Hakukonenäkyvyys

Selaa kirjoituksia aiheittain

Juuso Kataja 18.5.2021

Avainsanojen kannibalisaatio ja tuplasisältö

Sisällöntuotannossa on muutamia sudenkuoppia, joihin kokeneetkin kirjoittajat helposti sortuvat. Yleinen virhe on esimerkiksi keskenään samoista hakukonesijoituksista kilpailevien sisältöjen luominen, kuten täsmälleen samojen avainsanojen korostaminen useissa eri teksteissä. Tässä kirjoituksessa käyn läpi, mitä avainsanojen kannibalisaatio sekä tuplasisältö tarkoittavat, sekä miten niitä kannattaa lähestyä optimaalisten hakukonesijoitusten kannalta. Kirjoituksessa kuvatut ongelmat ovat hyvin tyypillisiä lähes kaikille sivustoille, ja […]

Hakukonenäkyvyys

Tommi Karvinen 22.2.2021

Sisältömarkkinointi – kuin laittaisi rahaa pankkiin!

Mitä on sisältömarkkinointi? Kohderyhmiä palvelevan ja kiinnostavan sisällön luonti pitäisi olla osa jokaisen organisaation markkinointia. Sisältömarkkinoinnilla tarkoitetaan yrityksen tuottamaa sisältöä, joka on sen asiakkaiden kannalta kiinnostavaa ja hyödyllistä. Sisältömarkkinoinnin tärkeimpiä tehtäviä on myös tavoittaa asiakkaat oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Tuotettu sisältö voi olla viihdyttävää, informatiivista, myyvää tai mitä vain näiden väliltä, kunhan lähtökohtana on asiakas […]

Inbound

Heini Lindfors 29.10.2020

Sisältöjen hakukoneoptimointi – Näin se tehdään!

Sisällöt ovat tärkeä osa digimarkkinointia, ja niiden merkitys korostuu edelleen. Se, että sisältöjä on, ei kuitenkaan riitä – on myös varmistettava, että oikeat kohderyhmät löytävät sisältöjen ääreen. Orgaaninen näkyvyys Googlessa ja muissa hakukoneissa on yksi tärkeimmistä asioista, jotka sisältöjen tekemisessä kannattaa ottaa huomioon. Miten siis tehdä hakukoneystävällistä sisältöä? Miten varmistaa omien tekstien hakukonelöydettävyys? Tästä tekstistä […]

Hakukonenäkyvyys

Sofie Segercrantz 17.6.2020

Mitä on Google Adsin dynaaminen hakusanamainonta?

Google Adsin dynaaminen hakusanamainonta perustuu siihen, että Googlen algoritmi indeksoi sivuston sisältöä ja osaa yhdistää sisällön hakukoneessa tehtäviin hakuihin. Mainosmuoto on siis eräänlainen välimuoto hakusanamainonnan ja orgaanisten hakutulosten välillä, jossa kohdentaminen ja mainoksen luonti tapahtuu suurilta osin automaattisesti, mutta klikeistä maksetaan ja näkyvyydessä kilpaillaan mainoshuutokaupassa. Varsinainen mainoskin on puoliksi automatisoitu ja puoliksi manuaalisesti tuotettu. Oikein […]

Digitaalinen markkinointi

Heini Lindfors 18.3.2020

Koronavirus ja hakukoneet – Mitä suomalaiset googlettavat koronasta?

Koronavirusten hakutrendi Koronaviruksen hakutrendi on saavuttanut korkeimman huppunsa illalla torstaina 12.3. Tämä lienee seurausta aiemmin samana päivänä ilmoitetuista hallituksen linjauksista, joilla koronaa pyritään hillitsemään. Myös taantumaan liittyvissä hauissa nähtiin saman päivän iltana selvä piikki – tai itse asiassa kaksikin: klo 20 ja jälleen klo 22, siis iltaysin uutisten molemmin puolin. Matkailua koskeva hakutrendi on noussut huippupisteeseensä nopeammin, […]

Hakukonenäkyvyys

Heini Lindfors 22.10.2019

Näin käytät ROASia väärin

Mikä on ROAS? ROAS (Return On Ad Spend eli suomalaisittain mainontakulujen tuotto) viittaa tietyllä mainosbudjetilla saavutettuihin myyntituloksiin. Se kertoo, kuinka monen euron edestä saat myyntiä euron mainosbudjetilla. ROAS voidaan ilmaista joko kokonaislukuna tai prosenttilukuna (4,5 vs. 450 %).ROASin laskukaava on seuraava:ROAS = mainonnan aikaansaama liikevaihto / mainoskulut.Jos 10 euron mainosbudjetilla saadaan aikaan 40 euron arvosta […]

Digitaalinen markkinointi

Sofie Segercrantz 17.6.2019

Google Shopping – Nyt Suomessa!

Google Shopping juontaa juurensa Googlen vuonna 2002 julkaistuun hintavertailupalveluun Froogleen. Nykyisellä nimellä ja toimintalogiikalla toimiva Google Shopping julkaistiin Yhdysvalloissa vuonna 2012. Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan Google Shopping -mainokset rantautuivat vuoden 2013 lopussa, ja siitä asti Suomessa on odotettu milloin mainosmuoto on myös meidän käytettävissämme. Pitkä odotus on vihdoinkin palkittu, sillä mainosmuoto on nyt saatavilla myös […]

Hakukonenäkyvyys

6.11.2018

Hakukoneoptimoinnin vahva perusta: sivun metatiedot ja hyvä sisältö

Google järjestää hakutulokset monimutkaisen algoritmin perusteella, johon vaikuttaa satoja eri tekijöitä. Tärkeimpiä niistä ovat muualta verkosta sivustolle johtavien linkkien määrä ja laatu, sisällön merkittävyys ja rank brain. Rank brain on koneoppimisen algoritmi, joka säätää hakutulosten järjestystä. Sen keskeisenä piirteenä on, että se pyrkii havainnoimaan käyttäjien vuorovaikutusta hakutulossivun kanssa. Yksinkertaistettuna esimerkiksi niin, että käyttäjän nopea paluu […]

Hakukonenäkyvyys

26.7.2018

Saavutettavuusdirektiivi tulee, ja olet siihen valmis!

Saavutettavuusdirektiivin noudattaminen on hyvä lähtökohta kaikkien verkkosivustojen suunnitteluun ja kehittämiseen. Fear not, my friend! Saatat olla jo erinomaisesti valmistautunut, jos olet hakukoneoptimoinut verkkosivustosi huolella. Saavutettavat digipalvelut hyödyttävät kaikkia Saavutettavuus tarkoittaa, että verkkopalvelun on oltava sellainen, että kuka tahansa voi käyttää sitä ja ymmärtää sen sisällön. Saavutettavuusdirektiivissä mainitaan saavutettavuuden neljä periaatetta, joiden tulisi toteutua verkkopalveluissa. Periaatteet […]

Hakukonenäkyvyys

Niko Sulkakoski 3.6.2018

Pitkä häntä

Pitkä häntä (eli The Long Tail) tarkoittaa laajan tuotevalikoiman sitä osaa, josta yksittäisiä tuotteita myydään vähän verrattuna suosituimpiin tuotteisiin. Kun näitä yksittäisiä tuotteita on paljon, muodostavat ne jopa merkittävämmän myynnin kuin suositut tuotteet. Internet mahdollistaa ns. pitkän hännän tuotteiden myynnin, sillä digitaalisessa muodossa kauppatavaraa, esimerkiksi ladattavia musiikkikappaleita, voi olla rajattomasti valikoimassa. Tavaratalon valikoima voi olla […]

Hakukonenäkyvyys