Tulos Enemmän oikeita asiakkaita verkosta

Uusi tagi auttaa tuplasisällön kanssa

Tuplasisältö (duplicate content) on yleinen tekninen ongelma hakukoneoptimoinnissa.

Tuplasisältö on sitä, että sama tai lähes sama sivu löytyy useammasta eri URL-osoitteesta. Tämä on heikentänyt hakukonesijoituksia, koska esimerkiksi linkkisuosio on hajaantunut eri URL-osoitteisiin.

Nyt Google, Yahoo ja Microsoft ovat yhdessä  julkistaneet työkalun tuplasisältöongelmiin: rel=”canonical”-tagin, jolla voidaan sivun lähdekoodissa kertoa tarkoitettu URL-versio.

Tällaiselta se näyttää XHTML-lähdekoodissa:

<link rel="canonical" href="http://www.tulos.fi/artikkelit/tuplasisalto-canonical-tagi/" />

Jos tämä sivu löytyisi myös osoitteista ”www.tulos.fi/artikkelit/tuplasisalto-canonical-tagi/index.html” ja ”tulos.fi/artikkelit/tuplasisalto-canonical-tagi”, tagi vihjaisi hakukoneille mikä on oikea ja tarkoitettu URL-osoite.

Hakukoneiden tiedotteet asiasta:

Piditkö artikkelista?

Voit lukea kommentteja ja lisätä oman kommenttisi ja vielä tilata tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä.

Tilaa Tuloksen Blogin RSS-virta Tilaa Tuloksen artikkelit RSS-syötteenä, niin pysyt ajantasalla digitaalisessa markkinoinnissa, tai tilaa samat artikkelit sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Arvostamme yksityisyyttäsi.

Kommentit

5 kommenttia artikkelista “Uusi tagi auttaa tuplasisällön kanssa”

  1. 13.2.2009 10:10 Lasse Larvanko http://www.tulos.fi


    Heti heräsi kysymys auttaako tämä elementti muissa tuplasisällön aiheuttamissa ongelmissa, kuten linkkivoiman valumisessa?

  2. 13.2.2009 13:22 Arttu Raittila http://www.tulos.fi/yritys/arttu-raittila/


    Olettaisin että on hakukoneiden etujen mukaista, että tagi auttaisi estämään linkkivoiman hajaantumista. Siten ratkaisevampaa olisi itse sivujen sisältö eikä se, kuka on valinnut hyvän julkaisujärjestelmän.

    Kysymysmerkki on tietenkin se, missä vaiheessa kolmen hakukoneen algoritmit ovat vielä tässä asiassa.

  3. 17.2.2009 10:15 Lasse Larvanko http://www.tulos.fi


    Nyt kun olen tähän vähän paremmin tutustunut, niin onhan tässä jotain järkeä.

    Olin aluksi hyvin skeptinen rel=”canonical”in järkevyydestä. Tätähän voi hyvin käyttää monessa paikassa, jossa 301-ohjaus ei mitenkään toimisi.

    Ongelma tässä on edelleen hallinta. Eli sivujen päivittäminen canoncal -tagilla on hyvin pitkälle käsityötä.

    Pitää kokeilla.

  4. 8.6.2009 19:08 Hakukoneoptimointi lyhyesti | Nettibisnes.Info http://nettibisnes.info/hakukoneoptimointi/


    [...] rel=”canonical” -tagilla, jossa määritetään “oikea” URI-versio, [...]

  5. 15.4.2010 14:11 Näin tiedät parhaiten toimivat hakusanasi http://www.tulos.fi/artikkelit/nain-tiedat-parhaiten-toimivat-hakusanasi/


    [...] Näet mille sivuille samalla haulla ihmisiä johdetaan. Mikäli sivuja on paljon saattaa kyseessä olla jonkinlainen kohdistusongelma. Sinun tulee itse päättää mikä sivu palvelee kutakin hakijaa parhaiten eikä jättää sitä Goglen arvottavaksi.  Voit parantaa hakutuloksiasi helposti kohdistamalla omia linkkejä ja käyttämällä canonical tageja hyödyksi tuplasisällön karsimisessa. [...]

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Tuomme sivuillesi kävijöitä ja muutamme heidät asiakkaiksi. Tulos.

Copyright Tulos Helsinki Oy 2008-2014.