Sosiaalinen media

Selaa kirjoituksia aiheittain

14.10.2016

Brand Lift mittaa digitaaliset brändikampanjat

Youtube- ja Facebook-mainontaa tehdessä on hyvä luopua heti hakumainonnan mittaustavoista, jossa klikit ja konversiot ovat pääroolissa. AdWeekin mukaan tutkimukset ovat osoittaneet, että jopa 90 prosenttia käyttäjistä, jotka näkivät Facebook-mainoksen ja sen jälkeen tekivät ostoksen, ei klikannut ko. mainosta. Tällöin mainos ei saanut ansaitsemaansa arvostusta klikkipohjaisessa mittauksessa. Google ja Facebook ovat luoneet näistä lähtökohdista brändimainonnan mittaustyökaluksi Brand Lift -tutkimukset. […]

Sosiaalinen media

1.3.2016

Impulssiostoksilla Facebookissa

Millaisia mahdollisuuksia Facebook-mainonta tarjoaa ja mitkä ovat kanavan erikoisuudet, joita hyödyntämällä kilpailijoihin on mahdollista saada etumatkaa? Löydän tällaisia ominaisuuksia sekä kohdennettavuuden että itse mainosmuotojen puolelta. Kohdentaminen vahvuutena Facebook on sosiaalisen median jättiläinen, jonka kautta voi tavoittaa niin naimisiin menneen ystävät kuin Lappajärvellä asuvat 25-34 -vuotiaat naiset, jotka ovat kiinnostuneita ulkoilusta. Kohdentaminen menee kuitenkin tätä pitemmälle ja […]

Sosiaalinen media

2.2.2016

Sosiaalisen median trendit, osa 2

Osallistuin TalentGaten koulutukseen, jossa digimarkkinoinnin asiantuntija Tommi Partanen luennoi sosiaalisen median trendeistä ja uusista tuulista. Koulutuksen toisena päivänä kävimme läpi sisältömarkkinoinnin suunnittelua, sisältöstrategian rakentamista sekä sosiaalisen median mittaamista. Sisältöstrategia Kun lähdetään suunnittelemaan sisältöä sosiaaliseen mediaan, on ihan aluksi luotava yksityiskohtainen ja selkeä sisältöstrategia. Strategiassa valitaan ensin tavoite; mitä sisältömarkkinoinnilla pyritään saamaan liiketoiminnassa aikaan. Sitten valitaan ne kanavat, joissa halutaan viestiä […]

Sosiaalinen media

17.12.2015

Sosiaalisen median trendit, osa 1

Osallistuin TalentGaten koulutukseen, jossa Okimo Clinicin asiantuntija Tommi Partanen luennoi sosiaalisen median trendeistä ja uusista tuulista. Koulutuksessa opimme, miten hyödyntää sosiaalista mediaa osana tehokasta ja toimivaa markkinoinnin sisältöstrategiaa. Kokosimme kahden artikkelin sarjan, jonka ensimmäisessä osiossa käymme läpi mm. sosiaalisen median käyttöä Suomessa, sen roolia vuorovaikutussuhteen luojana sekä markkinointikanavana. Suomalaiset sosiaalisessa mediassa Sosiaalisen median käyttö Suomessa on kasvanut huimaa vauhtia […]

Sosiaalinen media

27.10.2015

Sosiaalinen media myyntikanavana

Sosiaalisesta mediasta ei ole vielä juuri puhuttu myyntikanavana. Sellainen se kuitenkin on, ja sellainen siitä täytyy tulla, jotta yritykset jatkavat panostamista sosiaaliseen mediaa. Ennemmin tai myöhemmin nimittäin luovutaan sellaisista toiminnoista, joiden vaikutusta liiketoimintaan ei pystytä todistamaan. Sosiaalisen median rooli osana liiketoimintaa Kovin moni yritys ei ole onnistunut kietomaan sosiaalista mediaa osaksi liiketoimintaansa. Sosiaalisessa mediassa on […]

Sosiaalinen media

18.8.2015

Instagram-mainonta – Ensiaskeleet mainostajalle

Instagram kuuluu edelleen nopeimmin kasvaviin sosiaalisiin medioihin. Instagram-mainonta on kuitenkin avautunut huomattavasti hitaampaa tahtia, ymmärrettävistä syistä. Koukuttavaa käyttäjäkokemusta ei haluta vaarantaa, koska epäonnistunut ja ärsyttäväksi koettu mainonta voi saada varsinkin nuoret käyttäjät siirtymään muihin palveluihin. Yritysten on hyvä muistaa tämä myös omaa Instagram-sisältöä tuottaessaan. Jos Instagram on yrityksellesi vahva ja tavoitellun kohderyhmän erinomaisesti tavoittava kanava, […]

Digitaalinen markkinointi

26.6.2015

Tiedätkö miltä verkkosisältösi näyttää jaettaessa?

Laadukkaiden ja kiinnostavien sisältöjen tuottamiseen satsataan rahaa ja aikaa. Tuloksena onkin usein sekä kiinnostavaa että hyödyllistä sisältöä, tekstiä kuvaa ja videota, jota on ilo jakaa. Julkaistessa unohdetaan kuitenkin harmillisen usein miettiä ja määritellä, miten sisältöjä halutaan jaettavan. Mitä sisältöjen jakamisen hallinta käytännössä tarkoittaa? Esimerkki: Kerrot väkijoukolle tarinan ja kehotat ihmisiä kertomaan tarinaa edelleen. Et kuitenkaan […]

Sosiaalinen media

30.3.2015

Tehot irti YouTubesta

Tiesitkö, että jo 2 miljoonaa suomalaista käyttää YouTubea? (H. Pönkä, 2015) Maailmalla YouTubella on jo yli miljardi käyttäjää. Suomalaisia tubettajia löytyy yhteensä 522 472. (SuomiTube, 28.3.2015) Videoita katsotaan päivittäin miljoonia tunteja. Yksittäisiä näyttökertoja kertyy miljardeja päivässä. YouTuben tuntimääräinen katseluaika kuukausittain on kasvanut 50 % edellisvuoden vertailujaksosta. Lisäksi YouTubeen ladataan nykyisin jopa 300 tuntia videosisältöä minuutissa. (Google) Nämä […]

Sosiaalinen media

26.8.2014

Aloita Facebook-mainonta – maksaville asiakkaille

Täytyykö Facebook-tykkääjien tavoittamisesta maksaakin? Ilman mainontaa kukaan ei näe sivumme päivityksiä! Kuvakoot muuttuivat ja mainospaikat Facebook-sivulla vähenivät! Facebook-käyttäjien ja -mainostajien keskuudessa kuohuu säännöllisesti. Kohua aiheuttavat useimmiten ulkoasun uudistukset ja algoritmin päivitykset – ylipäätään kaikki muutokset, joilla Facebook pyrkii kehittämään palveluaan. Kun tunnekuohu laantuu ja vaahto on pyyhitty suupielistä, markkinoijan kannattaa kääntää katseensa Facebookin tarjoamiin uusiin […]

Sosiaalinen media

29.3.2012

Miljoonan taalan markkinatietoa II: Onko Facebookista tutkimustyökaluksi?

Tammikuun alussa Toni kirjoitti mainion tekstin Miljoonan taalan markkinatietoa Facebookin tarjoamista mahdollisuuksista tehdä markkinointi- ja markkinantutkimusta. Tällä kertaa omassa kirjoituksessani en pureudu niinkään toiminnallisuuksiin ja teoriaan vaan esittelen käytännön esimerkin. Teemme konversio-optimointia ja hakukonemainontaa luontaistuotteiden parissa toimivalla Vitaelabille ja tällä kertaa työn alla oli asiakkaamme uusi laskeutumissivu. Miten pystymme käytännössä tutkimaan nopealla aikataululla eri kuvien toimivuutta kustannustehokkaasti? […]

Sosiaalinen media