Sosiaalinen media

Selaa kirjoituksia aiheittain

Janita Takala 4.9.2020

LinkedInin uudet ominaisuudet vuonna 2020 – Keskustelevampia mainoksia ja virtuaalitapahtumia

Vuosi 2020 on ollut ympäröivän maailmamme lisäksi mielenkiintoinen myös sosiaalisessa mediassa. Uudempi sosiaalisen median kanavatulokas TikTok on ottanut tehokkaasti suurempaa aluevaltausta, sosiaalisen median kanavissa vietetty aika on kasvanut ja alustoissa on tapahtunut uudistuksia pitkin vuotta. Myös maailman suurin ammattilaisten verkosto LinkedIn on ottanut askeleita eteenpäin ja tehnyt tähän mennessä jo useita lanseerauksia. Avasimme näitä uudistuksia […]

Sosiaalinen media

Kati Kiiskinen 13.8.2020

Tekeekö orgaanisella somenäkyvyydellä mitään?

Nike ei ole julkaissut ainuttakaan julkaisua Facebookissa sitten vuoden 2018. Pitäisikö kaikkien muidenkin olla kuin Nike, ja tekeekö orgaanisella näkyvyydellä oikeasti enää mitään?

Sosiaalinen media

Kaisa Aarnio 1.6.2020

TikTokin markkinointimahdollisuudet brändeille

Lyhyitä videoita loputtomiin TikTok on lyhyiden videoiden julkaisualusta, jonka helppous sekä hauskuus perustuvat siihen, ettei käyttäjän tarvitse etsiä videoita alustalta, vaan TikTok ehdottaa käyttäjilleen erilaisia videoita For You-pagelle, jonne algoritmi on kerännyt videoita, joista se uskoo käyttäjien pitävän. TikTokissa musiikki ja äänet ovat tärkeässä roolissa, sillä videoiden pointti on usein taustalla soivassa musiikissa tai sen […]

Sosiaalinen media

Sami Hiirsalmi 25.5.2020

Tutkimus: Verkkomarkkinoinnin tarkempi kohdentaminen lisää myyntiä verkossa ja kivijalassa

Brändimarkkinoijat ovat kohdentaneet markkinointia kautta aikain hyvin laajalle kohderyhmälle eli ”kaikille 25–54-vuotiaille”. Onko tämä kuitenkaan paras vaihtoehto kohdentaa verkkomarkkinointia? En tyytynyt oletuksiin, vaan tutkin asiaa. Lopputulos: tarkasti kohdennettu verkkomarkkinointi tuottaa laajaa kohdentamista enemmän myyntiä niin verkossa kuin kivijalassa. Jokainen verkkomarkkinoinnin asiantuntija (toivottavasti) pohtii, kuinka hänen suunnittelemansa kohdentaminen vaikuttaa kuluttajien käyttäytymiseen. Kuitenkin vain harva tietää varmaksi […]

Digitaalinen markkinointi

Kati Kiiskinen 7.10.2019

LinkedIn työnhaussa: Näin headhuntteri löytää sinut

Mitä headhunting sitten on ja millainen kuva työntekijän tulisi antaa itsestään LinkedInissä? Rekrytoinnin ammattilainen Oona Silén (Tuloksen Chief Happiness Officer) kertoo, mitä headhunting tarkoittaa, missä pitää näkyä ja millainen LinkedIn-profiili kiinnittää oikealla tavalla huomion. Mitä on headhunting? Oona kuvaa headhuntingin lyhyesti olevan suorahakua, jossa tehtävään haetaan tietyllä profiililla ja tietyllä osaamisella varustettua henkilöä:”Headhuntingin käynnistää tarve […]

Sosiaalinen media

Kaisa Aarnio 14.12.2018

Ensi askeleet sosiaalisen median strategiaan

1. Määritä tekemisen tavoitteet Mieti, mitä yrityksesi haluaa saavuttaa sosiaalisessa mediassa. Onko se kenties tunnettuuden lisääminen tai myynnin kasvattaminen? Unohda ajatus sosiaalisesta mediasta irrallisena hassuttelukanavana, ja ota somen tavoitteet osaksi liiketoiminnan sekä markkinoinnin tavoitteita. Tavoitteita on hyvä asettaa, mutta niitäkään ei kannata ahnehtia liikaa, sillä silloin niistä yhteenkään ei panosteta kunnolla. Aloita asettamalla muutama pitkän […]

Sosiaalinen media

Kaisa Aarnio 21.5.2018

Somen sisältösuunnitelma helpottaa tekemistä ja säästää aikaa

Yritysten suurin kompastuskivi sosiaalisen median kannalta on se, että joku päivittää kanavia jollain sisällöllä – joskus, kun kerkeää. Epäsäännöllisesti päivitetty Facebook-sivu vaihtelevilla sisällöillä ei luo kuvaa aktiivisesta yrityksestä. Myöskään pelkät olemassa olevat kanavat eivät tuo lisäarvoa yrityksellesi, ja usein suurimpana virheenä onkin olemassa oleva Facebook-sivu, jota päivitetään vain harvakseltaan, jos ollenkaan. Sosiaalisen median sisällöt onkin […]

Sosiaalinen media

8.12.2017

Somejättiläiset jyräävät

Katsoin sosiaalisen median gurun (ja käytän tätä termiä varsin harvoin) Gary Vaynerchuckin vlogia. Hän kertasi autoalan päättäjille taustoja, miksi Guinness panimoyhtiö ja Michelin rengasvalmistaja menivät mukaan sisältöbisnekseen – jo 1900-luvun alussa. Guinnesin maailmanennätyskirja syntyi juomavalmistajan oivalluksesta saada paikallisissa pubeissa istuville asiakkaille keskustelunaihetta oman brändinsä ympärillä. Tästä sai alkunsa Guinnesin maailmanennätyskirja; triviaa täynnä oleva keskustelunaihepankki. Michelin […]

Sosiaalinen media

Sofie Segercrantz 14.10.2016

Brand Lift mittaa digitaaliset brändikampanjat

Youtube- ja Facebook-mainontaa tehdessä on hyvä luopua heti hakumainonnan mittaustavoista, jossa klikit ja konversiot ovat pääroolissa. AdWeekin mukaan tutkimukset ovat osoittaneet, että jopa 90 prosenttia käyttäjistä, jotka näkivät Facebook-mainoksen ja sen jälkeen tekivät ostoksen, ei klikannut ko. mainosta. Tällöin mainos ei saanut ansaitsemaansa arvostusta klikkipohjaisessa mittauksessa. Google ja Facebook ovat luoneet näistä lähtökohdista brändimainonnan mittaustyökaluksi Brand Lift -tutkimukset. […]

Sosiaalinen media

1.3.2016

Impulssiostoksilla Facebookissa

Millaisia mahdollisuuksia Facebook-mainonta tarjoaa ja mitkä ovat kanavan erikoisuudet, joita hyödyntämällä kilpailijoihin on mahdollista saada etumatkaa? Löydän tällaisia ominaisuuksia sekä kohdennettavuuden että itse mainosmuotojen puolelta. Kohdentaminen vahvuutena Facebook on sosiaalisen median jättiläinen, jonka kautta voi tavoittaa niin naimisiin menneen ystävät kuin Lappajärvellä asuvat 25-34 -vuotiaat naiset, jotka ovat kiinnostuneita ulkoilusta. Kohdentaminen menee kuitenkin tätä pitemmälle ja […]

Sosiaalinen media