Liiketoiminnan johtaminen

Selaa kirjoituksia aiheittain

23.11.2018

Tekoälyn tietäjät: Haastattelussa Suvi Ellilä

Tulos: Selko osaa teknisten dokumenttien tekstianalyysin. Millaiseen koneoppimisen ja tekoälyn osaamiseen tämä perustuu – oletteko kehittäneet jotakin aivan uutta? Suvi Ellilä: ”Tällä hetkellä keskitymme NLP:n (natural language processing) soveltamiseen, joka tarkoittaa, että käsittelemme tekstimuotoista dataa ja yritämme ymmärtää luonnollista kieltä. Meille on tärkeää pysyä mukana teknisessä kehityksessä ja kokeilla jatkuvasti uusia teknologioita. Kehittämämme ratkaisu luokittelee […]

Liiketoiminnan johtaminen

23.10.2018

Tekoälyn tietäjät: Haastattelussa Mirva Antila

Tulos: IBM Watson on oppiva tekoälyjärjestelmä. Onko tämänkaltainen lisätty äly kohta osa kaikkia ohjelmistoja ja järjestelmiä, joita IBM tarjoaa? Mirva Antila: ”On epätodennäköistä, että tekoälyä käytettäisiin kaikissa ohjelmistoissa ja järjestelmissä, joita tarjoamme asiakkaillemme. Syynä on se, että tekoälyä kannattaa hyödyntää vain siellä, missä siitä saadaan irti tarkoituksenmukaista hyötyä. IBM Watson -ratkaisut edustavat kognitiivista tietojenkäsittelyä, ja […]

Liiketoiminnan johtaminen

3.10.2018

Tekoälyn tietäjät: Haastattelussa Jorma Ryhänen

Tulos: Tekoälyllä ja koneoppimisella on roolinsa lääketutkimuksessa ja lääketieteessä; entä päivittäisessä sairaalatoiminnassa? Jorma Ryhänen: ”Oman erikoisalani käsikirurgian osalta tekoäly ei ole vielä käytössä, eikä sillä ole käytännön roolia päivittäisessä sairaalatoiminnassa. Näen kuitenkin tekoälyn lupaavana mahdollisuutena tulevaisuuden sairaaloissa diagnostiikan ja logistiikan parantajana.”   Robotti leikkaa jo, mutta onko siinä vielä juurikaan tekoälyä? Mikä on tekoälyn ja robotiikan […]

Liiketoiminnan johtaminen

28.9.2018

Tekoälyn tietäjät: Haastattelussa Juhani Polkko

Juhani Polkko on kasvuyrityksiin erikoistuneen markkinointi- ja viestintätoimisto San Franciscon perustaja ja jäsen Finnish Business Angel Networkissa (FiBAN). Juhani on sparrannut yrittäjiä Founder Institutessa, Verticalissa, Startup Saunassa ja Kasvu Openissa. Kysyin Juhanilta, miten pääomasijoittajat näkevät tekoälyn ja kuinka suomalaiset startupit voisivat pärjätä kilpailussa. Tulos: Mitkä suomalaiset tekoälyn/koneoppimisen kasvuyritykset ovat kiinnostavia ja miksi? Juhani Polkko: ”Tekoälykeskustelussa […]

Liiketoiminnan johtaminen

25.9.2018

Tekoälyn tietäjät: Haastattelussa Antti Merilehto

Tulos: Kannattaako johtajan opiskella tekoälyä ja kuinka? Antti Merilehto: ”Onneksi tekoälyn merkitystä ei tarvitse enää perustella kenellekään. On aivan olennaista, että johto ymmärtää tekoälyä ja koneoppimista. Käytin itse seitsemän kuukautta omasta elämästäni haastatellen ihmisiä Piilaaksossa, Euroopassa, Aasiassa ja ympäri Suomea, jotta ymmärtäisin, missä tekoälyn kanssa mennään. Tuloksena syntyi kirja Tekoäly – matkaopas johtajalle. Kannattaa aloittaa lukemalla se, […]

Liiketoiminnan johtaminen

Tulos Helsinki Oy 3.6.2018

Markkinointisuunnitelma

Markkinointisuunnitelma on osa yrityksen suunnittelua, jossa yrityksen markkinointitoiminnot suunnitellaan. Markkinointisuunnitelma kirjoitetaan toimenpideohjelmaksi ja se on yrityksen työkalu, jolla se huolehtii, että tehtävät markkinointitoimenpiteet ovat tehokkaita ja oikein kohdistettuja. Markkinointisuunnitelman ei tarvitse olla monimutkainen tai pitkä, mutta siinä tulisi olla tietoja markkinoinnin aikatauluista, vastuualueista, markkinoista ja kilpailijoista, toimepiteistä ja niiden tavoitteista, kehittämisestä ja koordinoimisesta. Digitaalinen markkinointisuunnitelma Markkinointisuunnitelman […]

Liiketoiminnan johtaminen

2.10.2017

Asiakaskokemusjohtajan työkalupakki

Asiakaskokemusjohtajalla on harvoin omaa tiimiä, joka veisi eteenpäin asiakasarvon tuottamisen ilosanomaa organisaatiossa. Omasta budjetistakin moni jää vain haaveilemaan. Kun nämä ovat lähtökohdat, tarvitaan hyviä työkaluja käteen. Asiakaskokemusjohtajan työkalupakkiin kuuluvat: Asiakaskuuntelu Asiakaspersoonat Asiakaspolut Kehityskartta Asiakaskokemusstrategia CX-toimintamalli Muutosohjelma Työkalupakki antaa valmiudet työskennellä asiakaskokemuksen eteen tuloksellisesti. Asiakaskokemusjohtaminen vaatii pitkäjänteistä ja jatkuvaa työtä, siksi työkalupakki on oivallinen apu. Toteuttamalla […]

Asiakaskokemus

11.9.2017

Asiakassilmälasit päähän hyvä johtaja – 3 työkalua asiakaslähtöisyyden edistämiseen

Mandaatti asiakaslähtöisyyteen ja sen läpivientiin on johdon käsissä. Kun asiakaskokemus on kirjattu strategiaan, vaatii se pitkäaikaista – oikeastaan jatkuvaa – tahtotilaa ja muutosjohtamista. Yrityksen johdolla täytyy olla halu asettaa asiakassilmälasit päähän kerta toisensa jälkeen.Juopa strategiaan kirjatun sanan ja päivittäisen tekemisen välillä on tapaamani noin sadan yritysjohtajan tapaamisen perusteella leveä – ja siksi se vaatii erilaisia […]

Liiketoiminnan johtaminen

30.5.2017

Yritysjohtaja, tiedätkö mikä on yrityksesi markkinaosuus verkossa?

Kuitenkin tänä päivänä 60 – 90 prosenttia ostopolusta on kuljettu siinä vaiheessa, kun otetaan yhteyttä yritykseen (1). Toisin sanoen, suurin osa tiedon etsimisestä, suositteluiden kysymisestä ja vertailusta tehdään muualla kuin yrityksen omilla verkkosivuilla tai muussa kontaktissa yritykseen. Siksi verkkopresenssi on tärkeää – ja oleminen nimenomaan siellä, missä yritykselle oikeat asiakkaat liikkuvat. Lyhyesti: jos et ole […]

Liiketoiminnan johtaminen

6.4.2017

Personoitu johtaminen säästää aikaa ja resursseja

Tulos sai viime vuoden lopulla hienon mahdollisuuden lähteä mukaan Euroopan parhaana työpaikkana palkitun ohjelmistoyritys Vincitin Leadership as a Service (LaaS) -palvelun demoon. Tuloksen lisäksi mukana demossa oli myös muita organisaatioita eri toimialoilta. LaaS ehdittiin ottaa kuitenkin Tuloksessa ensimmäisenä Suomessa käyttöön heti Vincitin jälkeen. Mitään takeita LaaSin toimimisesta ei ollut. Otimme siis rohkean askeleen kohti tuntematonta. Mitä […]

Liiketoiminnan johtaminen