Sosiaalinen media

Selaa kirjoituksia aiheittain

Kati Kiiskinen 7.10.2019

LinkedIn työnhaussa: Näin headhuntteri löytää sinut

Rekrytointi sekä työntekijän että työnantajan näkökulmasta on kokenut viime vuosien aikana valtavia muutoksia. Paperiset hakukirjeet on vaihdettu sähköisiin lomakkeisiin, työnhakijan sekä työnantajan roolit työnhaussa ovat painopisteiltään monilla aloilla muuttuneet ja henkilöbrändäys sekä headhunttaus ovat termeinä nousseet aivan uudella tavalla esille. Yhtenä ratkaisevana tekijänä tämän päivän rekrytoinnissa toimiikin oikeanlainen henkilöprofiili sekä profiilin nousu LinkedInin hakutuloksissa. Mitä […]

Sosiaalinen media

Kaisa Aarnio 14.12.2018

Ensi askeleet sosiaalisen median strategiaan

1. Määritä tekemisen tavoitteet Mieti, mitä yrityksesi haluaa saavuttaa sosiaalisen median markkinoinnilta. Onko se kenties tunnettuuden lisääminen tai myynnin kasvattaminen? Unohda ajatus sosiaalisesta mediasta irrallisena hassuttelukanavana, ja ota somen tavoitteet osaksi liiketoiminnan sekä markkinoinnin tavoitteita. Tavoitteita on hyvä asettaa, mutta niitäkään ei kannata ahnehtia liikaa, sillä silloin niistä yhteenkään ei panosteta kunnolla. Aloita asettamalla muutama […]

Sosiaalinen media

Kaisa Aarnio 21.5.2018

Somen sisältösuunnitelma helpottaa tekemistä ja säästää aikaa

Yritysten suurin kompastuskivi sosiaalisen median kannalta on se, että joku päivittää kanavia jollain sisällöllä – joskus, kun kerkeää. Epäsäännöllisesti päivitetty Facebook-sivu vaihtelevilla sisällöillä ei luo kuvaa aktiivisesta yrityksestä. Myöskään pelkät olemassa olevat kanavat eivät tuo lisäarvoa yrityksellesi, ja usein suurimpana virheenä onkin olemassa oleva Facebook-sivu, jota päivitetään vain harvakseltaan, jos ollenkaan. Sosiaalisen median sisällöt onkin […]

Sosiaalinen media

8.12.2017

Somejättiläiset jyräävät

Katsoin sosiaalisen median gurun (ja käytän tätä termiä varsin harvoin) Gary Vaynerchuckin vlogia. Hän kertasi autoalan päättäjille taustoja, miksi Guinness panimoyhtiö ja Michelin rengasvalmistaja menivät mukaan sisältöbisnekseen – jo 1900-luvun alussa. Guinnesin maailmanennätyskirja syntyi juomavalmistajan oivalluksesta saada paikallisissa pubeissa istuville asiakkaille keskustelunaihetta oman brändinsä ympärillä. Tästä sai alkunsa Guinnesin maailmanennätyskirja; triviaa täynnä oleva keskustelunaihepankki. Michelin […]

Sosiaalinen media

Sofie Segercrantz 14.10.2016

Brand Lift mittaa digitaaliset brändikampanjat

Youtube- ja Facebook-mainontaa tehdessä on hyvä luopua heti hakumainonnan mittaustavoista, jossa klikit ja konversiot ovat pääroolissa. AdWeekin mukaan tutkimukset ovat osoittaneet, että jopa 90 prosenttia käyttäjistä, jotka näkivät Facebook-mainoksen ja sen jälkeen tekivät ostoksen, ei klikannut ko. mainosta. Tällöin mainos ei saanut ansaitsemaansa arvostusta klikkipohjaisessa mittauksessa. Google ja Facebook ovat luoneet näistä lähtökohdista brändimainonnan mittaustyökaluksi Brand Lift -tutkimukset. […]

Sosiaalinen media

1.3.2016

Impulssiostoksilla Facebookissa

Millaisia mahdollisuuksia Facebook-mainonta tarjoaa ja mitkä ovat kanavan erikoisuudet, joita hyödyntämällä kilpailijoihin on mahdollista saada etumatkaa? Löydän tällaisia ominaisuuksia sekä kohdennettavuuden että itse mainosmuotojen puolelta. Kohdentaminen vahvuutena Facebook on sosiaalisen median jättiläinen, jonka kautta voi tavoittaa niin naimisiin menneen ystävät kuin Lappajärvellä asuvat 25-34 -vuotiaat naiset, jotka ovat kiinnostuneita ulkoilusta. Kohdentaminen menee kuitenkin tätä pitemmälle ja […]

Sosiaalinen media

2.2.2016

Sosiaalisen median trendit, osa 2

Osallistuin TalentGaten koulutukseen, jossa digimarkkinoinnin asiantuntija Tommi Partanen luennoi sosiaalisen median trendeistä ja uusista tuulista. Koulutuksen toisena päivänä kävimme läpi sisältömarkkinoinnin suunnittelua, sisältöstrategian rakentamista sekä sosiaalisen median mittaamista. Sisältöstrategia Kun lähdetään suunnittelemaan sisältöä sosiaaliseen mediaan, on ihan aluksi luotava yksityiskohtainen ja selkeä sisältöstrategia. Strategiassa valitaan ensin tavoite; mitä sisältömarkkinoinnilla pyritään saamaan liiketoiminnassa aikaan. Sitten valitaan ne kanavat, joissa halutaan viestiä […]

Sosiaalinen media

17.12.2015

Sosiaalisen median trendit, osa 1

Osallistuin TalentGaten koulutukseen, jossa Okimo Clinicin asiantuntija Tommi Partanen luennoi sosiaalisen median trendeistä ja uusista tuulista. Koulutuksessa opimme, miten hyödyntää sosiaalista mediaa osana tehokasta ja toimivaa markkinoinnin sisältöstrategiaa. Kokosimme kahden artikkelin sarjan, jonka ensimmäisessä osiossa käymme läpi mm. sosiaalisen median käyttöä Suomessa, sen roolia vuorovaikutussuhteen luojana sekä markkinointikanavana. Suomalaiset sosiaalisessa mediassa Sosiaalisen median käyttö Suomessa on kasvanut huimaa vauhtia […]

Sosiaalinen media

27.10.2015

Sosiaalinen media myyntikanavana

Sosiaalisesta mediasta ei ole vielä juuri puhuttu myyntikanavana. Sellainen se kuitenkin on, ja sellainen siitä täytyy tulla, jotta yritykset jatkavat panostamista sosiaaliseen mediaa. Ennemmin tai myöhemmin nimittäin luovutaan sellaisista toiminnoista, joiden vaikutusta liiketoimintaan ei pystytä todistamaan. Sosiaalisen median rooli osana liiketoimintaa Kovin moni yritys ei ole onnistunut kietomaan sosiaalista mediaa osaksi liiketoimintaansa. Sosiaalisessa mediassa on […]

Sosiaalinen media

18.8.2015

Instagram-mainonta – Ensiaskeleet mainostajalle

Instagram kuuluu edelleen nopeimmin kasvaviin sosiaalisiin medioihin. Instagram-mainonta on kuitenkin avautunut huomattavasti hitaampaa tahtia, ymmärrettävistä syistä. Koukuttavaa käyttäjäkokemusta ei haluta vaarantaa, koska epäonnistunut ja ärsyttäväksi koettu mainonta voi saada varsinkin nuoret käyttäjät siirtymään muihin palveluihin. Yritysten on hyvä muistaa tämä myös omaa Instagram-sisältöä tuottaessaan. Jos Instagram on yrityksellesi vahva ja tavoitellun kohderyhmän erinomaisesti tavoittava kanava, […]

Digitaalinen markkinointi