Hakukoneoptimointi

Selaa kirjoituksia aiheittain

17.3.2015

Hakukoneoptimoinnin seitsemän ihmettä

Millaisille ihmeille menestys hakukoneissa perustuu? 1. Avainsanatutkimus Huolellinen avainsanatutkimus on hakukoneoptimoinnin perusta – yksi niistä harvoista asioista, joka ei muutu. Sekä ennen että nyt on olennaista löytää ne termit, joilla käyttäjät saattaisivat hakea tietoa hakukoneen kautta. Aiemmin optimoimme lähinnä yhden sivun vastaamaan yhtä aihetta, ja sellaisetkin sivustot, joiden kokonaisuus oli sillisalaattia, saattoi menestyä. Nyt avainsanatutkimuksessa […]

Hakukoneoptimointi

25.11.2014

Sisällöntuotanto nyt – sisältää ilmaisia vinkkejä!

Monet puhujat lokakuisessa SearchLove-seminaarissa kertoivat oman näkemyksensä siitä, millaisia kriteereitä verkkosisältöjen pitäisi nykyään täyttää. Otan puheenvuoroista muutamia esimerkkejä ja kerron omat ideani siitä, mitä tällaiset sisällöt voisivat olla. Rohkeaa julkaisemista ”Create something tangentially related to your brand, that people will look good sharing – – meaningful brands stand for something above & beyond their products […]

Hakukoneoptimointi

13.11.2014

IA – tiedon järjestämisen taiteenlaji

Sain nauttia rautaisannoksen informaatioarkkitehtuurin (IA) jaloa taiteenlajia lokakuun aikana. Vietin International Geek Exchange -hankkeen kautta kolme viikkoa Lontoossa Webcrediblellä. Tämä toimisto on erikoistunut verkkosivustojen ja erilaisten sovellusten käyttökokemuksen sekä käytettävyyden suunnitteluun. Kokemus muutti käsitykseni muun muassa informaatioarkkitehtuurin suunnittelusta. Omassa ajatusmaailmassani hakukoneoptimoinnin ja käytettävyyden väljähtämään päässyt flirttailu roihahti viimeistään nyt kestäväksi parisuhteeksi. Ilman kosketuspintaa aitoihin käyttäjiin […]

Hakukoneoptimointi

6.11.2014

Hakukoneoptimointi muuttuu, ota haaste vastaan!

Haaste 1: Muuttuva Google Jo pitkään on ollut selvää, että vuosikymmenen takaiset hakukoneoptimoinnin hittikeinot kuten avainsanoja hokevat tekstit tai linkinrakennus eivät enää toimi samalla tavalla Googlen algoritmimuutosten vuoksi. Parhaita käytäntöjä perusasioissa tulee edelleen noudattaa, mutta se ei enää riitä. Perinteisestä hakukoneoptimoinnista on tullut yhä vaikeampaa. Käyttäjät ja sen myötä hakukoneet vaativat hakutuloksiin ilmestyviltä sivustoilta enemmän […]

Hakukoneoptimointi

14.10.2014

Hakukoneoptimointivinkit – TOP 3

 1. Näin yhdistät sisältöstrategian ja hakukoneoptimoinnin Mikko Yli-Erkkilä Sisältöstrategia, sisältömarkkinointi ja mitä näitä nimiä nyt on – viestinnässä ja markkinoinnissa on jo jonkin aikaa hypetetty asiaa, jossa ei ole mitään uutta. Myös hakukoneoptimoinnissa hyvä sisältö on tärkeämpää kuin koskaan. Mutta miten yhdistät sisältöstrategian ja hakukoneoptimoinnin? Lue lisää     2. Suuri osa sisällöistä toimii vain […]

Hakukoneoptimointi

10.9.2014

Miten yhdistät sisältöstrategian ja hakukoneoptimoinnin?

Viestinnässä on aina mietitty kohderyhmiä ja viestejä, joten vanhalle asialle on keksitty uusi nimi. Sisältöstrategia on aina ollut viestinnän ammattilaisten työkalu, jolla organisaatiot melskaavat turuilla ja toreilla: Mistä asiakkaani tai kohderyhmäni on kiinnostunut eli kenelle viestimme? Mistä asiasta? Milloin? Mikä olisi paras muoto? Myös hakukoneoptimoinnissa hyvän sisällön merkitys lisääntyy koko ajan. Entistä parempaan jatkuvasti päivittyvään […]

Hakukoneoptimointi

20.8.2014

HTTPS tuo paremmat hakutulossijoitukset?

Https on suojattu tiedonsiirtomenetelmä Verkkosivustojen osoitteet alkavat yleensä rimpsulla http://, jota nykyään tuskin kukaan viitsii edes kirjoittaa. Monilla on tapana usein jopa vain googlata haluamansa osoite, vaikka www.tulos.fi. Http on lyhenne sanoista hypertext transfer protocol, mikä tarkoittaa verkossa tapahtuvan tiedonsiirron käytäntöä. Kun perään lisätään vielä s lyhenteenä sanasta secure, saadaan https, joka tarkoittaa suojattua tiedonsiirtoa. […]

Hakukoneoptimointi

4.7.2014

Googlen uudet päivitykset, ja miten ne vaikuttavat

Lisäksi on tulossa Penguin 3.0 päivitys oletettavasti lähiaikoina. Jotta voimme tietää, miten päivitykset ovat vaikuttaneet tai tulevat vaikuttamaan, on meidän ymmärrettävä, miten Googlen hakualgoritmi toimii kokonaisuudessaan. Kuvitellaan Googlen hakualgoritmi DNA ketjuna. Jos esimerkiksi Panda-osa päivitetään 4.0 muotoon, se ei tarkoita, että koko algoritmi uudistuu. Tässä tapauksessa ainoastaan Panda-osio päivittyy. Visuaalisuuden nimissä voimme jakaa Googlen algoritmin […]

Hakukoneoptimointi

21.5.2014

Pingviini tulee – oletko valmis?

Puolen vuoden välein on se hetki, kun kaikki sivustojen ylläpitäjät jännittävät, mitä uudet Googlen Penguin algoritmipäivitykset tuovat tullessaan. Välillä päivitykset johtavat siihen, että ulkoisten linkkien arvo laskee. Joskus kyse on taas sisäisten linkkien ankkuriteksteistä. Nyt Google on jälleen nostanut hihansa ylös ja valmistautuu vaivihkaa uuden algoritmipäivityksen julkaisuun. Tällä kertaa tulossa on Penguin 3.0 päivitys, joka […]

Hakukoneoptimointi

1.4.2014

Googlen Matt Cutts harvinaiselle vierailulle Suomeen

Varhain tänä aamuna saimme iloksemme Yhdysvalloista vahvistuksen, että Googlen spämmitiimin vetäjä Matt Cutts tekee lyhyen vierailun Suomeen ensi perjantaina. Hän on matkalla konferenssiin Japaniin ja tekee kahdeksan tunnin mittaisen välilaskun Helsingissä ennen jatkolentoa eteenpäin. (lisää…)

Hakukoneoptimointi