Analytiikka

Selaa kirjoituksia aiheittain

24.8.2016

Parempi käyttökokemus analytiikan avulla

Miksi web-analytiikka ja käyttökokemus ovat hyvä pari? Käyttökokemukseen liittyvien ongelmien tunnistamiseen ja ratkaisemiseen tarvitaan tietoa useista lähteistä. Kolme tavallisinta ovat käyttäjätestaus, kyselyt ja kävijäseurannan data. Google Analytics auttaa siis tunnistamaan ongelman, ja käyttäjätutkimus selittää, mistä on kysymys. Esimerkiksi jos sivulla X käyneiden käyttäjien konversioprosentti on huomattavasti alhaisempi verrattuna käyttäjiin, jotka etenivät kohti ostotapahtumaa muiden sivujen […]

Analytiikka

1.6.2016

Näin kehität verkkosivustoa kävijädatan avulla

Jatkuva haaste verkkosivun kehittämisessä on resurssien puute – ei tiedetä, mitä oikeasti pitäisi verkkosivussa kehittää. Kehittämisen lähtökohtana täytyy olla kävijöiden eli asiakkaiden palvelu. Silti moni organisaatio kehittää sivustoaan sisäisistä lähtökohdistaan; kehitystä ohjaa vaatimus tasapuolisesta näkyvyydestä organisaation kaikille yksiköille ja ajankohtaisille uutisille. Resurssit käytetään etusivun tuunaukseen ja siihen, että verkkosivuston toiminnallisuudet saadaan juttelemaan omien back-end -järjestelmien […]

Analytiikka

1.4.2016

Chat-palvelu lisää asiakasymmärrystä – ja myyntiä!

Chat on asiakkaalle tärkeä kosketuspiste Verkkopalvelun ylläpitäjän tulisi muistaa, että chat-palvelu on asiakkaalle yksi tärkeimmistä kosketuspisteistä yritykseen sillä hetkellä. Chat-palvelu ilman tavoitteita on pahimmillaan kuin verkkokauppa ilman osta-painiketta. Olet saattanut törmätä asiakaspalvelijaan, joka ei oikeastaan voikaan auttaa sinua matkan, koon tai vaikkapa oikean kameralinssin valinnassa. Sen sijaan palvelija ”luovuttaa” pikaisesti ja toivottaa onnea metsästykseen. Chat-asiakaspalvelijasta […]

Analytiikka

6.10.2014

Enemmän parempaa tietoa kävijöistä – Universal Analytics

Universal Analyticsin lähtökohta on, että sillä pystyy seuraamaan mitä tahansa laitetta joka on kytketty internetiin. Käytännössä seuranta on muuttunut käyntikohtaisesta kävijäkohtaiseen. Tämä tarkoittaa sitä, että kävijöistä saadaan aiempaa tarkemmalla tasolla tietoa. Keskustelua päivityksen ympärillä käydään tiuhaan, mutta usein keskustelu siirtyy joko liian teknisiin detaljeihin tai ei-niin tarpeellisiin ominaisuuksiin, jolloin järjestelmän todelliset business hyödyt jäävät taka-alalle. […]

Analytiikka