jotka kannattaa huomioida. Seuraavassa on pientä esimakua AdWords-koulutuksen sisällöstä.

Vältä omien hakusanojen käyttämistä!

Omien hakusanojen käyttäminen hakutehtävissä aiheuttaa aina turhia kustannuksia, vaikka et klikkaisikaan mainoksiasi. Erityisesti jos hakuja on vähän kustannukset voivat nousta herkästi. Tässä ei auta nettiselaimien Incognito-tilan käyttäminen, eli anonyymitkin haut aiheuttavat turhia kustannuksia. Miksi?

AdWords-mainonnan relevanttiuden tärkein mittari on klikkiprosentti, eli CTR (Click Through Rate: klikit/mainosnäytöt). Kun teet paljon hakuja samalla avainsanalla, ja jätät klikkaamatta omia mainoksiasi, niin klikkiprosenttisi laskee. Tämä johtaa siihen, että hakusanan laatupiste (Keyword Quality Score) saattaa laskea. Tämän seurauksena mainosten näyttömäärät vähenevät, keskimääräinen sijainti laskee sekä mainoslaajennusten esitykset vähenevät. Lisäksi on todennäköistä, että keskimääräinen klikkihinta nousee. Tämän takia ei kannata tehdä hakuja omilla avainsanoilla. Omien hakusanojen toistuva käyttäminen aiheuttaa muitakin ongelmia.

Saat vääriä hakutuloksia

Kun mainoksia ei toistuvista hauista huolimatta klikata, Googlen hakukonerobotti arvioi, että mainos on juuri kyseiselle hakijalle epärelevantti ja joko pudottaa mainoksen sijaintia, jättää mainoksen ajoittain pois, tai jättää mainoksen pois jopa kokonaan.

Tilastosi vääristyvät

Kun hakuja on suhteellisen vähän ja hakujen joukossa on runsaasti oman yrityksen sisältä tehtyjä hakuja, tilastosi vääristyvät. Luotettavien analyysien tekeminen vaikeutuu ja väärien johtopäätösten todennäköisyys kasvaa.

Näin vältät ongelman

Mitä enemmän yrityksellä on työtekijöitä, sitä suurempi on omien hakusanojen käyttämisen todennäköisyys. Tehokas sisäinen tiedottaminen on tärkeää. Ensinnäkin, ainoa tapa välttää turhat kustannukset ja saada mahdollisimman aidot hakutulokset on käyttää mainosten katseluun Google AdWords Preview Toolia. Toiseksi, ainoa oikea tapa mennä omille nettisivuilleen on kirjoittaa nettiosoite selaimen osoitekenttään – tämä hyvä ohje näyttää kuitenkin unohtuvan valitettavan usein. Toki sisäisten hakujen haitat voidaan välttää myös sulkemalla omat IP-osoitteet AdWords-kampanjoiden asetuksissa. Tämä vaihtoehto kuitenkin sulkee pois myös AdWords Preview Toolin, eli mahdollisuuden mainonnan esikatseluun.

Vältä myös kilpailevien avainsanojen käyttöä ja mainosten klikkaamista

Myös tässä tapauksessa tilastot vääristyvät. Lisäksi Google saattaa ryhtyä ankariin toimenpiteisiin, jos se havaitsee, että heidän hakukonettaan käytetään haitantekoon. Googlen ratkaisujen takana on paljon monipuolista tekoälyä, joka havaitsee helposti hakukoneiden väärinkäytökset. Tästäkin saat lisää arvokasta tietoa Tuloksen Google AdWords Tehokoulussa.

Google AdWords Tehokoulu

Tulos Helsinki järjestää kerran kuussa koko päivän Google AdWords Tehokoulun, joka sopii mainiosti päättäjille, digitaalisten palvelujen ostajille ja hakukonemainonnan tekijöille. Katso seuravan AdWords Tehokoulun ajankohta täältä ja ilmoittaudu ajoissa» 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *