Digitaalisen markkinoinnin tuulet Aasiasta

Hong Kongissa järjestettiin syyskuussa digitaalisen markkinoinnin seminaari SES Hong Kong, jossa oli noin 300 asiantuntijan porukan lisäksi Tuloksen diginikkarit Juha & Toni. Lue, mitä opimme reissussa, ja hyödynnä vinkit omassa työssäsi!

Attribuutiomallinnuksella tehot irti markkinointitoimenpiteistä

Seminaarissa korostui useassa puheessa attribuutiomallinnus ja selkeästi sen käyttö Aasiassa on hyvin monipuolista. Mitä sitten on attribuutiomallinnus? Asia on aika tuttu monelle alalla työskentelevälle, mutta tässä vielä pähkinänkuoressa, mistä on kyse:

Attribuutiomallinnus on siis konversiopolun tutkimista tarkemmalla tasolla. Ennen kuin asiakas päätyy ostamaan tuotetta tai palvelua, matkan varrella saattaa olla useita asiaan vaikuttavia tekijöitä, niin negatiivisia kuin positiivisia, jotka vaikuttavat loppupelissä lopullisen konversion muodostumiseen.

Tärkeintä olisi tunnistaa konversioon vaikuttavat interactionit, eli vuorovaikutukset ja antaa niille oma arvonsa. Tunnistaminen antaa ymmärrystä kanavien vaikutukseen kokonaisuudessa ja helpottaa hahmottamaan kanavan hyödyllisyyden tai tarpeettomuuden.

Seminaarissa tuli esille useita maksullisia analytiikkaohjelmia, mutta Google Analytics tarjoaa myös attribuutiomallinnukseen työkalun, jolla on suhteellisen helppo aloittaa analysointi (klikkaa kuva isommaksi):

 

blog-attribuutiomalli

Näin etenet analysoinnissa:

  1. Valitse oletusmalli, jota haluat seurata. Malli pitäisi olla sellainen, jota käytät eniten ja josta on eniten hyötyä – yleensä se on viimeisen ”kosketuspisteen” arvo.
  2. Vertaile kanavien arvoja keskenään ja näet eri mallien ja niiden tulosten prosentuaaliset muutokset.
  3. Lajittele prosentuaaliset muutokset ja kiinnitä huomio etenkin suuriin eroihin.
  4. Tee toimenpiteitä analysoinnin pohjalta.
  5. Viimeisimpänä, mutta ei missään nimessä vähäisimpänä, räätälöi toimenpiteitä oman liiketoiminnan mukaisesti. Mallinnusesimerkit ovat tarkoitettu isolle yleisölle, mutta parhaimmat tehot saa irti kun tekee attribuutiomallinnuksen räätälöidysti.

Vaikuttavuuden mallintaminen

Vaikutusmalli on sääntö tai sääntöjen joukko, jolla määrätään, miten myyntien tai tulosten hyvitys määritetään kosketuspisteille tulosreiteissä.Tässä kaksi esimerkkiä vaikutusmalleista:

“Viimeinen vuorovaikutus” -määritteen nojalla annetaan 100 prosenttia hyvityksestä lopullisille kosketuspisteille (eli klikkauksille), jotka edeltävät välittömästi myyntiä tai tuloksia.

“Ensimmäinen vuorovaikutus” -määritteen nojalla annetaan 100 prosenttia hyvityksestä kosketuspisteille, jotka käynnistävät tulosreitit.

Vaikuttavuuden mallinnusesimerkit

Googlella on aika hyvä selostus esimerkeistä, joiden kautta asiaan voi tutustua tarkemmin.

Näissä mallinnustavoissa on paljon uutta terminologiaa ja mahdollisuuksia käsitellä dataa, mutta lopputuloksena on arvokasta tietoa, jolla voi ohjata markkinointirahaa oikeisiin kanaviin.

Jos olet epävarma attribuutiomallinnuksesta tai tarvitset lisävinkkejä analysointiin, ota yhteyttä Tuloksen asiantuntijoihin.

Facebook-mainonta ei toimi, vai toimiiko sittenkin?

Facebook-mainonta ja sen seuraaminen oli mukavasti esillä Aasiassa, vaikka sen käyttö Kiinassa onkin kiellettyä.

Facebook on mielenkiintoinen media mainostajalle. Perusmainostaminen (oikean puolen mainokset) kohdennuksineen on melko no-brainer -hommaa ja samalla varma tapa polttaa budjettia.

Tutkimusten mukaan 99 prosenttia mainoksen nähneistä henkilöistä ei klikkaa mainosta, joten mitä tehdä, jos Facebook-mainonta ei toimi?

Noh… Facebook-mainonta vaatii strategian ja/tai systemaattisen suunnitelman. Oppien mukaan olisi suositeltavaa tehdä ainakin seuraavat toimenpiteet:

1. Hanki yleisöä, eli tykkääjiä. Alkuvaiheessa on tärkeää kerätä tykkääjiä, jolloin viestin ajoittaminen ja kohdentaminen sopiville segmenteille on olennainen asia. Esimerkiksi kilpailut, arvonnat, vinkit ja muut lisäarvoa tuottavat elementit toimivat hyvin tykkääjien saamisessa.

2. Aktivoi yleisöä mielenkiintoisella sisällöllä. Kun olet saanut kasvatettua oikean yleisön määrää, muista rakentaa aktiivisesti sisältöä heille. Ukko.fi on hyvä esimerkki tästä:

 

blog-facebook-3

3. Ohjaa tai anna kohderyhmälle mahdollisuus edetä sisällöstä eteenpäin. Jos kerrot tuotteista ja/tai palveluista, niin muista ohjata väkeä haluttuun paikkaan esimerkiksi linkillä. Tai jos kyseessä on kivijalkamyymälä, kerro sen sijainnista ja aukioloajasta.

Verkkokaupalle on hyvin luonnollista laittaa linkki omille sivuille, josta tuote ostetaan:

blog-facebook-2

4. Palvele yleisöä. Sosiaalinen media toimii myös palautekanavana, joten ole valmis ottamaan vastaan risuja ja ruusuja. Tähän on myös hyvä käyttää resursseja, jolloin Facebook toimii itse asiassa samalla asiakaspalvelupisteenä.

blog-facebook-4

5. Testaa, mittaa ja tee TULOKSIA. Facebook-tekeminen ei ole enää vain tykkääjien keräämistä tai asiakaspalvelukanavana olemista, vaan se toimii myös tehokkaana myyntikanavana, joten hyödynnä sitä, kun haluat tehdä tuloksia.

Avainsanatyökaluilla uusia ideoita hakukonemarkkinointiin

Jon Quinton SEOGadget:sta kertoi heidän tavastaan tehdä avainsanatutkimuksia. Quinton esitteli muutamia mielenkiintoisia työkaluja, joita voi hyödyntää avainsanojen rakentelussa ja kokonaisuuksien ymmärtämisessä.

  • Mergewordsin avulla voi rakentaa avainsanayhdistelmiä automaattisesti ja luoda esimerkiksi pitkän hännän avainsanalistaa hakusanamainonnan tileille.
  • Quora on yhteisö, jossa voi esittää kysymyksiä ja antaa vastauksia oman aihealueen tiimoilta, kuten vaikka digimarkkinoinnista.
  • SEMrush on näppärä insights-työkalu etenkin kansainvälisille markkinoille, jonka kautta pääsee kiinni kilpailijoiden näkyvyyteen orgaanisissa ja maksullisissa tuloksissa.

Miten Aasian digimarkkinointi eroaa kotimaan tekemisestä?

SES Hong Kong tarjosi uutta ja vanhaa, ehkä kuitenkin enemmän vanhaa. Mielenkiintoisinta oli nähdä, kuinka tehokkaasti varsinkin isot yritykset panostavat digitaalisen markkinoinnin analysointiin ja kehittämiseen kun taas vastaavasti niin sanotut ”perustekijät” olivat todella paljon meitä jäljessä digitaalisessa kehittymisessä.

Toki tätä pakkaa sekoittaa hyvin pitkälle koko digitaalisen ekosysteemin sekasotku, jota Aasiasta kyllä löytyy. Esimerkiksi hakukonemarkkinat ovat pirstoutuneet vähän eri tavalla kuin Suomessa, jossa Google dominoi:

Blog-SEM-China
Hakukoneiden markkinaosuudet Kiinassa.

Seminaari oli mielenkiintoinen ja pidin erityisen paljon aasialaisesta businesskäyttäytymisestä, joka on todella ystävällistä ja kohteliasta. Vaikka seminaarissa oli porukkaa Yhdysvalloista ja Briteistä, mukana oli paljon aasialaisia kollegojani, jotka olivat todella kiinnostuneita meidän tavasta toimia.

Todella yleinen kysymys oli ”miksi teillä ei ole vielä toimistoa täällä Hong Kongissa?” – Ehkä kohta on! ;)

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *