Verkkokauppa

Selaa kirjoituksia aiheittain

27.3.2020

Ruuan verkkokauppa Suomessa

On ollut mielenkiintoista päästä seuraamaan, miten ruuan verkkokauppa on viime päivinä muuttunut niche-jutusta koko kansan (tai ainakin Uudenmaan) palveluksi: ajat kotiinkuljetuksille Helsingin alueella ovat pahimmillaan parin viikon päähän ja SOK siirtää ravintolahenkilökuntaa kauppoihin tukemaan kysynnän kasvua sekä avaa Herkku Food Marketin verkkokaupan ajateltua aiemmin. Ruuan verkkokauppa on kehittynyt hitaasti Vielä vuonna 2018 ruuan verkkokauppa oli sen verran pienen piirin suosiossa, […]

Verkkokauppa

14.6.2019

Verkkokaupan ketterä markkinatutkimus & kansainvälistyminen

Edellä mainitun soittoäänikaupan lanseerausta ei edeltänyt suunnittelu tai markkinatutkimuksen tekeminen. Tuskin silloin edes tiesin, mitä markkinatutkimus konkreettisesti tarkoittaa. Minähän olin opiskellut Suomen historiaa ja taidehistoriaa. Olin myös sitä mieltä, että kaikki tutkiminen, selvittäminen tai suunnittelu oli aivan turhaa, kun ajan voi käyttää suoraan kasvun ja myynnin tekemiseen. Ajattelin, että vain tekemällä oppii oikeasti, mikä toimii […]

Verkkokauppa

22.8.2018

Ruokaa netistä sujuvammin – vauhdittavatko nämä signaalit ruoan verkkokauppaa?

Monet kaverit – tietysti oma kuplani – kertovat mieluusti tilaavansa ruokaa netistä tai suunnittelevansa sen aloittamista. Pyrin löytämään myös muita kuin tuttumutuun perustuvia syitä sille, miksi haluan uskoa ruoan verkkokaupan lyövän läpi myös Suomessa ja tänne sopivan toimintamallin muuttuvan kannattavaksi. Yhdysvalloissa on arvioitu, että päivittäistavaroiden verkkokauppa olisi 20 prosenttia päivittäistavarakaupasta vuoteen 2025 mennessä. Muutos lähtisi […]

Verkkokauppa

17.8.2018

Ruoan ostaminen verkosta ei kiinnosta

Kirjoitin viimeksi siitä, miksi ruoan verkkokauppa ei kauppiaan näkökulmasta kannata. Tähän postaukseen listasin löytämäni väitteet siitä, miksei kuluttajia kiinnosta ostaa ruokaa verkosta. Oletko samaa mieltä näistä väittämistä? Kerro oma näkemyksesi kommenteissa tai kumoa väittämät! Esteitä kannattavuudelle asiakkaiden puolelta Syy siihen, miksi suomalaiset eivät ole innostuneet tilaamaan ruokaa netistä tiivistyy siihen, että nykyinen palvelun toimivuus ja […]

Verkkokauppa

15.8.2018

Miksi ruoan verkkokauppa Suomessa ei kannata?

Ruokaostosten tilaaminen netistä kotiovelle saakka ei kovin monella paikkakunnalla vielä suju, ja halusin ottaa selville, miksi. Kävin läpi uutisia, tilastoja ja kolumneja, ja kokosin väittämiksi useimmiten mainitut ruoan verkkokaupan esteet kaupan näkökulmasta. Jätä kommenttisi kirjoituksen jälkeen: haasta väittämät tai kerro keksimäsi ratkaisumalli! Tilastoja ruoan verkkokaupasta tällä hetkellä K-ryhmässä ruoan verkkokauppa on kaksinkertaistunut muutamassa vuodessa, S-ryhmässä […]

Verkkokauppa

3.6.2018

Black Friday

Black Friday eli musta perjantai on erittäin suosittu ostostentekopäivä. Se on joka marraskuun neljäs perjantai, eli torstaina vietettävän kiitospäivän (Thanksgiving Day) jälkeinen päivä. Black Friday on useimmille työntekijöille vapaapäivä. Kaupan työntekijöitä vapaapäivä ei koske, sillä heille kyseessä on usein koko vuoden kiivain kauppapäivä. Kovia tarjouksia ja kyynärpäätaktiikkaa Tyypillisesti huikeat Black Friday -tarjoukset kestävät vain yhden […]

Yleinen

30.7.2015

Panosta hakusanamainontaan ja menesty!

Hakusanamainonnassa pienet numerot ovat usein sankareita. Toisin sanoen jo hyvin pieniltä tuntuvat hakusanamainonnan tunnuslukujen muutokset voivat johtaa merkittävään tulosparannukseen. Alla on esimerkki tästä. Yhden prosenttiyksikön parannus napsautusprosentissa sekä konversioprosentissa johti yli 28 %:n myynnin kasvuun. Ja samalla kustannukset laskivat yli 11 %. Esimerkki kuluttajatuotteesta Esimerkkitapauksessani avustin asiakasyritystäni parantamaan verkkokaupan myyntiä ja kannattavuutta nostamalla tuotteen näkyvyyttä tekstimainoksien […]

Verkkokauppa

Toni Voutilainen 1.10.2014

Asiakkuuden arvo – parempi ymmärrys on timanttinen kilpailuetu

  Verkkokaupassa, jossa eurojen mittaaminen on helppoa, on myös helppo keskittyä katsomaan vain hetkittäistä myyntiä ja miten panostukset eri myyntikanaviin heilauttavat myyntiviisaria välittömästi. Kuitenkin ensimmäisen ostoksen jälkeinen potentiaali on se, josta yritys voi kääriä suurimman hyödyn. Siksi menestyvimmät yritykset ovat suorastaan pakkomielteisiä asiakkaansa elinkaariarvon ymmärtämisessä. Puhutaan siis koko asiakassuhteen rahassa mitattavan arvon ymmärtämisestä. Tämän artikkelin tarkoitus on sysätä sinut alkuun, ellet vielä ole […]

Verkkokauppa

1.7.2014

Suomalaisen B2C-verkkokaupan mahdollisuudet kansainvälistyä: Viisi kriittistä menestystekijää kertoo, onnistutko vai et.

Kuluttajille suunnattu kansainväinen verkkokauppa on rajusti kilpailtua, olipa tuote- tai palvelusegmentti mikä hyvänsä. Menestys vaatii kovaa työtä ja ripauksen onneakin. Voittajia ei voi tietää ennalta, mutta voit ennustaa onnistumisen todennäköisyyttä viiden kriittisen menestystekijän kautta. 1. Valittu strategia: Onko yrityksellä strategia, jolla ylipäätään on mahdollisuus menestyä? Suomi on pieni kotimarkkina. Täällä on vaikea kasvattaa volyymeja, joilla […]

Verkkokauppa

4.6.2014

Kuinka tehdään parempaa verkkokauppaa?

Tänä päivänä työskentelen Tuloksella enemmän sisäisessä roolissa operatiivisena johtajana, mutta myös verkkokauppojen parissa aina kun mahdollista. Ja melkein yhtä usein ja mielelläni olen asiakkaana verkkokaupoissa: valikoiman laajuus ja ostamisen helppous vetoavat. Olen pohtinut paljon sitä, miksi suomalaisella verkkokaupalla menee heikosti. Tässä alla on muutamia asioita, jotka – huomaan – eivät ole viidessä vuodessa muuttuneet mihinkään. […]

Verkkokauppa