Verkkopalvelun kehittäminen

Selaa kirjoituksia aiheittain

Toni Voutilainen 22.9.2021

Kasvua palveluna strategiselta kumppanilta – Tulos vastaa kysyntään

Bisneksessä ei voi odottaa samoja tuloksia tekemällä vuodesta toiseen samoja asioita samalla kun maailma ympärillä muuttuu. Tuloksella on hyvä maine ja paljon vahvoja näyttöjä jo vuosien ajalta. Meillä kuitenkin tehdään niska hiessä hommia, ei vain siksi, että oltaisiin yhtä hyviä kuin ennenkin, vaan että voidaan jatkossakin olla suunnannäyttäjänä alalla ja nostamassa sen profiilia. Tätä varten […]

Yleinen

8.4.2020

Mitä pitää ottaa huomioon, kun verkkosivustojen sisältöä käännetään?

Verkkosivun tai verkkokaupan sisällön kääntämisessä on useita vaiheita, joita ei ehkä tule ajatelleeksi ennen projektin aloittamista. Tässä blogissa on muutamia vinkkejä siitä, miten pääset alkuun ja mitä kannattaa ottaa huomioon. Aluksi hieman tilastotietoa. Tiesitkö, että yhdeksän kymmenestä ihmisestä käyttää verkkosivustoja omalla kielellään, jos se on mahdollista? Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos verkkosivustosi käännetään kohderyhmän […]

Verkkopalvelun kehittäminen

19.12.2018

Miten testata suunnittelussa olevaa palvelua?

Ajatellaan esimerkkinä tilanne, että sivustouudistus on edennyt vaiheeseen, jossa on luotu ensimmäinen klikattavalla tasolla oleva prototyyppi, ja katsotaan miten sitä voisi testata ja mitä hyötyä testaamisesta saadaan. Suunnittelutyöhön on tässä vaiheessa käytetty jo jonkin verran aikaa ja konseptin on testattu toimivan. Edelliseen postaukseen viitaten ollaan siis tilanteessa, jossa muutoksia voi vielä tehdä melko paljon ja melko […]

Verkkopalvelun kehittäminen

25.9.2018

Miksi testata palvelua jo ennen sen julkaisua?

Palvelukehityksen kohteena on lopulta aina ihminen – käyttäjä. Mitä tahansa palvelua suunnitellaan, on sen tarkoitus ratkaista tietyn käyttäjän ongelma tai ainakin lievittää sitä. Koska suunnittelu kohdistuu tähän käyttäjään, on hänellä paras näkemys siitä, kuinka toimiva uusi ratkaisu todellisuudessa on. Tästä syystä testaamisen käyttäjillä tulisi olla ohittamaton vaihe läpi koko palvelukehityksen, sillä se on ainoa tapa […]

Asiakaskokemus

24.3.2017

Tehosta verkkokauppasi myyntiä konversio-optimoinnilla!

Konversio-optimointi on perustavanlaatuinen osa niin ison kuin pienenkin verkkokaupan liiketoimintaa, toteaa Jaakko Knuutila, Tuloksen konversio-optimointiguru Paytrailin webinaarissaan. Katso webinaari ja kommentoi, oletko samaa mieltä! Mikäli webinaari herätti kysymyksiä tai haluat keskustella lisää konversio-optimoinnista ota yhteyttä.

Verkkopalvelun kehittäminen

28.10.2016

Kaikki irti sisäisestä hausta – iSEO (Internal Search Engine Optimization)

Miksi optimoida sisäistä hakua? Sisäistä hakua käyttää jopa 30-45 % vierailijoista. Käyttäjät ovat tottuneet googlettelemaan ja käyttämään hakua. Suurin osa verkkosivuston vierailijoista tulee käyttämällä hakua, joten on siis luonnollista, että he käyttävät sivuston sisäistä hakua, elleivät löydä heti etsimäänsä tietoa. Kannattaa jopa kannustaa sivustohaun käyttöön. Hakua käyttävät vierailijat konvertoivat jopa 5x tehokkaammin. Hakua käyttävät henkilöt […]

Analytiikka

5.9.2016

Kaikkialla kaiken aikaa: näin panostat monikanavaiseen asiakaskokemukseen

Mikä on kanava? Kanavalla tarkoitetaan vuorovaikutusvälinettä asiakkaan ja organisaation välillä. Kanavia voi olla Mitä on monikanavaisuus? Monikanavaisuudesta (omnichannel) puhutaan silloin, kun käyttäjät ovat vuorovaikutuksessa organisaation kanssa useiden eri kanavien kautta suorittaessaan yhtä tehtävää. Tämä kokemus ei ole aina kovin ruusuinen. Sitä voivat vaikeuttaa esimerkiksi organisaation siilot, tietokatkokset, ihan erilainen graafinen ilme ja käyttöliittymä sovelluksessa kuin […]

Verkkopalvelun kehittäminen

29.8.2016

Älä enää sekoita käyttäjän päätä – karusellien aika on ohi

Karusellilla tarkoitetaan sivuston etusivun yläosassa olevaa, parhaimmillaan – tai pahimmillaan – itsestään liikkuvaa kuvasarjaa. Tällainen karuselli on esimerkiksi Valion ja Sokoksen sivustoilla:   Vuoden 2012 paikkeilla karuselleja ilmestyi sivustoille solkenaan. Käytettävyysongelmat ovat saaneet muodin muuttumaan: karuselli valtaa etusivun paraatipaikan yhä harvemmin. Tällä hetkellä muodissa tuntuvat olevan isot, koko ensimmäisen näytöllisen täyttävät kuvat. Miksi karusellit ovat […]

Verkkopalvelun kehittäminen

15.6.2016

Mobiilikokemus haltuun – huomioi aie ja konteksti

Haku on aina ilmaus aikeesta Usein kartoitettaessa hakusanoja hakusanamainontaa tai hakukoneoptimointia varten asiaa mietitään ”millä sanoilla haluamme näkyä?” -lähtökohdasta. Minusta asiaa tulisi ajatella päinvastoin ja kysyä, ”minkälaisia asiakkaidemme ongelmia voimme ratkaista?”. Painopiste tulisi siirtää siitä mitä me haluamme siihen, miten käyttäjää voidaan palvella paremmin. Vaikka tämä voi vaikuttaa semantiikalta, parhaassa tapauksessa se on askel kohti […]

Verkkopalvelun kehittäminen

5.4.2016

Johdata asiakkaasi kohti konversiota

Verkkopalvelun suunnittelijan suurin huoli on usein se, miten kaiken tarvittavan tiedon saa järjestettyä sivustolle ja vielä niin, että käyttäjät löytävät sen. Peter Morvillen teos Intertwingled kuvaa tiedon järjestämisen eli informaatioarkkitehtuurin taustafilosofiaa – takakansitekstin mukaan se on ”kirja kaikesta”. Poimin kirjan viidestä luvusta tärkeimmät näkökulmat, jotka verkkosivuston suunnittelijan tulisi tiedostaa. 1. Ajattele kokonaisvaltaisesti Luonnossa havaittavien ekosysteemien […]

Verkkopalvelun kehittäminen