Verkkopalvelun kehittäminen

Selaa kirjoituksia aiheittain

Nicolas Fogelholm 8.4.2020

Mitä pitää ottaa huomioon, kun verkkosivustojen sisältöä käännetään?

Verkkosivun tai verkkokaupan sisällön kääntämisessä on useita vaiheita, joita ei ehkä tule ajatelleeksi ennen projektin aloittamista. Tässä blogissa on muutamia vinkkejä siitä, miten pääset alkuun ja mitä kannattaa ottaa huomioon. Aluksi hieman tilastotietoa. Tiesitkö, että yhdeksän kymmenestä ihmisestä käyttää verkkosivustoja omalla kielellään, jos se on mahdollista? Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos verkkosivustosi käännetään kohderyhmän kielelle, […]

Asiakaskokemus

19.12.2018

Miten testata suunnittelussa olevaa palvelua?

Ajatellaan esimerkkinä tilanne, että sivustouudistus on edennyt vaiheeseen, jossa on luotu ensimmäinen klikattavalla tasolla oleva prototyyppi, ja katsotaan miten sitä voisi testata ja mitä hyötyä testaamisesta saadaan. Suunnittelutyöhön on tässä vaiheessa käytetty jo jonkin verran aikaa ja konseptin on testattu toimivan. Edelliseen postaukseen viitaten ollaan siis tilanteessa, jossa muutoksia voi vielä tehdä melko paljon ja melko […]

Verkkopalvelun kehittäminen

25.9.2018

Miksi testata palvelua jo ennen sen julkaisua?

Palvelukehityksen kohteena on lopulta aina ihminen – käyttäjä. Mitä tahansa palvelua suunnitellaan, on sen tarkoitus ratkaista tietyn käyttäjän ongelma tai ainakin lievittää sitä. Koska suunnittelu kohdistuu tähän käyttäjään, on hänellä paras näkemys siitä, kuinka toimiva uusi ratkaisu todellisuudessa on. Tästä syystä testaamisen käyttäjillä tulisi olla ohittamaton vaihe läpi koko palvelukehityksen, sillä se on ainoa tapa […]

Asiakaskokemus

28.10.2016

Kaikki irti sisäisestä hausta – iSEO (Internal Search Engine Optimization)

Miksi optimoida sisäistä hakua? Sisäistä hakua käyttää jopa 30-45 % vierailijoista. Käyttäjät ovat tottuneet googlettelemaan ja käyttämään hakua. Suurin osa verkkosivuston vierailijoista tulee käyttämällä hakua, joten on siis luonnollista, että he käyttävät sivuston sisäistä hakua, elleivät löydä heti etsimäänsä tietoa. Kannattaa jopa kannustaa sivustohaun käyttöön. Hakua käyttävät vierailijat konvertoivat jopa 5x tehokkaammin. Hakua käyttävät henkilöt […]

Asiakaskokemus

5.9.2016

Kaikkialla kaiken aikaa: näin panostat monikanavaiseen asiakaskokemukseen

Mikä on kanava? Kanavalla tarkoitetaan vuorovaikutusvälinettä asiakkaan ja organisaation välillä. Kanavia voi olla netissä (verkkosivustot, sosiaalisen median verkostot, chat, sähköposti, mobiilisovellukset…), netin ulkopuolella (kivijalkakauppa, puhelinpalvelu, printtijulkaisu…) tai näiden yhdistelminä (nettikioskit, automaatit, tekstiviestit…). Mitä on monikanavaisuus? Monikanavaisuudesta (omnichannel) puhutaan silloin, kun käyttäjät ovat vuorovaikutuksessa organisaation kanssa useiden eri kanavien kautta suorittaessaan yhtä tehtävää. Tämä kokemus ei […]

Verkkopalvelun kehittäminen

29.8.2016

Älä enää sekoita käyttäjän päätä – karusellien aika on ohi

Karusellilla tarkoitetaan sivuston etusivun yläosassa olevaa, parhaimmillaan – tai pahimmillaan – itsestään liikkuvaa kuvasarjaa. Tällainen karuselli on esimerkiksi Valion ja Sokoksen sivustoilla:   Vuoden 2012 paikkeilla karuselleja ilmestyi sivustoille solkenaan. Käytettävyysongelmat ovat saaneet muodin muuttumaan: karuselli valtaa etusivun paraatipaikan yhä harvemmin. Tällä hetkellä muodissa tuntuvat olevan isot, koko ensimmäisen näytöllisen täyttävät kuvat. Miksi karusellit ovat […]

Verkkopalvelun kehittäminen

Sofie Segercrantz 15.6.2016

Mobiilikokemus haltuun – huomioi aie ja konteksti

Haku on aina ilmaus aikeesta Usein kartoitettaessa hakusanoja hakusanamainontaa tai hakukoneoptimointia varten asiaa mietitään ”millä sanoilla haluamme näkyä?” -lähtökohdasta. Minusta asiaa tulisi ajatella päinvastoin ja kysyä, ”minkälaisia asiakkaidemme ongelmia voimme ratkaista?”. Painopiste tulisi siirtää siitä mitä me haluamme siihen, miten käyttäjää voidaan palvella paremmin. Vaikka tämä voi vaikuttaa semantiikalta, parhaassa tapauksessa se on askel kohti […]

Verkkopalvelun kehittäminen

5.4.2016

Johdata asiakkaasi kohti konversiota

Verkkopalvelun suunnittelijan suurin huoli on usein se, miten kaiken tarvittavan tiedon saa järjestettyä sivustolle ja vielä niin, että käyttäjät löytävät sen. Peter Morvillen teos Intertwingled kuvaa tiedon järjestämisen eli informaatioarkkitehtuurin taustafilosofiaa – takakansitekstin mukaan se on ”kirja kaikesta”. Poimin kirjan viidestä luvusta tärkeimmät näkökulmat, jotka verkkosivuston suunnittelijan tulisi tiedostaa. 1. Ajattele kokonaisvaltaisesti Luonnossa havaittavien ekosysteemien […]

Verkkopalvelun kehittäminen

Tulos Helsinki Oy 15.10.2015

Hukkaatko euroja huonolla käytettävyydellä?

Kerron aluksi pari esimerkkiä: Yksi tarpeeton kysymys maksoi matkoja verkossa myyvälle Expedialle 12 miljoonaa dollaria vuodessa. Ostoskorissa oli kenttä ”Company name”, ja kenttien järjestyksestä johtuen monet syöttivät vahingossa pankkinsa nimen ja osoitteen, mikä johti korttimaksujen hylkäyksiin. Kenttä poistettiin, ja Expedian liikevaihto kasvoi 12 miljoonaa. Toinen nimeltä mainitsematon verkkokauppa kasvatti liikevaihtoaan 300 miljoonaa muutettuaan yhden painikkeen […]

Verkkopalvelun kehittäminen

17.4.2015

Yritysjohtaja: tiedätkö, paljonko yrityksesi menettää bisnestä joka päivä?

Kohtaan niin pieniä kuin suuria yrityksiä monilta eri toimialoilta. Kasvutavoitteet ovat monesti aivan turhan vaatimattomia. Haasteena on lisäksi se, ettei yrityksen tavoitteita ole osattu purkaa riittävän konkreettiselle tasolle, mikä aidosti ohjaisi yrityksessä tapahtuvaa toimintaa kasvun suuntaan. Pelkkä kasvuprosentin asettaminen ei riitä. Tavoittele kasvua todellisten laskelmien pohjalta Yritysjohtajan täytyy ymmärtää, miten kasvu voidaan saavuttaa. Mitä se […]

Verkkopalvelun kehittäminen