Uusi tagi auttaa tuplasisällön kanssa

Tuplasisältö (duplicate content) on yleinen tekninen ongelma hakukoneoptimoinnissa.

Tuplasisältö on sitä, että sama tai lähes sama sivu löytyy useammasta eri URL-osoitteesta. Tämä on heikentänyt hakukonesijoituksia, koska esimerkiksi linkkisuosio on hajaantunut eri URL-osoitteisiin.

Nyt Google, Yahoo ja Microsoft ovat yhdessä  julkistaneet työkalun tuplasisältöongelmiin: rel=”canonical”-tagin, jolla voidaan sivun lähdekoodissa kertoa tarkoitettu URL-versio.

Tällaiselta se näyttää XHTML-lähdekoodissa:

<link rel="canonical" href="http://www.tulos.fi/artikkelit/tuplasisalto-canonical-tagi/" />

Jos tämä sivu löytyisi myös osoitteista ”www.tulos.fi/artikkelit/tuplasisalto-canonical-tagi/index.html” ja ”tulos.fi/artikkelit/tuplasisalto-canonical-tagi”, tagi vihjaisi hakukoneille mikä on oikea ja tarkoitettu URL-osoite.

Hakukoneiden tiedotteet asiasta:

3 kommenttia

  1. Olettaisin että on hakukoneiden etujen mukaista, että tagi auttaisi estämään linkkivoiman hajaantumista. Siten ratkaisevampaa olisi itse sivujen sisältö eikä se, kuka on valinnut hyvän julkaisujärjestelmän.

    Kysymysmerkki on tietenkin se, missä vaiheessa kolmen hakukoneen algoritmit ovat vielä tässä asiassa.

  2. Nyt kun olen tähän vähän paremmin tutustunut, niin onhan tässä jotain järkeä.

    Olin aluksi hyvin skeptinen rel=”canonical”in järkevyydestä. Tätähän voi hyvin käyttää monessa paikassa, jossa 301-ohjaus ei mitenkään toimisi.

    Ongelma tässä on edelleen hallinta. Eli sivujen päivittäminen canoncal -tagilla on hyvin pitkälle käsityötä.

    Pitää kokeilla.

Vastaa