Ensiaskeleet Instagram-mainostajalle

Instagram-mainokset

Yhä useampi mainostaja maailmalla on päässyt aloittamaan Instagram-mainonnan. Näillä näkymin syksyn aikana mukaan liittyy myös Suomi. Mainostajan on hyvä valmistautua uusiin mahdollisuuksiin laittamalla Instagram-mainosasetukset ja omat tavoitteet kuntoon.

Instagram kuuluu edelleen nopeimmin kasvaviin sosiaalisiin medioihin. Mainosvälineenä se on avautunut huomattavasti hitaampaa tahtia, ymmärrettävistä syistä. Koukuttavaa käyttäjäkokemusta ei haluta vaarantaa, koska epäonnistunut ja ärsyttäväksi koettu mainonta voi saada varsinkin nuoret käyttäjät siirtymään muihin palveluihin.

Yritysten on hyvä muistaa tämä myös omaa Instagram-sisältöä tuottaessaan. Jos Instagram on yrityksellesi vahva ja tavoitellun kohderyhmän erinomaisesti tavoittava kanava, liitä ihmeessä Instagram-mainonta työkalupakkiisi. Muista kuitenkin, että hyvä sisältö on edelleen kuningas mainonnassakin: julkaise siis mainoksissa omaa kohdeyleisöä aidosti innostavia kuvia ja videoita.

Instagram-mainonnan asetukset

Suomalaisen Instagram-mainostajan kannattaa näinä aikoina tarkistaa Facebook-mainostilinsä, sillä Instagram-mainonnan aloitukseen voi valmistautua jo nyt. Edellytyksenä kuitenkin on, että yritys käyttää Facebook Business Manageria. Jos yritys ei ole vielä siirtänyt omaa Facebook-sivuaan ja mainostiliään Business Manageriin, siirroksen kanssa ei kannata enää viivytellä.

Business Manager tarjoaa hallinnointiin ja käyttöoikeuksien jakamiseen yhdistetyn käyttöliittymän, jota varsinkin isot organisaatiot ovat pitkään toivoneet. Tutustu ja kirjaudu siis aluksi Facebook Business Manageriin.

Instagram-mainonnan alkuvalmistelut tehdään Facebook Business Managerista käsin. Yritys liittää aluksi Instagram-tilinsä Business Manageriin. Tämän jälkeen Instagram-tiliin liitetään mainostili. Samalla oikeuksia voidaan jakaa myös kumppanille, kuten mainontaa optimoivalle toimistolle. Mainokset vuorostaan luodaan tutuilla Facebookin mainostyökaluilla. Huomaa, että kaikilla mainostajilla tämä ei ole vielä mahdollista, sillä uudet ominaisuudet otetaan käyttöön vaiheittain.

Aseta Instagram-mainonnalle selkeät tavoitteet

Ennen kuin pääset Instagram-mainonnassa tositoimiin, varaa aikaa perusteelliselle suunnittelulle. Vahvan luovan panostuksen ohella mainostajan on hyvä tiedostaa, millaisia tavoitteita Instagram yleensä pystyy palvelemaan. Myös mainostyypit asettavat rajat sille, millaisia tavoitteita kohti kohdeyleisöä kannattaa houkutella.

Instagram-karusellimainos

Instagramin mainosratkaisut ovat laajalti Facebook-mainonnan kaltaisia. Tässä vaiheessa tarjolla ovat kuvamainokset, videomainokset ja useamman kuvan karusellimainokset. Mainokseen voi liittää Facebook-mainosten tapaan toimintapainikkeen. Myös kohdennusmahdollisuudet ovat tuttuja Facebookin tarjonnasta ja varmasti laajenevat ajan myötä samaan suuntaan.

Instagram-mainonta on korostetusti mobiilimainontaa, jolla on omat haasteensa. Jos toimintapainike johdattaa klikkaamaan omalle sivustolle, on syytä muistaa, että kaikki ulkopuoliset linkit avautuvat sovelluksen sisällä. Viimeistään nyt on saatava responsiivinen sivusto kuntoon! Toki kynnys siirtyä hyvän Instagram-sisällön ääreltä mainostajan sivulle voi olla muutenkin korkealla.

Suunnittele siis tarkkaan, missä asiakaspolun vaiheessa Instagram-mainonta on juuri oikea kanava yrityksellesi. Suosittelemme kokeilemaan rohkeasti!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *