Hakukonenäkyvyys

Selaa kirjoituksia aiheittain

25.7.2017

Suomalaiset kysyvät Googlelta apua laihdutukseen ja pariutumiseen

Kirjoitetut Google-haut ovat usein lyhyehköjä 1-3 sanan hakuja, mutta äänihakuja tehdessään ihmiset sanelevat helposti kokonaisia lauseita ja erityisen usein kysymyksiä. Yhdysvalloissa ”how to” -muotoiset Google-haut lisääntyivät vuoden 2016 aikana peräti 75 %, ja samanlainen trendi lienee ajankohtainen myös Suomessa.Keräsin pienen tutkimusaineiston Google-hauista, joiden ensimmäinen sana on kysymyssana (mikä, miksi, kuka, jne). Heinäkuun lopun kunniaksi otin […]

Hakukonenäkyvyys

28.10.2016

Kaikki irti sisäisestä hausta – iSEO (Internal Search Engine Optimization)

Miksi optimoida sisäistä hakua? Sisäistä hakua käyttää jopa 30-45 % vierailijoista. Käyttäjät ovat tottuneet googlettelemaan ja käyttämään hakua. Suurin osa verkkosivuston vierailijoista tulee käyttämällä hakua, joten on siis luonnollista, että he käyttävät sivuston sisäistä hakua, elleivät löydä heti etsimäänsä tietoa. Kannattaa jopa kannustaa sivustohaun käyttöön. Hakua käyttävät vierailijat konvertoivat jopa 5x tehokkaammin. Hakua käyttävät henkilöt […]

Analytiikka

23.9.2016

3+1 asiaa, joista tunnistat luotettavan mainoskumppanin

1. Onko sinulla pääsy mainostilillenne? Vaikka et ehtisi tai osaisi käydä katsomassa, miltä mainostileillänne näyttää, on ensisijaisen tärkeää, että sinulla on siihen mahdollisuus. Kumppaninne on antanut sinulle tunnukset AdWords– ja Facebook-mainostileillenne.Jos sinulle ei ole annettu tunnuksia ja kumppanisi kieltäytyy antamasta niitä, hälytyskellojen pitäisi soida. Olen kuullut monia syitä, miksi toinen kumppani on kieltäytynyt antamasta tunnuksia […]

Hakukonenäkyvyys

21.8.2016

Kannattaako natiivimainonta hakukoneoptimoinnin näkökulmasta?

Linkinrakennus on monen innokkaan hakukoneoptimoijan mielestä se hauskan työn tympivin puoli. Google yrittää hillitä villiintyneitä linkitystaktiikoita, ja ostetut linkit ovat olleet jo kauan Googlen suositusten vastaisia. Voiko natiivimainonta ratkaista molemmat pulmat? Mitä on natiivimainonta? Natiivimainonta (native advertising) tarkoittaa mainoksia, jotka ovat mahdollisimman samankaltaista sisältöä kuin muu sisältö mainospaikalla. Mainospaikka on usein sanoma- tai aikakauslehden verkkopalvelu, […]

Hakukonenäkyvyys

18.8.2016

Salamannopeasti latautuvat mobiilisivut – Tiedätkö AMP:n?

AMP-sivut (Accelerated Mobile Pages) ovat käytännössä sivuja, jotka latautuvat erittäin nopeasti mobiilissa. AMP-sivujen käytettävyydessä mennään mobiili edellä eli sivujen käyttö on erittäin helppoa ja ne ovat visuaalisesti yksinkertaiset. Tätä on aiemmin hyödynnetty lähinnä uutissivustoilla, jotka ovat tarjonneet nopeasti ja käyttäjäystävällisesti uutisia mobiilissa. AMP-sivujen toteutus laajenee koko ajan: mobiilihaut ovat menneet desktop-hakujen edelle, ja sivustojen nopea latautuminen on […]

Hakukonenäkyvyys

3.5.2016

Dynaaminen budjetointi auttaa menestymään hakukonemainonnassa!

Elämme keskellä kiihtyvää muutosta, jossa asiat kehittyvät nopeammin kuin olemme koskaan voineet kuvitella. Mutta monessa yrityksessä kasvumahdollisuuksien hyödyntäminen on vaikeaa, koska yrityksen organisaation rakenne on sopimaton ja päätöksentekoprosessit ovat liian jäykkiä vastaamaan toimintaympäristön muutosvauhtiin.  Esimerkiksi vanhantapaisen budjetoinnin vuoksi tilanteen vaatimia uudistuksia on vaikea toteuttaa ja saada varoja nopeasti parhaiten tuottaviin asioihin. Tämä estää muun muassa […]

Hakukonenäkyvyys

1.4.2016

Googlen ulkoasu muuttuu taas – testaa uusi mainosmuoto!

Tulos Helsinki on jo useita vuosia ollut Google Partner -yritys. Tämä tarkoittaa, että saamme ensimmäisenä Suomessa kokeilla asiakkaillemme uusia mainosmuotoja. Viime vuonna tällainen uutuus oli Google Sponsored Promotions eli Gmail-sähköposteissa näkyvät GSP-mainokset. Nyt kokeiluun saadaan uutuus Google Shopping Teaser, eli hakutulossivulla näkyvät GST-mainokset. Kuva- ja tekstimainoksia aloitussivulle GST-mainosten ajatuksena on näyttää käyttäjälle hänen aikaisempaan selaus- […]

Hakukonenäkyvyys

Toni Voutilainen 24.2.2016

Testasimme: Näin voisit maksaa mainonnastasi 78 % vähemmän

Alkuun lyhyt selostus siitä, mistä puhutaan. Googlen arvostus mainontaasi kohtaan näkyy mainostilissä oletuksena piilossa olevasta muuttujasta, jonka arvo vaihtelee välillä 1 – 10, nimeltään Quality Score, tai kotimaisittain laatupiste. Laatupisteet ovat vuosien saatossa saaneet lähes mystisen maineen ja niiden merkityksellisyyttä epäilee moni. Googlen mukaan se on kuitenkin yksi mainonnan hintaan vaikuttava tekijä, eli hyvinkin tärkeä mittari. Olemme pakkomielteisiä markkinoinnin […]

Hakukonenäkyvyys

4.2.2016

Kuvien hakukoneoptimointi: näin käyttäjä löytää kuviesi luokse parhaiten

Sovella avainsanatutkimusta myös kuvalliseen materiaaliin Ensimmäinen askel on valita oikeat avainsanat. Koska Google ei osaa tulkita kuvia ihmisten tavoin, on tärkeää, että selität kuvan sisällön Googlelle mahdollisimman yksityiskohtaisesti hakukoneoptimoinnin avulla. Sovella samoja avainsanatutkimuksen ja optimoinnin periaatteita kuviin kuin tekstisisältöön. Hakukoneoptimoinnin tulokset palkitsevat hitaammin kuin esimerkiksi Google AdWords -mainonnan toimenpiteet. Optimointi on hiljaista markkinointia, joka tuo käyttäjiä sivustollesi […]

Hakukonenäkyvyys

8.12.2015

Näin teet 22 prosenttia paremman avainsanatutkimuksen

Tällä hetkellä Keyword Tool vaikuttaa olevan paras työkalu, mutta varmuuden vuoksi otimme testiin neljä eri työkalua. Teimme testistä myös englanninkielisen version, sillä ajattelimme, että aihe voisi kiinnostaa myös suomalaisen hakukoneoptimointikentän ulkopuolella. Miten Googlen automaattinen täydennys toimii? Googlen ehdotuksia, eli niitä hakulausekkeita, joita tulee näkyviin hakukenttään kun alat kirjoittamaan hakua, kutsutaan automaattiseksi täydennykseksi (Google autocomplete). Googlen […]

Hakukonenäkyvyys