Enemmän parempaa tietoa kävijöistä – Universal Analytics

Universal Analytics -seuranta

Googlen Universal Analytics on ollut saatavilla huhtikuusta lähtien. Perinteinen Google Analytics on suunniteltu verkkosivujen seurantaan, mutta uusi Universal Analytics mullistaa seurannan täysin.

Universal Analyticsin lähtökohta on, että sillä pystyy seuraamaan mitä tahansa laitetta joka on kytketty internetiin. Käytännössä seuranta on muuttunut käyntikohtaisesta kävijäkohtaiseen. Tämä tarkoittaa sitä, että kävijöistä saadaan aiempaa tarkemmalla tasolla tietoa. Keskustelua päivityksen ympärillä käydään tiuhaan, mutta usein keskustelu siirtyy joko liian teknisiin detaljeihin tai ei-niin tarpeellisiin ominaisuuksiin, jolloin järjestelmän todelliset business hyödyt jäävät taka-alalle.

Yritykset investoivat tänä päivänä mittaviin järjestelmiin. Nämä on monesti paketoitu niin monimutkaisiin projekteihin, joiden hyödyt tuntuvat jäävän kauas pimentoon. Investoinnin tuotot näkyvät ehkä pidemmällä aikavälillä erilaisina säästöinä ja sisäisinä tehokkuuden parannuksina, mutta turhan usein niiden todellinen arvo jää kauas tavoitellusta.

Universal Analyticsissä hyödyt tulevat heti selkeästi esille. Ei ole merkitystä onko yritykselläsi verkkokauppa. Riittää että näet digitaalisessa kanavassa potentiaalia ja olet valmis panostamaan siihen myös itse.

Seuraa uniikkia kävijää laitteesta riippumatta

Universalin yksi pääominaisuuksista on entisen neljän eri evästeen (ga.js) sijaan yksi eväste (analytics.js). Tämä mahdollistaa uniikin kävijän seurannan riippumatta siitä mitä laitetta henkilö käyttää. Tulee kävijä verkkosivuille mobiilin, tabletin tai pöytäkoneen välityksellä, hänet tunnistetaan yhtenä kävijänä. Kävijä on voinut tulla verkkosivustolle tabletistaan, käynyt sen jälkeen katsomassa tuotteita kännykällä matkalla töihin ja lopulta tehnyt ostoksen vaikkapa kivijalassa. On selvää, että tämän tiedon saanti Analyticsiin antaa sinulle kilpailuedun, sillä se tuo mahdollisuuden tarkempaan kävijän polun seurantaan ostopäätöksen suunnittelusta ostohetkeen.

Universal Analytics antaa tarkemman kuvan siitä mihin markkinointipanostukset kannattaa kohdentaa, kun tiedetään mikä on asiakkaan kokonaisvaltainen ostoprosessi. Kokonaisvaltaisempi kuva johtaa parempaan asiakasymmärrykseen ja viime kädessä parempaan tuottoon.

Verkkokaupan ja kivijalan seuranta yhteen

Verkkokaupan ja kivijalan seuranta yhteen

Yksi keskeisistä Universalin ominaisuuksista on online ja offline datan yhdistäminen. Yksinkertaistettuna tämä tarkoittaa verkossa olevan datan ja kivijalkadatan yhdistämistä. Yrityksesi offline tiedot, esim. asiakasdata CRM:stä pystytään ajamaan samaan Analytics tiliin, jolloin tämä helpottaa asiakaskohtaista seurantaa. Esimerkiksi erikoistavaraliikkeelle tämä tarkoittaa sitä, että kaikki ostotapahtumat ovat yhdessä paikassa yhden Analytics tilin alla.

Toinen esimerkki datojen yhdistämisestä voisi olla vaikkapa sähköpostimarkkinoinnin hyödyntäminen. Uuden järjestelmän avulla voidaan ajaa tietoa sähköpostimarkkinoinnin järjestelmästä Analyticsiin, ja tällä tiedolla voidaan vaikuttaa display kampanjoiden toteutukseen positiivisesti perustuen juuri tuohon kävijäkohtaiseen dataan. Koska data on yhdessä paikassa, kävijät voidaan vielä segmentoida edelleen perustuen käyttäytymiseen ja käyttää tätä tietoa hyödyksi uudelleenmarkkinoinnissa. Tämä johtaa taas personoidumpaan markkinoinnin kohdentamiseen ja lisää email markkinoinnin voimaa entisestään.

Kustannussäästöjä suoraviivaisemmalla toiminnalla

Universal Analyticsissä on monien asioiden implementointi helpottunut, mikä vapauttaa resursseja IT- ja markkinointitiimiltäsi. Vanhassa versiossa monet muutokset piti tehdä javascriptillä, joka vaatii tiimiltäsi perustekemisen lisäksi syvempää teknillistä osaamista. Useimmiten tämä osaaminen on jouduttu ulkoistamaan kumppanille. Nyt monet järjestelmän asetukset on tuotu Analyticsin käyttöliittymän Admin- puolelle, jolloin kuka tahansa voi oppia niitä käyttämään. Voit panostaa markkinoinnin tehokkaaseen tekemiseen sen sijaan, että aikaa menee käyttöliittymän kanssa painiskeluun.

Verkkokaupan seurantaan uusia ominaisuuksia

Universal Analytics tuo myös verkkokauppiaille paljon hyötyjä. Uusien ”enhanced eCommerce” ominaisuuksien muodossa verkkokauppa saa syvemmän käsityksen kävijöiden ostotottumuksista ja erityisesti ostofunnelia pystytään tarkastelemaan paljon tarkemmalla tasolla.

Mikäli painiskelet sellaisten kysymyksien parissa, kuten ”Kuinka moni tuote lisättiin ostoskoriin?”, ”Kuinka moni poistettiin?” ja ”Kuinka moni kävijä kävi ostossivuilla?”, löytyy näihin vastaus tarkemmalla tasolla. Tämä antaa sinulle vastauksia mihin tuotteisiin kannattaa panostaa, mitkä tuotteet eivät menesty niin hyvin kuin olisi mahdollista ja ennen kaikkea löydät ostofunnelista potentiaalisia testauskohtia, jotta voit parantaa markkinointikustannustesi tuottoa.

Tägien tehokkaampi hallinnointi Google Tag Managerilla

Google Tag Managerin rooli Universal Analyticsiin siirtymisessä on keskeinen. Tag Managerin päätehtävä on hallinnoida tehokkaammin tägejä, jotka toimivat markkinoinnin tukena. Tägien tarkoitus on mitata liikennettä ja käyttäytymistä, ja ennen kaikkea niiden tarkoitus on ymmärtää markkinoinnin panostusten hyödyt.

Minkä takia Tag Manager kannattaa sitten ottaa käyttöön Universal Analyticsin päivityksen yhteydessä? Siirtymisessä joutuu useimmiten turvautumaan IT-resursseihin, jotka joutuvat tekemään koodinvaihdokset ja sivujen editoinnit. Tag Managerin avulla nämä hoituvat vaivattomasti ja säästät selvää aikaa, koska voit itse hallinnoida tägien vaihtamisen. Myös tulevaisuuden päivitykset onnistuvat huomattavasti helpommin, sillä Tag Managerillla pystyy etänä hallinnoimaan sivuja ja tästä syystä koodia ei tarvitse päivittää jokaiselle haluamalleen sivulle erikseen.

Varmista riittävä osaaminen päivityksen suorittamiseen

Universal Analyticsiin siirtymisessä tulee ottaa huomioon muutama tärkeä asia.

  • Varmista riittävä osaaminen siirtymään, erityisesti teknisellä puolella.
  • Ota huomioon ne eri datalähteet, joista haluat ajaa tietoa Analyticsiin. Tässä on monia eri vaihtoehtoja; esimerkkinä voit haluta integroida asiakashallintajärjestelmän ja Analyticsin datan yhteen.
  • Tarkista että siirtymä on suoritettu hyvin. Jälkitarkastuksen roolia ei tule vähätellä, sillä on tärkeää tarkistaa että kaikki data ja mittaukset ovat kunnossa siirtymän jälkeen.

*** *** ***

PS. Mikäli kaipaat lisätietoa aiheesta, Tulos järjestää 21. lokakuuta miniseminaarin ”Universal Analytics ja Tag Managerin hyödyntäminen”. Tule paikalle kuulemaan lisää UA:n hyödyistä ja käyttötarkoituksista!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *