Erään konversion tarina

Pienenkään hankinnan tekeminen ei aina ole kovin suoraviivaista. Asiakas tulisi kohdata laadukkaasti jokaisessa ostoprosessin vaiheessa, mikä onkin helpommin sanottu kuin tehty. Päätimme havainnollistaa erään konversion tarinan herätelläksemme ideoita asiakkaan polun mallintamiseen sen eri vaiheissa.

Idea tarpeesta

Idea tarpeesta

Harrastan lenkkeilyä ympäri vuoden, ja sattuneista syistä syyskuusta huhtikuulle se tapahtuu käytännössä varsin usein pilkkopimeässä. Kadotan kourallisen heijastimia vuodessa, joten olin jo pitkään haaveillut takista, jonka pinta on heijastinkangasta. Mainitsin tästä työkaverilleni, joka jonkin ajan kuluttua vinkkasikin nähneensä sellaisia urheiluvarusteiden suosikkiverkkokaupassaan.
Tuotteen etsiminen googlaamalla.

Tarpeen ilmaisu googlaamalla

Työkaverin suosittelema brändi ei ollut minulle ennestään tuttu. Kotona en enää muistanut brändin nimeä, joten googlasin jotain sinnepäin, enkä onnistunut löytämään sitä. Hain paljon sanoilla ”heijastintakki” ja sen eri versioilla, kun en keksinyt, millä muulla sanalla takkia voitaisiin kutsua. Luotin löytäväni brändin sillä tavalla, mutta ei onnistunut.
Vinkki uutiskirjeestä työkaverilta.

Linkin kautta valikoiman äärelle

Mainitsin epätoivoisista etsinnöistä työkaverilleni, joka välitti minulle kyseisen kaupan uutiskirjeen. Pääsin lopulta sivustolle klikkaamalla uutiskirjeen linkkiä. Selailin kauppaa ja siellä oli kuin olikin saatavilla juuri sellainen takki kuin halusin. Sen löytäminen ei vain ollut kovin helppoa. Sivuston sisäinen haku sanalla ”heijastintakki” ei tuonut tuloksia.

Ensimmäinen konversio: uutiskirjeen tilaus.

Selailusta ensimmäiseen konversioon

Hakutoimintoon turhautuneena selasin sivustoa läpi valikon avulla. Takki löytyi lopulta loogisen rakenteen kautta. Se oli nimetty englanniksi, joten ei ihme, ettei löytynyt hakemalla heijastintakkia. Huomasin nopeasti, että kaupasta kannattaa odotella hyviä tarjouksia, ja kilautin kaupalle ensimmäisen konversion: tilasin uutiskirjeen.

Oikean tarjouksen odottaminen.

Uutiskirjeestä tarjousten kärkyntään

Uutiskirjeitä sujahti sähköpostiini lähes päivittäin. Yleensä olisin moisen tulvan edessä peruuttanut tilauksen heti, mutta päätin olla sinnikäs. Kärsivällisyys palkittiin, ja himoitsemani takki tuli erinomaiseen tarjoukseen yhden päivän ajaksi viikolla, jolloin joka päivä tarjoukset vaihtuivat. Luin sähköpostin töissä ja päätin ostaa takin illalla kotona.

Mobiilikonversio lähellä keskiyötä.Vaikeuksien kautta yölliseen mobiilikonversioon

Asia ehti melkein unohtua – olin käymässä jo nukkumaan, ja vielä piti nousta hakemaan kännykkä ja surffata kauppaan. Klo 23.40 sain aikaan mobiilikonversion, mutta hermot olivat koetuksella. Luottokortilla ei voinut jostain syystä maksaa. En ymmärtänyt virheilmoitusta, ja valitsin monimutkaisemman maksutavan laskulla, joka onneksi meni läpi. Jee, takki olisi pian tulossa!

Nopea toimitus ilahduttaa.Nopean toimituksen ansiosta tyytyväiseksi asiakkaaksi

Takki saapui parissa päivässä Matkahuollon avulla viereiseen ruokakauppaan, josta kävin sen noutamassa. Täydellistä – juuri sellainen kuin toivoin, ja nopeasti toimitettuna. Ensimmäisellä lenkkikerralla pimeässä Keskuspuistossa pyöräilijä huikkasi ohi ajaessaan, että takkini on todella häikäisevä! Olin siis tyytyväinen asiakas.

Liikaa uutiskirjeitä – tilauksen peruutus.Liiasta pommituksesta uutiskirjeen peruuttajaksi

Uutiskirjeitä saapui edelleen kiihkeällä tahdilla, joten saatuani haluamani tuotteen päädyin lopettamaan uutiskirjeen tilauksen. Brändi on nyt kirkkaana mielessä, ja ostoprosessista jäi kokonaisuutena hyvä fiilis. Seuraavaksi odottaisin ”Emme ole nähneet sinua pitkään aikaan… ” sähköpostia.

Tämä tarina on tosi – asiakas sai lopulta haluamansa tuotteen, mutta tunteet kulkivat vuoristorataa. Jos sinun asiakkaidesi tarinat voivat olla tällaisia, ota yhteyttä, niin optimoidaan jokainen vaihe sellaiseksi, että asiakkaan hymy säilyy!

Kiitos kuvituksesta Heikki Väliaholle! Yläosan kuvituskuva on ote Matias Teittisen teoksesta.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *