Hakukonenäkyvyys

Selaa kirjoituksia aiheittain

Tommi Karvinen 23.1.2024

Google-päivitykset  – Mitä ne ovat ja mitä tapahtui vuonna 2023?

Teknologiat, ostokäyttäytyminen ja asiakastarpeet ovat jatkuvassa muutoksessa. Näihin muutoksiin Google reagoi myös nopeasti omilla päivityksillään, joilla pyritään saamaan hakutulokset palauttamaan mahdollisimman osuvia sisältöjä. Googlen päivitykset viittaavat muutoksiin, jotka vaikuttavat hakukoneen ranking-systeemiin. Alkuaikoina Google teki vain muutamia päivityksiä algoritmeihinsa. Nykyään Google tekee tuhansia muutoksia vuosittain, joista useimmat saattavat jäädä hyvinkin huomaamattomiksi tavallisille käyttäjille. Päivitykset nykypäivänä voivat […]

Hakukonenäkyvyys

Pasi Saukkonen 23.2.2023

We’ve placed some of our bets on AI and entity understanding – maybe you could too?

This post isn’t about chatGPT, “who” took our industry by storm making the potential of AI visible also to the laymen. In the context of digital marketing and search engines, AI has been frequently discussed for at least the last half a decade. However, too often has that discussion ended-up to the satisfactory and somewhat […]

Hakukonenäkyvyys

Juuso Kataja 18.5.2021

Avainsanojen kannibalisaatio ja tuplasisältö

Sisällöntuotannossa on muutamia sudenkuoppia, joihin kokeneetkin kirjoittajat helposti sortuvat. Yleinen virhe on esimerkiksi keskenään samoista hakukonesijoituksista kilpailevien sisältöjen luominen, kuten täsmälleen samojen avainsanojen korostaminen useissa eri teksteissä. Tässä kirjoituksessa käyn läpi, mitä avainsanojen kannibalisaatio sekä tuplasisältö tarkoittavat, sekä miten niitä kannattaa lähestyä optimaalisten hakukonesijoitusten kannalta. Kirjoituksessa kuvatut ongelmat ovat hyvin tyypillisiä lähes kaikille sivustoille, ja […]

Hakukonenäkyvyys

Tommi Karvinen 22.2.2021

Sisältömarkkinointi – kuin laittaisi rahaa pankkiin!

Mitä on sisältömarkkinointi? Kohderyhmiä palvelevan ja kiinnostavan sisällön luonti pitäisi olla osa jokaisen organisaation markkinointia. Sisältömarkkinoinnilla tarkoitetaan yrityksen tuottamaa sisältöä, joka on sen asiakkaiden kannalta kiinnostavaa ja hyödyllistä. Sisältömarkkinoinnin tärkeimpiä tehtäviä on myös tavoittaa asiakkaat oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Tuotettu sisältö voi olla viihdyttävää, informatiivista, myyvää tai mitä vain näiden väliltä, kunhan lähtökohtana on asiakas […]

Inbound

29.10.2020

Sisältöjen hakukoneoptimointi – Näin se tehdään!

Sisällöt ovat tärkeä osa digimarkkinointia, ja niiden merkitys korostuu edelleen. Se, että sisältöjä on, ei kuitenkaan riitä – on myös varmistettava, että oikeat kohderyhmät löytävät sisältöjen ääreen. Orgaaninen näkyvyys Googlessa ja muissa hakukoneissa on yksi tärkeimmistä asioista, jotka sisältöjen tekemisessä kannattaa ottaa huomioon. Miten siis tehdä hakukoneystävällistä sisältöä? Miten varmistaa omien tekstien hakukonelöydettävyys? Tästä tekstistä […]

Hakukonenäkyvyys

17.6.2020

Mitä on Google Adsin dynaaminen hakusanamainonta?

Google Adsin dynaaminen hakusanamainonta perustuu siihen, että Googlen algoritmi indeksoi sivuston sisältöä ja osaa yhdistää sisällön hakukoneessa tehtäviin hakuihin. Mainosmuoto on siis eräänlainen välimuoto hakusanamainonnan ja orgaanisten hakutulosten välillä, jossa kohdentaminen ja mainoksen luonti tapahtuu suurilta osin automaattisesti, mutta klikeistä maksetaan ja näkyvyydessä kilpaillaan mainoshuutokaupassa. Varsinainen mainoskin on puoliksi automatisoitu ja puoliksi manuaalisesti tuotettu. Oikein […]

Hakukonenäkyvyys

18.3.2020

Koronavirus ja hakukoneet – Mitä suomalaiset googlettavat koronasta?

Koronavirusten hakutrendi Koronaviruksen hakutrendi on saavuttanut korkeimman huppunsa illalla torstaina 12.3. Tämä lienee seurausta aiemmin samana päivänä ilmoitetuista hallituksen linjauksista, joilla koronaa pyritään hillitsemään. Myös taantumaan liittyvissä hauissa nähtiin saman päivän iltana selvä piikki – tai itse asiassa kaksikin: klo 20 ja jälleen klo 22, siis iltaysin uutisten molemmin puolin. Matkailua koskeva hakutrendi on noussut huippupisteeseensä nopeammin, […]

Hakukonenäkyvyys

22.10.2019

Näin käytät ROASia väärin

Mikä on ROAS? ROAS (Return On Ad Spend eli suomalaisittain mainontakulujen tuotto) viittaa tietyllä mainosbudjetilla saavutettuihin myyntituloksiin. Se kertoo, kuinka monen euron edestä saat myyntiä euron mainosbudjetilla. ROAS voidaan ilmaista joko kokonaislukuna tai prosenttilukuna (4,5 vs. 450 %).ROASin laskukaava on seuraava:ROAS = mainonnan aikaansaama liikevaihto / mainoskulut.Jos 10 euron mainosbudjetilla saadaan aikaan 40 euron arvosta […]

Hakukonenäkyvyys

17.6.2019

Google Shopping – Nyt Suomessa!

Google Shopping juontaa juurensa Googlen vuonna 2002 julkaistuun hintavertailupalveluun Froogleen. Nykyisellä nimellä ja toimintalogiikalla toimiva Google Shopping julkaistiin Yhdysvalloissa vuonna 2012. Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan Google Shopping -mainokset rantautuivat vuoden 2013 lopussa, ja siitä asti Suomessa on odotettu milloin mainosmuoto on myös meidän käytettävissämme. Pitkä odotus on vihdoinkin palkittu, sillä mainosmuoto on nyt saatavilla myös […]

Hakukonenäkyvyys

26.7.2018

Saavutettavuusdirektiivi tulee, ja olet siihen valmis!

Saavutettavuusdirektiivin noudattaminen on hyvä lähtökohta kaikkien verkkosivustojen suunnitteluun ja kehittämiseen. Fear not, my friend! Saatat olla jo erinomaisesti valmistautunut, jos olet hakukoneoptimoinut verkkosivustosi huolella. Saavutettavat digipalvelut hyödyttävät kaikkia Saavutettavuus tarkoittaa, että verkkopalvelun on oltava sellainen, että kuka tahansa voi käyttää sitä ja ymmärtää sen sisällön. Saavutettavuusdirektiivissä mainitaan saavutettavuuden neljä periaatetta, joiden tulisi toteutua verkkopalveluissa. Periaatteet […]

Hakukonenäkyvyys