Hakukoneoptimointi

Selaa kirjoituksia aiheittain

2.12.2015

Vinkkejä suurten sivustojen hakukoneoptimointiin

Hakukoneoptimoinnin luonne muuttuu sisällön määrän kasvaessa. Osittaiselle automaatiolle on tarvetta, sillä työn toteuttaminen käsivoimin on liian hidasta. Näin totesivat Tuloksen Mikko Yli-Erkkilä, Nicolas Fogelholm ja Tulokseen perustajiin kuulunut Arttu Raittila marraskuussa pitämässään Suurten sivustojen hakukoneoptimointi -koulutuksessa. Miten prosessissa sitten lähdetään liikkeelle? “Aloitetaan avainsanatutkimuksesta ja kilpailija-analyysistä”, toteaa Raittila. On tärkeää pohtia esimerkiksi seuraavaa: mille suosituille hakutermeille […]

Hakukoneoptimointi

17.11.2015

Jätit vastaan pienet – Arttu Raittila puhuu suurten ja pienten sivustojen hakukoneoptimoinnista

Mikä on suuri sivusto? “Suuruuden voi suhteuttaa toimialaan: vaikkapa B2B-palveluja myyvälle yritykselle jo joidenkin satojen sivujen sivusto on suuri”, toteaa Tuloksen haastattelema hakukoneoptimoinnin asiantuntija Arttu Raittila. Arttu Raittila pitää 25.11.2015 yhdessä Tulos Helsinki Oy:n hakukoneoptimoijien kanssa ensimmäistä kertaa Suomessa järjestettävän Suurten sivustojen hakukoneoptimointi -koulutuksen. “Suurilla sivustoilla tärkeiden sisältöjen painottaminen on keskeistä: Googlekin pitää saada tajuamaan, […]

Hakukoneoptimointi

1.10.2015

SEO Labs: Metakuvauksella on merkitystä

Meta description, eli suomalaisittain metakuvaus, ei ole Googlen mukaan varsinaisesti hakutulossijoituksiin vaikuttava tekijä. Metakuvauksella on silti merkitystä: se vaikuttaa selkeästi sivusi klikkausmäärään Googlen hakutulossivulla. Oikeastaan kyse on ilmaisesta mainosnäytöstä, minkä vuoksi metakuvausta kannattaa miettiä samoista lähtökohdista kuin hakusanamainosta. Hyvään hakusanamainontaan kuuluu myös mainosten testaaminen, ja päätinkin kokeilla samaa metodia myös orgaanisiin hakutuloksiin. Tein siis eräälle […]

Hakukoneoptimointi

25.8.2015

Googlaus kuolee, entä hakukoneoptimointi?

Vastaukset mobiilissa tulevat osumaan entistä paremmin maaliin, kun tekoälyn hyödyntäminen ja kännyköiden puheenymmärrys kehittyy (varsinkin, kun kännykät pyrkivät onkimaan kaikki mahdolliset tiedot sinusta). Myös kännykkäapplikaatiot kehittyvät ja tietoa etsitään sovellusten sisällä. Esimerkiksi Facebook on julkaissut uuden palvelun nimeltään Instant Articles, jonka avulla kustantajat voivat julkaista artikkeleita suoraan Facebook-sovelluksessa ilman linkkiä sovelluksesta ulospäin. Facebook on myös testannut […]

Hakukoneoptimointi

19.8.2015

Tappaako tuplasisältö näkyvyytesi hakukoneissa? Me testasimme!

Minkä ongelman tuplasisältö muodostaa? Hakukoneiden robotit kahlaavat verkkoa taukoamatta ja tallentavat muistiinsa kaiken verkkosivustoilla olevan tekstisisällön. Kun hakurobotti törmää tekstiin, jonka se on jo aikaisemmin löytänyt toiselta verkkosivulta, se merkkaa sisällön kopioiduksi. Hakukoneet pyrkivät korostamaan alkuperäisiä julkaisijoita ja jättämään ”siivellä eläjät” pois hakutuloksista. Olet varmasti nähnyt oheisen viestin Googlen hakutulossivun lopussa. Tämä viesti kertoo, että […]

Hakukoneoptimointi

4.6.2015

Muutosta pukkaa – Googlen Panda-hakualgoritmi muuttuu taas

Google tekee suuria muutoksia hakualgoritmiinsä useita kertoja vuodessa. Tai pikemminkin muutokset koskevat hakualgoritmin eri osa-alueita. Kuten osa lukijoista tietääkin, eivät Googlen algoritmipäivitykset yleensä tarkoita että koko hakutapa muuttuu (mobiilihakupäivitystä ja Hummingbird -semantiikkapäivitystä lukuunottamatta). Googlen hakualgoritmi on rakennettu useista eri komponenteista, jolloin esimerkiksi Googlen Panda-päivitys tarkoittaa sitä, että pelkästään hakualgoritmin ”Panda” osio muuttuu. Ja Googlella näitä […]

Hakukoneoptimointi

12.5.2015

Vinkkejä kivijalalle – Lisää asiakkaita verkosta, ilmaiseksi!

Minulla oli kunnia osallistua ClickZ Live New York -seminaariin juuri ennen pääsiäistä. Haluan jakaa saamiani oppeja, sillä toinen toistaan innostavammat puhujat jakoivat mittaamattoman arvokasta tietoa. Sain muun muassa vinkkejä, joilla voi helposti ja nopeasti nostaa kivijalkamyymälän asiakasmääriä hakukoneoptimoinnin avulla. En millään voi jakaa kaikkea seminaarissa kuulemaani tärkeää yhdessä kirjoituksessa, joten päätin tällä kertaa tarjota jotain […]

Hakukoneoptimointi

9.4.2015

Tämä on varoitus kaikille Googlen käyttäjille!

Varoitan sekä Googlea hakukoneena käyttäviä yksilöitä, että hakukonenäkyvyydestä riippuvaisia tahoja. Hyvä hakukoneen käyttäjä: Vaadi parempaa näkyvyyttä käyttämillesi tuotteille ja palveluille tämän kirjoituksen avulla. Googlen 21.4. tulevan päivityksen jälkeen et välttämättä enää löydä etsimääsi palvelua älypuhelimesi ensimmäiseltä hakutulossivulta. Hyvä hakukonenäkyvyyttä tavoitteleva taho: Toivon, että kirjoitukseni auttaa sinua muistamaan, että digitaalinen toimintaympäristö muuttuu jatkuvasti. Digitaalisten palveluiden kehityksen […]

Hakukoneoptimointi

31.3.2015

Näin tunnistat sivustosi ikivihreän sisällön

Tavoitteena on siis saada selville, mitkä sisällöt ovat ikivihreitä. Ikivihreyden kriteerinä on tässä se, että sisällön pariin hakeudutaan yhä uudelleen. Nämä sivut kannattaa tunnistaa ja ohjata käyttäjät niiden kautta kohti haluamiasi tavoitteita. Nämä sivut ovat myös niitä, joita et halua poistaa sivustouudistuksen yhteydessä. Ikivihreiden sivujen selvittäminen onnistuu kaivamalla Google Analyticsistä esiin se, kuinka monena eri […]

Hakukoneoptimointi

24.3.2015

Mikä ihmeen mobiilioptimointi

Teetkö hakukoneoptimointia yli laitojen? Mobiilioptimointia kansankielellä, olkaapa hyvät. Hakukoneoptimoinnilla varmistat, että käyttäjät ja hakukoneet löytävät sivustosi. Mobiilioptimoinnilla kerrot asiakkaillesi ja hakukoneille, että välität myös käyttäjäkokemuksesta. Hakukoneoptimointi alkaa jo terminä olla tuttu digitalisoituvassa markkinointiympäristössä. Ainakin tiedetään, että sitä ”pitäisi tehdä”. Pahimmassa tapauksessa verkossa pyörivät mainokset sekä niiden mediabudjetit menevät hukkaan, jos sivuston alusta ei ole hakukoneystävällinen […]

Hakukoneoptimointi