Sähköpostimarkkinointi

Selaa kirjoituksia aiheittain

Sami Hiirsalmi 25.5.2020

Tutkimus: Verkkomarkkinoinnin tarkempi kohdentaminen lisää myyntiä verkossa ja kivijalassa

Brändimarkkinoijat ovat kohdentaneet markkinointia kautta aikain hyvin laajalle kohderyhmälle eli ”kaikille 25–54-vuotiaille”. Onko tämä kuitenkaan paras vaihtoehto kohdentaa verkkomarkkinointia? En tyytynyt oletuksiin, vaan tutkin asiaa. Lopputulos: tarkasti kohdennettu verkkomarkkinointi tuottaa laajaa kohdentamista enemmän myyntiä niin verkossa kuin kivijalassa. Jokainen verkkomarkkinoinnin asiantuntija (toivottavasti) pohtii, kuinka hänen suunnittelemansa kohdentaminen vaikuttaa kuluttajien käyttäytymiseen. Kuitenkin vain harva tietää varmaksi […]

Digitaalinen markkinointi

Eeva Honkala 20.12.2018

Gmailin Tarjoukset-välilehden uudet ominaisuudet

Gmail julkisti Tarjoukset (Promotions) -välilehteen liittyen muutamia uusia lisäyksiä ominaisuuksiin, joilla sähköpostimarkkinoijat voivat palvella viestiensä vastaanottajia paremmin ja erottua muiden yritysten viesteistä visuaalisesti. Jo aiemmin esimerkiksi ravintolavarauksiin, lentolippuihin, erilaisiin tapahtumiin ja verkkokauppoihin liittyvien viestien tietoihin on voinut lisätä ominaisuudet, joiden avulla Gmail ymmärtää esimerkiksi mitä haun kannalta tärkeitä tietoja viestistä löytyy ja voi tuoda ne […]

Markkinoinnin automaatio

12.4.2017

Älä lankea spammiin

Viesti on kohtuullisen hyvää suomea muutamaa kirjoitusvirhettä lukuun ottamatta, joten siitä huolimatta, että ainakin näemmä Gmailin filtterit tunnistivat sen roskapostiksi, saattaa moni langeta viestin ansaan eli klikkaamaan linkkiä. Lisäksi viesti näyttää tulevan aivan asiallisesti osoitteesta noreply@pankki.fi (vaikka tämä oikeastaan onkin todella huono lähettäjäosoite, mutta siitä toisen kerran) ja allekirjoittajana on kyseisen pankin Asiakaspalvelun Verkko-turvallisuusosasto. Joten […]

Sähköpostimarkkinointi

3.3.2017

10 uutiskirjettä, jotka kannattaa tuntea

BuzzFeed BuzzFeedin parasta antia ovat hauskat tekstit, erityisesti otsikot ja esikatselutekstit ovat keränneet kiitosta. Otsikot houkuttavat avaamaan viestin – niin kuin tietysti pitääkin. Uutiskirjeet ovat myös ulkoasultaan raikkaita ja tekstit sopivat fiilikseen. Lisäksi BuzzFeedillä on uutiskirjeitä lähestulkoon jokaiseen makuun, mm. eläimistä, ruoanlaitosta, kauneudesta tai kirjoista kiinnostuneille, puhumattakaan kirjeistä ”Dog a Day ”ja ”This Week In […]

Sähköpostimarkkinointi

Eeva Honkala 12.1.2017

Täydellinen uutiskirje [infograafi]

Infograafin kirjallinen kopio Täydellinen uutiskirje Sähköpostimarkkinointi kuollut? Höpsis! Tutkimuksesta toiseen sähköpostimarkkinointi tuottaa parhaimman ROI:n: DMA:n vuonna 2015 julkaistun tutkimuksen mukaan peräti 38 puntaa sijoitettua puntaa kohden. Näin sinäkin onnistut! 1. Määrittele uutiskirjeen tavoite Tuloksekas sähköpostimarkkinointi vaatii selkeän, mitattavan tavoitteen. Ylätason tavoitteen lisäksi kannattaa määritellä jokaiselle uutiskirjeelle oma tavoite ja mittari. Mitä vastaanottajan halutaan tekevän? Hyvä […]

Sähköpostimarkkinointi

2.11.2016

Enemmän irti segmentoinnilla

DMA National Client Email Reportin mukaan sähköpostimarkkinoinnin ROI on edelleen korkein eri kanavista eli jokainen sijoitettu punta tuottaa itsenä 38-kertaisena takaisin. Joka viidennellä yrityksellä suhde on 70 puntaa yhtä sijoitettua puntaa kohden! Ja kun kuluttajilta on kysytty, mikä heidän mielestään on paras kanava lähestyä, yli 70 % vastaajista piti sähköpostia hyvänä kanava viestiä heidän kanssaan (Marketing Sherpa). Joten sähköpostimarkkinointia ei […]

Sähköpostimarkkinointi

12.9.2016

Sähköpostimarkkinoija, tiedätkö oman Sender Score -arvosi?

Sähköpostin toimitettavuuteen vaikuttavat monet erilaiset asiat, kuten osoitteiston kunto sekä viestien autentikoinnit. Lisää tästä tärkeästä aiheesta löytyy kollegani Jarnon mielenkiintoisesta kirjoituksesta ”Hukkaatko sähköpostimarkkinointisi tehot?”, kannattaa ehdottomasti lukea. Sender Score kertoo maineesta Yksi tekijöistä, jonka tilanne on helppo tarkistaa myös itse, on lähetyksiin käytetyn sähköpostipalvelimen Sender Score eli maine. Sender Score muodostuu useista osa-alueista, muun muassa roskaposti-ilmoituksista, […]

Sähköpostimarkkinointi

21.9.2015

Miksi ostetut sähköpostiosoitteet tappavat sähköpostimarkkinointisi?

Kuten aikaisemmassa kirjoituksessani Hukkaatko sähköpostimarkkinoinnin tehot? kirjoitinkin, en suosittele koskaan asiakkaitamme käyttämään ostettuja osoitelistoja. 1. Osoitteistojen ajantasaisuus on huono Olen vuosien varrella törmännyt miltei kaikkiin suomalaisiin listaa myyviin toimijoihin ja vieläkään en ole kuullut yhdeltäkään toimijalta tarpeeksi kattavaa validointiprosessia, jolla varmistetaan myytävien osoitteistojen ajantasaisuus ja relevanttius. Onko jokin näistä yrityksistä soittanut sinulle ja varmistanut sinulta vastuualasi […]

Sähköpostimarkkinointi

7.9.2015

Hukkaatko sähköpostimarkkinointisi tehot?

Jos markkinoija ei pidä huolta sähköpostiensa toimitettavuudesta, sähköpostimarkkinoinnin tehot valuvat helposti hukkaan. Avaan tässä kirjoituksessani muutamia asioita, joita jokaisen sähköpostimarkkinointia tekevän tulisi ymmärtää. 1. Sähköpostiosoitteiston kunto ja laatu Älä käytä ostopostilistoja Pyydä aina lupa Kerää osoitteita vastuullisesti – älä hamstraa Mahdollista omien tietojen päivittäminen ja listalta poistuminen Pyri aktivoimaan passiivisia tilaajia Huolehdi palautusten käsittelystä Pidä […]

Sähköpostimarkkinointi

19.1.2015

Sähköpostimarkkinointi: 3 asiaa, jotka johtajan tulee päättää

Sähköpostimarkkinointi toimii. Siihen investoitu 1 euro tuo jopa 20–40 euroa myyntiä. Tällaisen tuoton eteen kannattaa tehdä hetki töitä. Johtajan tärkein tehtävä sähköpostimarkkinoinnissa on tehdä kolme päätöstä ja ohjata jatkuvia parannuksia numeroiden perusteella. Päätös 1: Aseta yksi päätavoite Päätavoite sähköpostimarkkinoinnillesi voi olla: Myynti (lisää myyntiä joko suoraan tai liidienhankinnan kautta) Asiakaspalvelu (lisää asiakastyytyväisyyttä sekä -uskollisuutta ja […]

Sähköpostimarkkinointi