Antti Siitonen 12.2.2024

Digital Marketing Act ja Consent Mode V2

Consent Mode on epäilemättä digimarkkinointialan kuumin puheenaihe alkuvuodesta 2024 ja varmasti aivan syystä. Tämä on – toki pienemmässä mittakaavassa – verrattavissa Universal Analyticsin elinkaaren loppumiseen. Silloin, kuten nytkin, moni digimarkkinoija joutuu pohtimaan että mitä tämä oikeastaan tarkoittaa ja miten tähän kuuluisi reagoida. 31.1.2024 järjestetyssä webinaarissa käsittelin jo tätä aihetta ja lupaukseni mukaisesti pöyhin tässä artikkelissa […]

Uusimmat kirjoitukset

Selaa kirjoituksia aiheittain

17.6.2020

Mitä on Google Adsin dynaaminen hakusanamainonta?

Google Adsin dynaaminen hakusanamainonta perustuu siihen, että Googlen algoritmi indeksoi sivuston sisältöä ja osaa yhdistää sisällön hakukoneessa tehtäviin hakuihin. Mainosmuoto on siis eräänlainen välimuoto hakusanamainonnan ja orgaanisten hakutulosten välillä, jossa kohdentaminen ja mainoksen luonti tapahtuu suurilta osin automaattisesti, mutta klikeistä maksetaan ja näkyvyydessä kilpaillaan mainoshuutokaupassa. Varsinainen mainoskin on puoliksi automatisoitu ja puoliksi manuaalisesti tuotettu. Oikein […]

Hakukonenäkyvyys

Kaisa Aarnio 1.6.2020

TikTokin markkinointimahdollisuudet brändeille

Lyhyitä videoita loputtomiin TikTok on lyhyiden videoiden julkaisualusta, jonka helppous sekä hauskuus perustuvat siihen, ettei käyttäjän tarvitse etsiä videoita alustalta, vaan TikTok ehdottaa käyttäjilleen erilaisia videoita For You-pagelle, jonne algoritmi on kerännyt videoita, joista se uskoo käyttäjien pitävän. TikTokissa musiikki ja äänet ovat tärkeässä roolissa, sillä videoiden pointti on usein taustalla soivassa musiikissa tai sen […]

Sosiaalinen media

Sami Hiirsalmi 25.5.2020

Tutkimus: Verkkomarkkinoinnin tarkempi kohdentaminen lisää myyntiä verkossa ja kivijalassa

Brändimarkkinoijat ovat kohdentaneet markkinointia kautta aikain hyvin laajalle kohderyhmälle eli ”kaikille 25–54-vuotiaille”. Onko tämä kuitenkaan paras vaihtoehto kohdentaa verkkomarkkinointia? En tyytynyt oletuksiin, vaan tutkin asiaa. Lopputulos: tarkasti kohdennettu verkkomarkkinointi tuottaa laajaa kohdentamista enemmän myyntiä niin verkossa kuin kivijalassa. Jokainen verkkomarkkinoinnin asiantuntija (toivottavasti) pohtii, kuinka hänen suunnittelemansa kohdentaminen vaikuttaa kuluttajien käyttäytymiseen. Kuitenkin vain harva tietää varmaksi […]

Digitaalinen markkinointi

14.5.2020

Kohdentaminen kolmannen osapuolen evästeiden jälkeen

Googlen päätös estää kolmannen osapuolen evästeet Chrome-selaimessa on aiheuttanut huolta ja murhetta mainostajien keskuudessa.

Digitaalinen markkinointi

8.5.2020

Yksi suurimmista on poissa: Rolf Henriksson 1954–2020

Rolfin kiinnostus mainontaan oli niin kova, että hän tunnusti usein heräävänsä aamuyöllä ja aloittavansa optimoinnin odotellen muun perheen heräämistä. Seuraavana vuorossa oli perheelle kokkaus ja toimistolle lähtö. Pikkujoulujen paluumatkalla Rolf tunnusti, että tekisi tätä työtä vaikka ilmaiseksi. Rolfin sydän oli täyttä kultaa. Hän oli aina valmis tukemaan kollegojaan. Hän auttoi muita oppimaan uutta ja piti […]

Yleinen

4.5.2020

”Vastuullisuus on tosi paska case, koska siinä kukaan ei voi olla täydellinen”

Me Tuloksella emme ihan vielä ole kaikkien alojen erikoisasiantuntijoita – siksi haemme verkon datan tueksi asiantuntijanäkemystä: ymmärtääksemme syy-seurausketjuja paremmin markkinoijan kannalta. Kysyimme vastuullisuuvaikuttaja Outi Pyyltä, miksi markkinoijat eivät hanakammin vastaa kysyntään, kun kuluttajat etsivät vastuullisia toimijoita, jolle rahansa kantaa. Vastuullisuus on sekä ekologinen että eettinen asia ”Kuluttajatasolla eettiset ja ekologiset aktivistit kinastelevat näkemyksineen keskenään ja […]

Digitaalinen markkinointi

8.4.2020

Mitä pitää ottaa huomioon, kun verkkosivustojen sisältöä käännetään?

Verkkosivun tai verkkokaupan sisällön kääntämisessä on useita vaiheita, joita ei ehkä tule ajatelleeksi ennen projektin aloittamista. Tässä blogissa on muutamia vinkkejä siitä, miten pääset alkuun ja mitä kannattaa ottaa huomioon. Aluksi hieman tilastotietoa. Tiesitkö, että yhdeksän kymmenestä ihmisestä käyttää verkkosivustoja omalla kielellään, jos se on mahdollista? Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos verkkosivustosi käännetään kohderyhmän […]

Verkkopalvelun kehittäminen

23.3.2020

Koronakriisin seurauksena syntyy uusi ruokakuljetuspalvelu

Helsinki, 23.3.2020 – Pandemian leviämistä ehkäisevien toimenpiteiden seurauksena monen toimialan ja tuhansien yrittäjien kassavirta on ehtynyt hetkessä lähes olemattomiin. Taloudellisten vahinkojen minimointi vaatii yhteistyötä, joka ylittää perinteiset reviirit. Neljän eri toimialan yhteistyönä on syntynyt lyhyessä ajassa uusi ruokakuljetuspalvelu, jolla helpotetaan monen eristyksiin joutuneen kansalaisen selviytymistä. Taksipalvelu Menevä, kevytyrittäjäpalvelu Ukko.fi ja digitoimisto Tulos Helsinki sekä K-Citymarket […]

Uutiset

18.3.2020

Koronavirus ja hakukoneet – Mitä suomalaiset googlettavat koronasta?

Koronavirusten hakutrendi Koronaviruksen hakutrendi on saavuttanut korkeimman huppunsa illalla torstaina 12.3. Tämä lienee seurausta aiemmin samana päivänä ilmoitetuista hallituksen linjauksista, joilla koronaa pyritään hillitsemään. Myös taantumaan liittyvissä hauissa nähtiin saman päivän iltana selvä piikki – tai itse asiassa kaksikin: klo 20 ja jälleen klo 22, siis iltaysin uutisten molemmin puolin. Matkailua koskeva hakutrendi on noussut huippupisteeseensä nopeammin, […]

Hakukonenäkyvyys

17.3.2020

Ohjeet #lietsontaan koronaviruksen aikaisessa maailmassa

1. Älä panikoi, älä passivoidu Tämä lienee kaikista tärkein ohje, jonka tässä vaiheessa voi antaa. Älä missään nimessä jää tuleen makaamaan ja passivoidu. Ihmiset viettävät juuri nyt medioiden parissa enemmän aikaa kuin koskaan. Käytä se hyväksi. Jos sinulla on valmiit markkinointisuunnitelmat, älä hylkää niitä, vaan päivitä ne uuteen maailmaan sopivaksi. Jos sinulla ei ole suunnitelmia […]

Liiketoiminnan johtaminen