Web-analytiikka

Selaa kirjoituksia aiheittain

12.8.2014

Say "Privet!" ("Hello!") to Yandex.Metrika 2.0

What’s new in Yandex.Metrika 2.0 I first heard about Metrika 2.0 during the iMetrics’ 2013 (Russian web-analytics conference) which was where it was announced. I was also glad to hear, that the segmentation would be included amongst the other improvements.  Even though many of the new features will not impress anybody working seriously with Google Analytics, […]

Web-analytiikka

6.2.2014

Mitä Tuloksen Digital War Room -istunnoissa tapahtuu?

Ensinnäkin, niissä seistään ;) Tekemisen tuntu on intensiivinen: Asiakkaan tiimi ja paikalle kutsutut kumppanit ovat seinät peittävien ruutujen ääressä. Samoin ovat Tuloksen analyytikot, konversio-optimoinnin ja hakumarkkinoinnin asiantuntijat ja fasilitaattori. Fläppiseinä täyttyy merkinnöistä, läppäreiden näppäimistöt saavat kyytiä, tekosyyt murenevat faktojen edessä, tehtäviä toimeksiannetaan, toimenpiteistä väitellään, testitulokset ravistelevat ennakkokäsityksiä, oivalluksia syntyy, lempiajatuksia upotetaan, saavutettuja ja menetettyjä euroja […]

Web-analytiikka

4.2.2014

Kuinka Tulos Digital War Room toimii?

Työrytmi nopeutuu jopa kymmenkertaiseksi; tekosyyt vähenevät ja yhteistyö yli organisaatiosiilojen lisääntyy; verkkomyynnin ja asiakaspalvelun pullonkaulat tunnistetaan nopeasti; ratkaisut syntyvät yhdessä päättäjien ja toteuttajien kanssa; toimeenpano on nopeaa; kaikki euroistetaan, jotta saadaan tietää toimenpiteiden kustannus- ja tuottovaikutus; myynti kasvaa ja asiointikokemus paranee. Iso liuta hyötyjä. Mutta kuinka Tuloksen DWR oikein toimii? Mitä siellä tehdään? (Lue taustaksi […]

Web-analytiikka

20.1.2014

Digital War Room parantaa web-analytiikan 3 kuolemansyntiä

Kuolemansynti 1: Vain seurantaa Se, mitä moni kutsuu analytiikaksi, ei usein ole analytiikkaa lainkaan – se on vain seurantaa. Mitataan klikkejä, kävijämääriä, sivulta poistumisia. Mitataan kampanjan tuomia asiakasmääriä, eri kanavien suhteellisia osuuksia ja verkkokaupan tuottamia euroja. Silti tällainen “analytiikka” on vain tapahtuneen seurantaa. Ongelma on, että tämä synnyttää valheellisen tekemisen tunteen. Seurannan perusteella juuri mikään […]

Web-analytiikka

31.10.2013

Verkkokaupan asiakas – mitä teet? Ja MIKSI?

Jos et tiedä, Tulos voi selvittää ne sinulle. Molemmat. Mutta ensin haluaisin kertoa pienen ajankohtaisen tarinan aiheeseen liittyen. Minulle tuli sähköpostiin kutsu Asiakkuusmarkkinointiliiton seminaariin otsikolla: Asiakkuuksien kehitys yhden kysymyksen varassa. Tämä kysymys tai mittari tässä tapauksessa oli NPS eli net promoter score. Siinä kysytään suositteluhalukkuutta asteikolla 0-10 ja NPS-luku tulee kun 9 ja 10 vastanneiden […]

Web-analytiikka

29.4.2013

Big data, small data…sama se, käytä se!

Big data on iso puheenaihe tällä hetkellä. Kiteytetysti siinä puhutaan eri kanavista jatkuvasti kertyvästä sähköisestä tiedosta. Se voi olla kuvia, videoita tai vaikkapa some-postauksia. Kaikenlaista kirjavaa dataa. Ideaalitilassa yritys kerää kaiken liiketoimintaansa liittyvän tiedon talteen, lohkoo ja analysoi sitä jatkuvasti, pystyy näin ollen tekemään nopeita päätöksiä ja reagoimaan välittömästi markkinoiden muutokseen. Suurimmillaan big data on […]

Web-analytiikka

21.1.2013

Tiedätkö sinä ketkä ovat arvokkaimpia asiakkaitasi?

Käytän kirjoituksessani menenestyvän singaporelaisen StarHub-operaattorin esimerkkiä. Heidän mallinsa mukaan asiakkaan arvo yritykselle voidaan jakaa kahteen osaan: Henkilökohtainen arvo: ostot ja tulevaisuuden potentiaali = asiakkaan elinajan arvo Vaikuttamisarvo: tiedon jakaminen ja suosittelu muille asiakkaille Asiakkaan kokonaisarvo on näiden tekijöiden summa. Asiakaskannan segmentoinnin tuloksena StarHub on päätynyt seuraavanlaiseen nelikenttään (suluissa osuus kaikista n. 3 miljoonasta asiakkaasta): Kuva […]

Web-analytiikka

10.2.2012

Tehosta verkkosisältöjäsi mittaamalla

Tyydytkö ylläpitämään verkkosivuja, joilla on paljon sisältöä mutta sinulla ei ole todellista tietoa sen toimivuudesta? Seuraatko perusmittaristoa, kuten kävijöiden määrän kehitystä? Verkkosivujesi analytiikasta saat tietoa sisällön tehostamiseksi. Postaukseni tarjoaa ideoita sisällön KPI-määrittelyyn. Nojaan kirjoituksessani Jay Baerin ajatuksiin postauksessa The 4 Types Content Metrics That Matter, mutta syvennän ja laajennan hänen ajatuksiaan. Baerin postauksessa mittaristo on […]

Web-analytiikka

4.2.2012

Haavisto johtaa edelleen Googlessa – katso uusi vaaliennuste

Kirjoitin ensimmäisen kierroksen alla melko oikeaan osuneen ennusteen presidentivaalien ensimmäisen kierroksen lopputuloksista. Menetelmä oli ennen kaikkea poikkitieteellinen: Tarkkanäköisimmät huomasivat prosenttiosuuksien pohjana olevan Ylen Gallupista Niinistön lukemat, 29%, josta muut luvut johdettiin suhteessa hakumääriin Googlessa ennakkoäänestyksen aikana. Varsinainen ajatusvirhe tapahtui, kun otin nukkuvat omana puolueenaan mukaan ja prosentit vääristyivät. Suhdeluvut olivat täysin samat, joten korjattua lopputulosta […]

Web-analytiikka

Lasse Larvanko 15.4.2010

Näin tiedät parhaiten toimivat hakusanasi

Uusi raportti tarjoaa merkittävästi tietoa luonnollisten hakutulosten määrästä, sijoituksista, ja kohteista. Nämä aikaisemin vaikeasti saatavilla oleet tiedot saa nyt helposti käsitettävässä muodossa.

Web-analytiikka