Ohjelmallinen ostaminen

Poimi rusinat pullasta display-mainonnassa ja tee siitä viimein tuloksellista.

MITÄ ON OHJELMALLINEN OSTAMINEN

Ohjelmallinen ostaminen tarkoittaa digitaalisen mediaostamisen ja kampanjoiden toteuttamisen automatisointia. Ennen mediasuunnittelijan tärkeimpinä työkaluina olivat puhelin, excel-taulukko ja hyvät istumalihakset. Ohjelmallisen ostamisen myötä kampanja ostetaan, toteutetaan ja mitataan sujuvasti kokonaisuudessaan yhden työkalun kautta.

Ohjelmallinen ostaminen (programmatic buying) on kuitenkin enemmän kuin vain rutiinien automatisointia. Se mahdollistaa verkkomainonnan veitsenterävän kohdentamisen ja kampanjoiden reaaliaikaisen ohjaamisen monipuolisen datan avulla.
Mainosteknologioiden kehitys ja ohjelmallinen ostaminen kaatavat verkkomedioiden raja-aidat tuoden asiakkaasi ulottuvillesi yhdellä kertaa.

Tarkat kohdennuskeinot, tarjolla oleva täsmällinen data ja esimerkiksi (tehokkaana tunnetusta) hakusanamainonnasta tuttu huutokauppahinnoittelu mahdollistavat sen, että voimme tehdä display-mainonnasta yrityksellesi osan tuloksellista myyntikonetta.

TEHOKKAAN DISPLAY-MAINONNAN 5 ASKELTA

Kuinka Tulos lähestyy ohjelmallista ostamista ja display-mainontaa? Näiden viiden askelen varaan rakennamme tehokkaan display-mainonnan konsepteja.

1. Tunnistetaan oma yleisö
Käytetään esimerkiksi omaa yleisödataa (re-targetointi), demografisia määrittelyjä tai muuta kiinnostuksesta ja verkkokäyttäytymisestä kertovaa dataa oman yleisön tunnistamiseen.

2. Poimitaan rusinat pullasta
Poimitaan rusinat pullasta, eli vain oma, tunnistettu yleisö kaikista mahdollisista verkkomedioista.
Tämä tarkoittaa sitä, että emme osta massoittain mainosnäyttöjä tai klikkauksia. Vaan mahdollisimman tarkkaan tunnistettuja yleisöjä.

3. Näytetään oikea viesti, oikeaan aikaan, oikealle ihmiselle
Ohjelmallinen ostaminen sitoo yhteen kaikki verkkomediat ja mainostajan oman asiakaspolun. Emme luukuta yhtä viestiä niille, kenelle se ei ole relevantti. Se minkälaista mainontaa asiakas näkee, riippuu missä vaiheessa ostopolkua hän on.

4. Mitataan alusta loppuun
Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa mainonnan mittaamisen yhtenä kokonaisuutena verkkomedioista konversioon. Mikään ensimmäisestä mainosnäytöstä ostotapahtumaan ei jää hämärän peittoon.

5. Vaihdetaan vaskooli metallinpaljastimeen (Eli vaihdetaan osta ja unohda-mainonta jatkuvaan parantamiseen
Ennen display-mainonta muistutti kullanhuuhdontaa: Vaskooliin lapioitiin massaa ja huljuteltiin kultajyvät esiin. Hyvällä tuurilla kultaa löytyi, mutta usein ei. Ohjelmallisen ostamisen myötä display-mainonnan vaskooli vaihtuu metallinpaljastimeen: kerätty data kertoo nopeasti missä asiakas liikkuu ja käy pyydykseen. Ohjelmallisesti ostettua display-mainontaa tehdään jatkuvasti parantaen.

TULOKSEN OHJELMALLISEN OSTAMISEN LUPAUS: TULOKSELLISUUS JA KUSTANNUSTEHOKKUUS PARANEVAT MITATUSTI

1. Emme osta mainosnäyttöjä tai klikkauksia, vaan tunnistettuja asiakkaita
2. Emme osta tiettyjä mainospaikkoja, vaan mainontaa oikeassa paikassa, oikeaan aikaan
3. Et maksa hallinnointityöstä, vaan suunnittelusta, analysoinnista ja testaamisesta
4. Emme pelkästään raportoi, vaan opimme ja kehitämme mainontaa jatkuvasti

Haluatko aloittaa display-mainonnan ohjelmallisen ostamisen tai kuulla lisää aiheesta? Soita, niin jutellaan!