Aloita Facebook-mainonta – maksaville asiakkaille

Aloita Facebook-mainonta

Ilmaiset lounaat ovat ohi: Facebook-mainostaja saa parhaan tuoton mainosbudjetilleen tarkasti kohdennetuilla kampanjoilla.

Täytyykö Facebook-tykkääjien tavoittamisesta maksaakin? Ilman mainontaa kukaan ei näe sivumme päivityksiä! Kuvakoot muuttuivat ja mainospaikat Facebook-sivulla vähenivät!

Facebook-käyttäjien ja -mainostajien keskuudessa kuohuu säännöllisesti. Kohua aiheuttavat useimmiten ulkoasun uudistukset ja algoritmin päivitykset – ylipäätään kaikki muutokset, joilla Facebook pyrkii kehittämään palveluaan.

Kun tunnekuohu laantuu ja vaahto on pyyhitty suupielistä, markkinoijan kannattaa kääntää katseensa Facebookin tarjoamiin uusiin mahdollisuuksiin. Oikealla kohdistuksella pääset jälleen kiinni kannattavaan Facebook-mainontaan.

Kerro tarjonnastasi sivustosi kävijöille

Ensimmäinen askel tehokkaampaan Facebook-markkinointiin on uudelleenmarkkinointipikselin asentaminen sivustollesi. Voit markkinoida esimerkiksi pelkästään valitsemiesi tuotekohtaisten sivujen kävijöille, aivan kuten AdWords-mainonnassa. Näin tavoitat sivustosi kävijät, joilla on jo herännyt kiinnostus tarjontaasi.

Kun haluat viedä kohdistuksen vielä pidemmälle, voit suunnata oman kampanjan asiakkaille, jotka ovat aiemmin tehneet ostoksen sivuillasi. Tyytyväisillä asiakkailla on luultavasti hyvä motiivi ostaa sinulta myös jatkossa. Pidä heistä kiinni.

Tavoittele samankaltaisia asiakkaita

Miltä kuulostaa, jos tavoittaisit vielä paljon nykyistä asiakaskuntaasi suuremman joukon, joka kuitenkin muistuttaa erittäin paljon ostoksen tehneitä asiakkaitasi? Joukossa voi olla yhteisiä tekijöitä elämänvaiheesta samankaltaisiin kiinnostuksen kohteisiin: nuoret vanhemmat etsivät lastenvaatteita, ulkoilijat hakevat varusteita seuraavalle vaellukselle.

Kun kohdistat Facebook-kampanjan algoritmiin perustuvan profiloinnin kautta löytyneille samankaltaisille yleisöille, pääset kertomaan tarjonnastasi asiakkaille, joiden kiinnostuksen todennäköisyys perustuu pelkkää ikää ja sukupuolta vahvempiin tekijöihin.

Älä myöskään unohda Facebook-sivusi nykyisiä tykkääjiä. Voit koostaa kampanjaasi varten samankaltaisen yleisön myös tykkääjiä muistuttavista asiakkaista. Kyse on kuitenkin ydinjoukosta, joka haluaa tietää tarjonnastasi lisää.

Lopuksi: Facebook-mainostajan muistilista

Facebook-mainostajan kannattaa pitää mielessään ainakin kolme periaatetta:

  1. Uudistuksia tulee jatkossakin. Keskity niiden antamiin mahdollisuuksiin ja ota ne käyttöön edelläkävijöiden joukossa.
  2. Mitä rajallisempi budjettisi on, sitä suurempi on paine suunnitella budjetin käyttö järkevästi: suuntaa mainonta yleisöille, joissa on eniten potentiaalia. Älä hae näyttöjä, hae ihmisiä.
  3. Tarjoa mielekästä sisältöä – myös mainonnassa. Mieti, miten voisit oikeasti palvella asiakastasi markkinoinnin keinoin.

Facebook-käyttäjät tarkistavat uutisvirran tapahtumat keskimäärin 14 kertaa päivässä. Käytä se hyödyksesi: näin huikea ote käyttäjistä katoaisi, ellei Facebook haluaisi myös mainonnan tavoittavan oikeat ihmiset oikeaan aikaan.

Yksi kommentti

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *