AI Nordic: Mistä puhumme, kun puhumme tekoälystä

Tekniikka, palvelut, etiikka, käytettävyys, kilpailukyky - tekoälyyn on kymmenittäin näkökulmia. Poimin Business Insight Groupin järjestämästä tekoälytapahtumasta muutamia kiinnostavia nostoja päivän puheenvuoroista.

Sven Körner, things THINKING: Tekoäly ei valloita maailmaa, mutta saattaa valloittaa toimialasi

Tekoäly ei valloita maailmaa ja alista ihmisiä otteeseensa. Sen sijaan kilpailijasi saattaa tekoälyn avulla hyvinkin valloittaa asiakkaasi tai jopa toimialasi. On itsestään selvää, että tekoäly korvaa rutiinityötä. Haasteena on tähän asti ollut, että iso osa rutiinitöistäkin liittyy kielellisten symbolien käsittelyyn ja kielitajuun; olipa kyseessä sopimus tai lakiteksti tai asiakkaan pyyntö tai käyttöohje tai asiakastutkimus tai muiden ihmisten ohjeistaminen. Ratkaisevaa on, miten nopeasti koneäly oppii käsittämään ja käsittelemään ihmiselämän ja erityisesti ihmispuheen kontekstiriippuvuutta. Kun kone lähitulevaisuudessa oppii tunnistamaan kontekstin ja merkitysten vaihtelun – jopa leikittelee niillä – se tulee tuottavaksi ja hyödylliseksi yhä useammalla toimialalla.

Jacques Boughin, McKinsey Global Institute: Tekoäly ei ole bisnesmalli

Pelkällä tekoälyllä ei saa kilpailuetua. Koneäly on työkalu, joka tarvitsee ympärilleen sitä hyödyntävän bisnesmallin, strategian ja tavan toimia. Ei Jeff Bezos käytä logistiikkakeskuksissaan robotteja ensisijaisesti siksi, että ne ovat ihmistyövoimaa edullisempia, vaan siksi, että ne tukevat bisnesmallia, jossa nopea same day ja next day delivery on avainasemassa lisäämässä kanta-asiakkaiden ostotiheyttä ja madaltamassa oston kynnystä. Bisnesten on etsittävä tekoälyn avulla kilpailuetua, ei vain kustannussäästöjä tai vanhentuneen bisnesmallin tehohengittämistä. Eikä tekoälyn käyttöönotossa kannata aikailla, sillä yhä useampi toimiala jakautuu digimurroksen myötä yhä selvempiin voittajiin ja häviäjiin.

Eemeli Wang, BIG Business Insights Group: Tekoäly ja koneoppiminen on tullut jäädäkseen

Tekoäly ei ole muoti-ilmiö. Tapahtumajärjestäjä BIG tekee kymmenkunta isoa tapahtumaa vuodessa. Valitsemme teemat tarkasti, sillä haluamme markkinajohtajaksi valitsemissamme aiheissa. Mietimme, mikä on nyt kuuma aihe, mutta myös sitä, voiko sen varaan rakentaa viiden vuoden tapahtumakaaren vuosittain toistuvine tilaisuuksineen. Tekoäly on iso juttu ja se on tullut jäädäkseen. Tämän vuoden suurimpia tapahtumiamme on Nordic IoT-Week, joka järjestettiin nyt kolmannen kerran ja keräsi 770 osallistujaa. Uskon, että tapahtumamme tekoälyn ympärillä voi kasvaa jopa tätäkin suuremmaksi. Päättäjät saa liikkeelle kun on hyvä sisältö ja puitteet. Tarvitaan paras ohjelma ja parhaat puhujat sekä uusia näkökulmia ja yllätyksellisyyttä. Tekoäly ja koneoppiminen tuovat joka vuosi takuuvarmasti näitä uusia näkökulmia – meidän tehtävänä on järjestää parhaat sisällöt ja puitteet.

Tuukka Sarkki, Vincit: Tekoäly ja ihminen tarvitsevat tarkoituksen

Olemme jo kaikki tekoälyn käyttäjiä. Koneoppimiseen perustuvat ohjelmistot pyörivät tietokoneillamme ja kännyköillämme, emmekä edes huomaa sitä. Kun tekoäly tulee jatkossa mukaan yhä tärkeämpiin bisnespäätöksiin, meidän täytyy tulla tietoisemmaksi koneälyn käytöstä ja siihen liittyvistä periaatteista. Sekä ihminen että kone tarvitsevat tarkoituksen. Johtajan tärkeimpiä tehtäviä on johtaa tuota tarkoitusta ja varmistaa, että se pysyy kirkkaana sekä ihmisen että koneen mielessä. Ellei tuota tarkoitusta ole tai jos se on kovin samanlainen kuin toimialasi kaikilla muilla kilpailijoilla, on tekoälynkään avulla vaikea löytää kilpailuetua. Mieti siksi, mikä tekee juuri sinusta ja sinun toimintatavastasi ainutlaatuisen.

Visa Honkanen, HUS: Pitää olla dataa ja syvää asiantuntemusta, algotimit hoituvat kyllä sen jälkeen

HUS on digitalisoinut kaiken vastasyntyneistä ja keskosina syntyneistä kerätyn tiedon systemaattisesti jo vuodesta 1999 saakka. Nykyinen tekoälyn hyödyntäminen perustuu tähän pitkällä aikavälillä kerättyyn, aukottomaan maailmanluokan dataan. Se mahdollistaa koneoppimisen. Ilman riittävää datamäärää algoritmit ovat hyödyttömiä. Mutta algoritmien lisäksi tarvitaan lääketieteen osaamista ja tulkintakykyä – vain syvää asiantuntemusta omaavat lääkärit ja tutkijat voivat opettaa koneita, kun kysymyksessä on ihmiselämä ja virheisiin ei ole varaa.

Nina Nissilä, Kela: Tekoälyn pitää oppia, että ihmiset eivät ole rationaalisia

Nykyiset tekoälysovellukset ovat virastomaisia. Ne joutuvat pulaan jos käyttäjä poikkeaa rationaaliselta polulta. Ja juuri näin käyttäjä tekee. Ihmiset ovat toistaiseksi ylivertaisia tulkitsemaan toisten ihmisten pyrkimyksiä, motiiveja ja tunteita. Näillä kaikilla on palvelutapahtumissa roolinsa ja koneet eivät vielä ymmärrä ihmisen käyttäytymistä tarpeeksi. Lisäksi mukaan tulee paljon luottamukseen liittyviä elementtejä – luottaako ihminen koneälyyn ja sitä tarjoavaan yritykseen tai organisaatioon. Tekoälyn kehittäjiksi tarvitaan insinöörien lisäksi palvelumuotoilijoita ja designereita.

Näkökulmat perustuvat 14.11.2018 Helsingissä BIG:n järjestämään AI & Digital Business seminaaritapahtumaan ja eivät edusta sanatarkkoja lainauksia, vaan poimintoja ja nostoja kunkin puhujan esittämistä ajatuksista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *