Hakukoneoptimointi

Selaa kirjoituksia aiheittain

Heini Lindfors 18.3.2020

Koronavirus ja hakukoneet – Mitä suomalaiset googlettavat koronasta?

Koronavirusten hakutrendi Koronaviruksen hakutrendi on saavuttanut korkeimman huppunsa illalla torstaina 12.3. Tämä lienee seurausta aiemmin samana päivänä ilmoitetuista hallituksen linjauksista, joilla koronaa pyritään hillitsemään. Myös taantumaan liittyvissä hauissa nähtiin saman päivän iltana selvä piikki – tai itse asiassa kaksikin: klo 20 ja jälleen klo 22, siis iltaysin uutisten molemmin puolin. Matkailua koskeva hakutrendi on noussut huippupisteeseensä nopeammin, […]

Hakukoneoptimointi

6.11.2018

Hakukoneoptimoinnin vahva perusta: sivun metatiedot ja hyvä sisältö

Google järjestää hakutulokset monimutkaisen algoritmin perusteella, johon vaikuttaa satoja eri tekijöitä. Tärkeimpiä niistä ovat muualta verkosta sivustolle johtavien linkkien määrä ja laatu, sisällön merkittävyys ja rank brain. Rank brain on koneoppimisen algoritmi, joka säätää hakutulosten järjestystä. Sen keskeisenä piirteenä on, että se pyrkii havainnoimaan käyttäjien vuorovaikutusta hakutulossivun kanssa. Yksinkertaistettuna esimerkiksi niin, että käyttäjän nopea paluu […]

Hakukoneoptimointi

7.8.2018

Onko pakko tehdä linkinrakennusta, jos ei yhtään halua?

Linkit ovat yhä erittäin tärkeitä hakukoneoptimoinnissa Googlen tapaan järjestää hakutulokset vaikuttaa pääasiassa kolme asiaa: Muualta verkosta tulevat linkit Laadukas sisältö RankBrain Linkit ovat siis edelleen hyvin tärkeitä. Kahden muun tekijän myötä linkkien painoarvo on hitusen pienempi kuin hakukoneoptimoinnissa on perinteisesti ajateltu. Myös ilman yhtäkään linkkiä voi sijoittua hakutulosten kärkeen, ja seuraavaksi kerron, miten. Case: Oman […]

Hakukoneoptimointi

26.7.2018

Saavutettavuusdirektiivi tulee, ja olet siihen valmis!

Saavutettavuusdirektiivin noudattaminen on hyvä lähtökohta kaikkien verkkosivustojen suunnitteluun ja kehittämiseen. Fear not, my friend! Saatat olla jo erinomaisesti valmistautunut, jos olet hakukoneoptimoinut verkkosivustosi huolella. Saavutettavat digipalvelut hyödyttävät kaikkia Saavutettavuus tarkoittaa, että verkkopalvelun on oltava sellainen, että kuka tahansa voi käyttää sitä ja ymmärtää sen sisällön. Saavutettavuusdirektiivissä mainitaan saavutettavuuden neljä periaatetta, joiden tulisi toteutua verkkopalveluissa. Periaatteet […]

Hakukoneoptimointi

Niko Sulkakoski 3.6.2018

Avainsanatutkimus

Avainsanatutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa verkkosivuston markkinoinnissa käytettävät keskeiset avainsanat. Kartoituksen avulla selvitetään ne hakutermit, joilla kävijä hakee yrityksen tai yhteisön tuotetta tai palvelua. Avainsanatutkimuksessa voidaan käyttää eri lähteitä ja välineitä. Nämä ovat tyypillisimpiä avainsanojen ja niiden hakuvolyymien kartoitukseen käytettäviä työvälineitä: verkkosivuston analytiikkaohjelma, kuten esimerkiksi Google Analytics tai Snoobi Google Ads Keyword Planner Google Search Console […]

Hakusanamainonta

Niko Sulkakoski 3.6.2018

Pitkä häntä

Pitkä häntä (eli The Long Tail) tarkoittaa laajan tuotevalikoiman sitä osaa, josta yksittäisiä tuotteita myydään vähän verrattuna suosituimpiin tuotteisiin. Kun näitä yksittäisiä tuotteita on paljon, muodostavat ne jopa merkittävämmän myynnin kuin suositut tuotteet. Internet mahdollistaa ns. pitkän hännän tuotteiden myynnin, sillä digitaalisessa muodossa kauppatavaraa, esimerkiksi ladattavia musiikkikappaleita, voi olla rajattomasti valikoimassa. Tavaratalon valikoima voi olla […]

Hakukoneoptimointi

Niko Sulkakoski 3.6.2018

Hakukonemarkkinointi

Netin käyttäjistä 88 % käyttää hakukoneita etsiessään tuotteita ja palveluita. Tuloksen tarjoamien palveluiden avulla varmistat, että yrityksesi näkyy, kun sen toimialaan liittyviä hakuja tehdään. Palvelumme tuovat lisää kohdennettuja kävijöitä ja enemmän myyntiä. Ne tekevät sinulle mitattavaa tulosta. Hakukonemarkkinointi eli SEM (Search Engine Marketing) on hakukoneissa tapahtuvaa markkinointia, näkyvyydenhallintaa ja brändäystä, nopeimmin kasvava digitaalisen mainonnan muoto, […]

Hakukoneoptimointi

16.1.2018

Kuinka nopeasti pääsee hakutulosten kärkeen?

Lyhyesti: se riippuu monesta eri tekijästä. Otsikon kysymykseen ei ole olemassa yksiselitteistä vastausta. Varmaa on, että hakukoneoptimointi on verkkaisempaa kuin hakusanamainonta tai muu maksettu mainonta. Jos halutaan, että sivusto sijoittuu hakutulosten kärkeen ja sen eteen tehdään kunnolla töitä, tuloksia tulee 3–6 kuukauden aikana.Liikettä hakutuloksissa voi saada aikaan vaikka tunneissa. Joidenkin harvinaisempien hakujen kohdalla klikkaukset ja […]

Hakukoneoptimointi

14.12.2017

Google-hakutulosten metakuvaukset pitenivät

[outdated] Edit 16.5.2018: Google on jälleen lyhentänyt metakuvauksia! Tämän blogipostauksen tieto on siis osittain vanhentunutta. Lue lisää Search Engine Landin blogipostauksesta. Tällä hetkellä metakuvaus desktopilla vaikuttaa olevan useimmiten 160 merkkiä välilyönteineen ja mobiilissa 130 merkkiä välilyönteineen – pituudet siis vaihtelevat. Hetkinen, mitäs ne metakuvaukset olivatkaan? Metakuvaus (meta description) on se lyhyt tekstinpätkä, joka näkyy Googlen […]

Hakukoneoptimointi

13.12.2017

Miltä näyttää SEO vuonna 2018?

Vietin reilu kuukausi sitten kolme päivää New Yorkissa yhdestä SEO- ja SEM-alan isoimmista konferensseista, SMX Eastissa. Alan kovimmat ammattilaiset kertoivat millaiset jutut tänään ja tulevaisuudessa toimivat hakukoneoptimoinnissa. Otetaan siis katsaus seminaarin annista sekä alalla käydystä keskustelusta SEO-trendeistä ensi vuonna. Millaista SEO on armon vuonna 2018? 1. Asiakas ensin – tarjoa paras asiakaskokemus Tämä on tietenkin […]

Hakukoneoptimointi