Liiketoiminnan johtaminen

Selaa kirjoituksia aiheittain

Sampo Karpo 4.5.2020

”Vastuullisuus on tosi paska case, koska siinä kukaan ei voi olla täydellinen”

Me Tuloksella emme ihan vielä ole kaikkien alojen erikoisasiantuntijoita – siksi haemme verkon datan tueksi asiantuntijanäkemystä: ymmärtääksemme syy-seurausketjuja paremmin markkinoijan kannalta. Kysyimme vastuullisuuvaikuttaja Outi Pyyltä, miksi markkinoijat eivät hanakammin vastaa kysyntään, kun kuluttajat etsivät vastuullisia toimijoita, jolle rahansa kantaa. Vastuullisuus on sekä ekologinen että eettinen asia ”Kuluttajatasolla eettiset ja ekologiset aktivistit kinastelevat näkemyksineen keskenään ja […]

Digitaalinen markkinointi

Nicolas Fogelholm 14.6.2019

Verkkokaupan ketterä markkinatutkimus & kansainvälistyminen

Edellä mainitun soittoäänikaupan lanseerausta ei edeltänyt suunnittelu tai markkinatutkimuksen tekeminen. Tuskin silloin edes tiesin, mitä markkinatutkimus konkreettisesti tarkoittaa. Minähän olin opiskellut Suomen historiaa ja taidehistoriaa. Olin myös sitä mieltä, että kaikki tutkiminen, selvittäminen tai suunnittelu oli aivan turhaa, kun ajan voi käyttää suoraan kasvun ja myynnin tekemiseen. Ajattelin, että vain tekemällä oppii oikeasti, mikä toimii […]

Verkkokauppa

Timo Ronkainen 11.3.2019

Moderni markkinointijohtaja ei nosta agendalleen brändiä

Mitä moderni markkinointijohtaja nostaa agendalleen: Driving growth for the business (63%) Understanding the needs of consumers and the customer journey (49%) Creating a customer-centric model (44%) Using data more effectively to demonstrate ROI (43%) Fully exploiting digital and data (43%)   Tärkein prioriteetti on siis yrityksen kasvun draivaaminen. Toisena markkinointijohtajan prioriteettilistalla on asiakkaiden tarpeiden ja […]

Liiketoiminnan johtaminen

Joonas Imeläinen 5.2.2019

Lopeta siilojen purkaminen

Miksi siiloja ylipäätään rakennetaan? Jotta organisaatiot voivat ratkaista haastaviakin ongelmia, tarvitaan niiden ympärille erikoisosaajia, jotka ovat hyviä työssään. Haasteiden ympärille alkaa muodostua luonnollisestikin tiimejä, jotka toimivat itsenäisesti tai johdetusti. Eli siiloja. Kun tiimejä rakennetaan, on luonnollista, että tiimit alkavat rakentamaan sisäistä kulttuuria. Tiimin jäsenet alkavat tutustumaan toisiinsa, rakentamaan omia työtapojaan ja omaa identiteettiään tiiminä. Näitä […]

Liiketoiminnan johtaminen

15.1.2019

Volyymit kaakkoon: Puhe on tekoälyn käytetyimpiä sovelluksia 2019

Puheentunnistus, puheohjaus puhehaku ja äänikäyttöliittymä ovat tekoälyn isoimmin nousevia aaltoja vuonna 2019. Erityisesti Yhdysvalloissa on saavutettu kriittinen massa laitteissa, käyttäjissä ja sovelluksissa. Puheohjaus arkipäiväistyy nopeasti. Kun ”puhuva” kone hoitaa asiointimme sujuvasti, ohitamme näppärästi filosofisen kysymyksen siitä, ymmärtääkö kone todella mitään. Meille riittää, että homma toimii. Olemme niin tottuneet hoitamaan töitä, arkea ja vapaa-aikaa erilaisilla sovelluksilla, […]

Liiketoiminnan johtaminen

Maria Lantermino 27.12.2018

Miten asiakaslähtöinen organisaationne on? Testaa ja selvitä!

Jokaisessa yrityksessä kannattaa pohtia sitä, onko asiakas strategiassanne keskeisessä roolissa vai keskitytäänkö asiakkaaseen ainoastaan myyntiprosessin aikana. Onko liiketoiminnassa menty teknologia vai asiakas edellä? Inspiroiduin Stevenjeffesin blogin oivaltavasta testistä, jolla voi kartoittaa helposti, kuinka asiakaslähtöinen organisaatio on. Huomasin, että tarvitsemme myös suomenkielistä versiota ja päätin kehittää sellaisen. Onko asiakas strategiassanne keskeisessä roolissa vai keskitytäänkö asiakkaaseen ainoastaan […]

Asiakaskokemus

21.12.2018

Tekoälyn tietäjät: Haastattelussa Jussi Rautjärvi

Tulos: Tekoälyalgoritmit tarvitsevat korkeaoktaanista dataa polttoaineeksi. Mistä yritykset löytävät tarpeeksi paljon ja tarpeeksi laadukasta dataa? Entä kannattaako dataa ostaa? Jussi Rautjärvi: ”Dataan löytyy yleensä monista eri datalähteistä esim. yrityksen omista järjestelmistä tai laitteista. Datan laatu vaihtelee paljon tapauskohtaisesti. Tärkeintä on, että käytettävän datan laatu analysoidaan ennen käyttöä. Datan ostamiseen pätee myös laatuvaatimus eli täytyy etukäteen […]

Liiketoiminnan johtaminen

10.12.2018

Tekoälyn tietäjät: Haastattelussa Ulla Tikkanen

Tulos: Teet töitä robottibussien ja kaupunkikehityksen parissa. Mikä on tekoälyn ja koneoppimisen rooli nyt kehitettävässä robottibussijärjestelmässä; ajaminen, reititys, asiakaspalvelu, helppokäyttöisyys ja analysointi? Ulla Tikkanen: ”Tekoälyllä ja koneoppimisella on tärkeä rooli automatisoidun liikenteen pilotoinnissa ja käyttöönotossa. Automaattiajoneuvot keräävät ja vastaanottavat ajaessaan suuria määriä dataa eri lähteistä. Tekoälyn avulla näistä laajoista tiedoista voidaan jalostaa konkreettisia toimintamalleja. Koneoppimista […]

Liiketoiminnan johtaminen

30.11.2018

AI Nordic: Mistä puhumme, kun puhumme tekoälystä

Sven Körner, things THINKING: Tekoäly ei valloita maailmaa, mutta saattaa valloittaa toimialasi Tekoäly ei valloita maailmaa ja alista ihmisiä otteeseensa. Sen sijaan kilpailijasi saattaa tekoälyn avulla hyvinkin valloittaa asiakkaasi tai jopa toimialasi. On itsestään selvää, että tekoäly korvaa rutiinityötä. Haasteena on tähän asti ollut, että iso osa rutiinitöistäkin liittyy kielellisten symbolien käsittelyyn ja kielitajuun; olipa […]

Liiketoiminnan johtaminen

23.11.2018

Tekoälyn tietäjät: Haastattelussa Suvi Ellilä

Tulos: Selko osaa teknisten dokumenttien tekstianalyysin. Millaiseen koneoppimisen ja tekoälyn osaamiseen tämä perustuu – oletteko kehittäneet jotakin aivan uutta? Suvi Ellilä: ”Tällä hetkellä keskitymme NLP:n (natural language processing) soveltamiseen, joka tarkoittaa, että käsittelemme tekstimuotoista dataa ja yritämme ymmärtää luonnollista kieltä. Meille on tärkeää pysyä mukana teknisessä kehityksessä ja kokeilla jatkuvasti uusia teknologioita. Kehittämämme ratkaisu luokittelee […]

Liiketoiminnan johtaminen