Neljä syytä miksi PPC <3 SEO

hakusanamainonta

“AdWords-mainonta on hyvä sisäänheittotuote” on lause, jonka hakusanamainonnan asiantuntijana kuulee monesti. Tämä pitää varmasti paikkansa, hakusanamainonnan tehoa kun on helppo mitata ja ostotapakin on samankaltainen kuin perinteistä mediaa ostaessa. Mutta mikäli verkkoliiketoiminnan ainoaksi panostukseksi jää mainonta, kokemus voi olla epätyydyttävä ja mainonta tehotonta.

[wpsocialite]

Jos haluat viedä sivustosi löydettävyyden ja kävijämäärät uudelle tasolle, hakusanamainonta (Google AdWords) vaatii rinnalleen taisteluparin – hakukoneoptimoinnin (SEO). Tässä artikkelissa käyn läpi hakusanamainonnan näkökulmasta millaisia synergioita AdWordsin ja SEO:n yhteistyöstä voi saada.

1. Laskeutumissivun käyttökokemus

Arvioidessa hakusanamainoksien laatua Googlen kehittämä algoritmi suosii hyvin toimivia, sisältörikkaita sivustoja. Vaikka mainos ja avainsanat ovat hyviä ja vastaisivat hakijan tarpeita, se ei riitä yksinään. Jos sivuston käyttökokemus on Googlen arvioinnin mukaan huono, mainoksien sijainti hakutuloksissa laskee. Tässä vaiheessa joudutaan usein nostamaan avainsanojen hintoja, jotta mainonta kuitenkin edelleen saisi näyttöjä. Ilman hyvälaatuisia laskeutumissivuja mainonnan tuomista napsautuksista voi joutua maksamaan jopa 400 % enemmän.

Mainonnan tekijälle tämä on haastava tilanne, kun AdWordsilla ei ole tarjota muuta ratkaisua kuin toisen laskeutumissivun testaamista. Hakukoneoptimoinnissa taas laskeutumissivujen kehittämiseksi on paljon työkaluja, koska myös maksuttoman haun puolella Googlen algoritmi arvottaa sivuston käyttökokemusta. Paljon hakukoneoptimoinnin toimenpiteistä tehdään siksi sivustolle – sisältöä ja teknisiä ominaisuuksia kehittäen. Näistä toimenpiteistä hyötyy sekä luonnollinen että maksettu näkyvyys, ja mainonnasta maksettu hinta laskee!

2. Hakutulossivun dominointi

Tekemällä sekä hakusanamainontaa että hakukoneoptimointia voit maksimoida sen, miten paljon näkyvyyttä sivustosi saa hakutulossivulla. Erityisesti, jos kyse on alasta, jossa on paljon kilpailua, usein myös hakusanamainoksia on paljon. Tällöin yksittäisen mainoksen huomioarvo voi jäädä pieneksi. Vielä kun otetaan huomioon, että kuluttajat edelleen suosivat luonnollisia hakutuloksia, mainonta yksinään voi olla tehotonta.

Ottamalla haltuun tärkeimpien avainsanojen hakutulossivut niin mainonnan kuin luonnollisen haun puolella, voi viedä suuremman tilan hakutulossivusta. Mitä enemmän tilaa sivusto saa haltuunsa, sitä todennäköisempää on saada kuluttaja vierailemaan sivustollasi.

3. Yhtenäinen viesti hakutulossivulla

Myös sivuston viestiä hakutulossivulla voi yhtenäistää tekemällä keskitetysti mainontaa ja hakukoneoptimointia. Kokemukset mainonnassa toimivista otsikoista ja mainosviesteistä voidaan hyödyntää sivuston otsikoita ja metakuvauksia kehittäessä. Avainsanalistoja ja sijoituksia on myös hyvä vertailla keskenään. Nykyään voidaan myös näppärästi mitata maksettujen ja maksuttomien hakutuloksien yhteisvaikutusta. Mainonta on nopeaa ja dynaamista, ja erilaisia avainsanoja ja mainosviestejä on helppo testata pienellä panostuksella.

Lisäksi mainontaa voidaan kehittää olemaan vahvemmin läsnä sellaisilla avainsanoilla, joilla luonnolliset hakutulokset eivät yllä kärkituloksiin. Tämä onnistuu helpoiten, kun sekä hakukoneoptimoinnin että hakusanamainonnan tekijät löytyvät saman katon alta.

4. Liikenteen tasapaino säilyy

Sivusto, joka ei ole kehitetty hakukoneystävälliseksi, joutuu usein turvautumaan hakusanamainontaan saadakseen tarpeeksi näkyvyyttä ja liikennettä. Tällöin mainonnan rooli liikenteen tuojana kasvaa liian suureksi, pahimmassa tapauksessa tuoden jopa 70-90 % liikenteestä! Sivuston liikenne ei pitäisi olla riippuvainen vain yhdestä kanavasta, vaan kävijäliikenne pitäisi jakaantua tasaisesti useamman kanavan välillä. Toimivalla sivustolla suurimmat kanavat ovat useimmiten suora liikenne ja luonnollinen hakukoneliikenne. Hakusanamainonnan tulisi vasta tulla näiden jälkeen, tuoden 10-20% liikenteestä.

Jos sivusto turvautuu liian vahvasti maksetun mainonnan tuomaan liikenteeseen, ollaan tilanteessa, jossa yksi virhe, esim. vanhentunut luottokortti tai maksamatta jätetty lasku aiheuttaa suuren ja äkillisen laskun liikenteessä. Myös tästä syystä on hyvä panostaa hakukoneoptimointiin, jos haluaa kasvattaa verkkosivustoaan kestävästi.

Mikäli haluat kuulla siitä, miten Tulos voisi kehittää sivustoasi kestävästi ja kokonaisvaltaisesti, ota yhteyttä, niin kerromme lisää!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *