Viestinnän ammattilainen: valuuko aikasi verkossa viemäriin?

– Hakukoneoptimointiopas viestijälle, osa 1/5

Mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa verkkosivuistaan vastaavalle viestintä- tai markkinointipäällikölle? Rajattomasti mahdollisuuksia ja asiakkaita! Ja paljon työtä. Tämä blogipostaussarja valottaa keskeisiä asioita hakukoneoptimoinnista viestijän näkökulmasta.

Hakukoneoptimointi ei ole hakukoneiden optimointia
Hakukoneoptimointi ei nimensä mukaisesti ole hakukoneiden optimointia, vaan verkkosivuston sisällön, erityisesti tekstisisällön muokkaamista eri keinoin. Siis viestintää ja markkinointia! Päämääränä on se, että hakukoneet löytävät verkkosivuston sisältämän tiedon eli yrityksen tarjoamat tuotteet tai palvelut. Hakukoneoptimointi koostuu pääasiassa kolmesta asiasta:

  1. Sivuston tekniikan toimivuudesta eli sivustolla ei ole esimerkiksi tuplasisältöä tai tekniikassa mitään, mikä estää hakukonetta indeksoimasta sivustoa.
  2. Sivuston sisällön muokkaamisesta: miten tuotteet tai palvelut esitellään verkkosivuilla niin, että hakukoneet eli hakijat eli asiakkaat löytävät ne ja haluavat ostaa niitä.
  3. Sivuston maineen kasvattamisesta sisäisen ja ulkoisen linkityksen kautta.

Käytä aikasi verkossa viisaasti
Kun verkkosivuston tekniikan toimivuus on varmistettu, jatkuu verkkoviestijän työt. Ennen optimoinnin aloittamista on tärkeää huomata ajankäytöllinen seikka. Yleensä verkkoviestijät käyttävät ajan hiomalla verkkosivun leipätekstiä ja otsikoita. Hakukoneoptimoinnin näkökulmasta sisällöntuottajan ajankäyttö pitää ajatella uusiksi.

(Hakukone)optimoitu sisällöntuottajan ajankäyttö

Ajasta puolet tulee käyttää taustatyöhön. Sen avulla määritellään ja ymmärretään, mitä kullakin sivulla pitää viestiä, jotta asiakkaat löytävät sille. Toinen puoli käytetään sisältöön – ja nyt puhun koko ajan vain tekstisisällöstä; kuvat ja muut visuaaliset elementit pitää tietysti miettiä myös. Koko aikaa ei siis voi tuhrata leipätekstiin, sillä löydettävyyden kannalta  tärkeitä ovat myös muut elementit: sivun otsikko (title), meta-kuvaus (meta description) ja leipätekstin otsikko (header eli h1). Kärjistettynä, leipätekstiin on turha käyttää aikaa, jos sitä ei löydä kukaan.

Jos aikaa on kaksi tuntia, käytä se seuraavasti:

  • tunti avainsanakartoitukseen tutkien mm. omia ja kilpailijoiden sivuja sekä käyttäen Googlen työkaluja. Seuraavassa postauksessa on kerrottu lisää avainsanakartoituksesta.
  • toinen tunti seuraavasti: 30 minuuttia meta-kuvaukseen, sivun otsikkoon (title) ja leipätekstin otsikkoon. Loput 30 minuuttia käytä sitten leipätekstin tuottamiseen, sen muotoiluun sekä linkitykseen.

Hakukoneoptimointi viestijän näkökulmasta jatkuu seuraavilla postauksilla, pysy siis kanavalla:

  1. Viestinnän ammattilainen: valuuko aikasi verkossa viemäriin?
  2. Tiedätkö, millä avainsanoilla löydyt?
  3. Kirjoita luovasti mutta löydettävästi
  4. Hyödynnä sivustosi sisäänheittäjät: title ja meta description
  5. Tulosta verkkoviestinnällä: SEO-strategia

Lue myös tuore Vierityspalkin postaus Hakukoneoptimoinnin lyhyt oppimäärä sisällöntuottajalle, jossa osittain sivutaan samoja teemoja kuin postauksissani.

2 kommenttia

  1. Kiitos Pyry! Tavoitteena postaussarjalla on herättää keskustelua hakukoneoptimoinnista viestintänä / viestijien keskuudessa. Eiköhän nämä kaikki ”liikesalaisuudet” löydy jo internetin ihmeellisestä maailmasta. :)

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *