Digitaalinen markkinointi

Selaa kirjoituksia aiheittain

Tiina Rouhiainen 23.11.2020

YouTube for Action – Miten toteuttaa myyntiin tähtäävää mainontaa YouTubessa?

YouTube useimmiten mielletään lähinnä ylätason brändäämiseen sopivaksi kanavaksi, mutta se voi olla toimiva mainoskanava ostopolun jokaisessa vaiheessa. Google on viime aikoina työstänyt kampanjamuotoja, joiden kautta on mahdollista saada potentiaaliset asiakkaat tekemään toivottu tavoite verkkosivuilla, kuten osto tai yhteydenottolomakkeen täyttö. Tähän viittaa myös uuden kampanjamuodon nimi: TrueView for Action tai kattotasolla YouTube for Action. Olin kuullut […]

Digitaalinen markkinointi

Heini Lindfors 29.10.2020

Sisältöjen hakukoneoptimointi – Näin se tehdään!

Sisällöt ovat tärkeä osa digimarkkinointia, ja niiden merkitys korostuu edelleen. Se, että sisältöjä on, ei kuitenkaan riitä – on myös varmistettava, että oikeat kohderyhmät löytävät sisältöjen ääreen. Orgaaninen näkyvyys Googlessa ja muissa hakukoneissa on yksi tärkeimmistä asioista, jotka sisältöjen tekemisessä kannattaa ottaa huomioon. Miten siis tehdä hakukoneystävällistä sisältöä? Miten varmistaa omien tekstien hakukonelöydettävyys? Tästä tekstistä […]

Hakukoneoptimointi

Niko Karppinen 27.10.2020

Evästeiden hallinta, miksi ihmeessä?

Yhä useammat sivustot ovat asentaneet evästeilmoituksen, jossa kysytään lupaa evästeiden käyttöön (engl. cookie consent management) – vaihtelevalla menestyksellä. Evästeiden hallintaan liittyy näkemyksiä melkein yhtä monta kuin tulkitsijaakin, ja käytännöt eri maiden välillä vaihtelevat. Mitä evästeet ovat ja miten evästeasennus kuuluisi tehdä? En ole juristi, mutta kerronpa nyt kuitenkin. Mitkä ihmeen evästeet? Eväste, keksi tai cookie on […]

Web-analytiikka

Robin Österholm 20.10.2020

Google Analytics uudistuu

Google Analytics (GA) on ilmainen ja ylivoimaisesti käytetyin verkkosivujen kävijäseurantaan tarkoitettu analytiikkaohjelmisto. GA täytti lokakuussa 15 vuotta ja sai syntymäpäivälahjaksi täysin uudet kujeet.  Uusi Google Analytics 4 (GA4) on merkittävä päivitys. Oikeastaan se on täysin uusi web-analytiikkaohjelmisto, jossa koko perusta, eli kävijäseurantaan käytetty mittaustapa ja tallennusmuoto (datamalli), on mietitty uusiksi. GA4 on uusi työkalu myös siinä […]

Web-analytiikka

Janita Takala 4.9.2020

LinkedInin uudet ominaisuudet vuonna 2020 – Keskustelevampia mainoksia ja virtuaalitapahtumia

Vuosi 2020 on ollut ympäröivän maailmamme lisäksi mielenkiintoinen myös sosiaalisessa mediassa. Uudempi sosiaalisen median kanavatulokas TikTok on ottanut tehokkaasti suurempaa aluevaltausta, sosiaalisen median kanavissa vietetty aika on kasvanut ja alustoissa on tapahtunut uudistuksia pitkin vuotta. Myös maailman suurin ammattilaisten verkosto LinkedIn on ottanut askeleita eteenpäin ja tehnyt tähän mennessä jo useita lanseerauksia. Avasimme näitä uudistuksia […]

Sosiaalinen media

Sampo Karpo 24.6.2020

Digimarkkinoinnin asiantuntijan rekrytointi #kohupaku-kampanjalla

Kohupaku kilpailijan parkkiruudussa paljasti, että toimistoskenen sisäisessä kilvoittelussa ei tapahdu mitään – ainakaan tarpeeksi. Kun yrittää muistella, mitä rekrypuolen markkinoinnissa on tapahtunut viimeisen kymmenen vuoden aikana, niin… No, ainakin vuonna 2012 on tehty palkittu ”Googlaa oma nimesi” -kampanja. Kampanjassa tarjolla oli räätälöityjä hakutuloksia kaikille sellaisille nimille, joita haluttiin taloon ja vähän muillekin. Tätä mekaniikkaa on […]

Yleinen

Sofie Segercrantz 17.6.2020

Mitä on Google Adsin dynaaminen hakusanamainonta?

Google Adsin dynaaminen hakusanamainonta perustuu siihen, että Googlen algoritmi indeksoi sivuston sisältöä ja osaa yhdistää sisällön hakukoneessa tehtäviin hakuihin. Mainosmuoto on siis eräänlainen välimuoto hakusanamainonnan ja orgaanisten hakutulosten välillä, jossa kohdentaminen ja mainoksen luonti tapahtuu suurilta osin automaattisesti, mutta klikeistä maksetaan ja näkyvyydessä kilpaillaan mainoshuutokaupassa. Varsinainen mainoskin on puoliksi automatisoitu ja puoliksi manuaalisesti tuotettu. Oikein […]

Hakusanamainonta

Sami Hiirsalmi 25.5.2020

Tutkimus: Verkkomarkkinoinnin tarkempi kohdentaminen lisää myyntiä verkossa ja kivijalassa

Brändimarkkinoijat ovat kohdentaneet markkinointia kautta aikain hyvin laajalle kohderyhmälle eli ”kaikille 25–54-vuotiaille”. Onko tämä kuitenkaan paras vaihtoehto kohdentaa verkkomarkkinointia? En tyytynyt oletuksiin, vaan tutkin asiaa. Lopputulos: tarkasti kohdennettu verkkomarkkinointi tuottaa laajaa kohdentamista enemmän myyntiä niin verkossa kuin kivijalassa. Jokainen verkkomarkkinoinnin asiantuntija (toivottavasti) pohtii, kuinka hänen suunnittelemansa kohdentaminen vaikuttaa kuluttajien käyttäytymiseen. Kuitenkin vain harva tietää varmaksi […]

Digitaalinen markkinointi

Niko Karppinen 14.5.2020

Kohdentaminen kolmannen osapuolen evästeiden jälkeen

Googlen päätös estää kolmannen osapuolen evästeet Chrome-selaimessa on aiheuttanut huolta ja murhetta mainostajien keskuudessa.

Digitaalinen markkinointi

Sampo Karpo 4.5.2020

”Vastuullisuus on tosi paska case, koska siinä kukaan ei voi olla täydellinen”

Me Tuloksella emme ihan vielä ole kaikkien alojen erikoisasiantuntijoita – siksi haemme verkon datan tueksi asiantuntijanäkemystä: ymmärtääksemme syy-seurausketjuja paremmin markkinoijan kannalta. Kysyimme vastuullisuuvaikuttaja Outi Pyyltä, miksi markkinoijat eivät hanakammin vastaa kysyntään, kun kuluttajat etsivät vastuullisia toimijoita, jolle rahansa kantaa. Vastuullisuus on sekä ekologinen että eettinen asia ”Kuluttajatasolla eettiset ja ekologiset aktivistit kinastelevat näkemyksineen keskenään ja […]

Digitaalinen markkinointi