Sisältömarkkinointi

Mitä on sisältömarkkinointi?

Kohderyhmiä palvelevan ja kiinnostavan sisällön pitäisi olla osa jokaisen organisaation markkinointia. Lyhyesti sisältömarkkinointi tarkoittaa siis sitä, että yritys tuottaa asiakkaitaan kiinnostavaa, hyödyllistä sisältöä, joka tavoittaa asiakkaat oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Sisältö voi olla viihdyttävää, informatiivista, myyvää tai mitä vain näiden väliltä, kunhan lähtökohtana on asiakas – ei se, mitä yritys itsestään haluaa viestiä.

Onnistunut sisältömarkkinointi alkaa panostamalla laadukkaaseen ja monipuoliseen sisältöön, jolle on määritelty tavoitteet ja yleisö.

Content Marketing Institute määrittelee sisältömarkkinoinnin näin:

”Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly-defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.”

Sisällön kiinnostavuus on siis vasta ensimmäinen askel: sisällön pitää myös olla tavoitteellista. Jokaisella sisällöllä – oli se sitten tuoteteksti, palvelukuvaus, blogipostaus, tviitti, seminaari, webinaari tai vaikka hassunhauska kissavideo – tulisi olla jokin tavoite. Ei ole järkevää asettaa jokaisen sisällön tavoitteeksi suoraa myyntiä, mutta loppujen lopuksi kaiken tekemisen tulee tähdätä mitattaviin tuloksiin.

Mitä tarkoittaa kohderyhmiä palveleva sisältö?

Perinteisesti yritykset ovat tuottaneet sisältöä omista lähtökohdistaan, olettamuksiin ja mutuun perustuen. On pohdittu, mitä me haluamme sanoa tai viestiä, millaisia me haluamme olla ja mikä meidän mielestämme on tärkeää.

Sisältömarkkinoinnin peruslähtökohtana ovat kohderyhmien tarpeet:

  • millaisia informaatiotarpeita asiakkailla tai muilla kohderyhmillä on ostoprosessin eri vaiheissa
  • mikä heitä kiinnostaa ja viihdyttää
  • miten yritys voi ratkaista asiakkaan ongelmia tai haasteita tarjoamalla sisältöä, joka vastaa heidän tarpeitaan
  • missä asiakkaat ovat ja millaista sisältöä he haluavat eri kanavissa kuluttaa

Käytännössä tämä tarkoittaa, että yrityksen pitää tuntea asiakkaansa. Lue lisää asiakasymmärryksestä!

Tuloksellinen näkökulma sisältömarkkinointiin

Tuloksen sisältömarkkinointi pohjautuu vahvasti löydettävyyteen ja asiakkaiden tarpeisiin vastaamiseen.

Sisältömarkkinointimme lähtökohtia ovat

  • löydettävyys: tutkimme, mikä ihmisiä verkossa kiinnostaa ja autamme suunnittelemaan sisällöt niin, että ne vastaavat kiinnostuksiin ostoprosessin eri vaiheissa
  • testaus: A/B-testaamme mainontaa, tuotekuvauksia, call-to-actioneita, sähköpostimarkkinointia ja muita vastaavia sisältöjä, jotta löydämme yhdessä asiakkaan kanssa parhaiten toimivat sisällöt
  • data: autamme analysoimaan olemassa olevaa tietoa ja keräämään uutta, huolehdimme analytiikan toimivuudesta ja perustamme kaiken tekemisen dataan
  • tuloksellisuus: asetamme tekemiselle yhdessä asiakkaan kanssa tavoitteet ja mittarit, seuraamme ja raportoimme tulokset säännöllisesti ja kehitämme sisältömarkkinointia tuloksiin perustuen

Mistä aloittaa?

  • Jos olet aloittamassa sisältömarkkinointia: Sisältöstrategia
  • Jos haluat tietää, vastaavatko sisältösi asiakkaidesi tarpeita ja miten olemassa olevia sisältöjäsi pitäisi kehittää: Sisällön auditointi
  • Jos tarvitset apua sisältökokonaisuuksien ja verkkosisältöjen suunnitteluun ja tuotantoon: Avainsanatutkimus, sisältösuunnitelma sekä optimoitu sisällöntuotanto
  • Jos haluat parantaa sisältöjesi löydettävyyttä: Hakukoneoptimointi
  • Jos mietit, miten sisältösi palvelevat mobiilikäyttäjiä: Mobiilioptimointi

Haluatko päästä helpolla? Ota yhteyttä Hannaan, puh. 040 533 4143 tai hanna.nordgren@tulos.fi

Asiakaskokemus

Asiakaskokemus

Tiedätkö, missä, miten ja milloin asiakkaasi haluaa palvelua? Säilyykö asiakkaasi hymy jokaisessa kohtaamisessa?

Online-mainonta

Online-mainonta

Online-mainonta tuo lisää kohderyhmääsi kuuluvia vierailijoita verkkopalveluusi.

Web-analytiikka

Web-analytiikka

Web-analytiikasta saatu tieto on tuottavan verkkotoiminnan perusta.

Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinoinnilla myyt lisää, palvelet asiakkaita ja kasvatat asiakasuskollisuutta.