Tuhoaako informaatioarkkitehtuuri sivustosi hakukonenäkyvyyden?

– Teknisen hakukoneoptimoinnin opas, osa 1/4
Teknisen hakukoneoptimoinnin blogipostaussarjassa tarkastellaan nettisivujen tekniikkaan liittyviä ongelmia, joilla voi olla kriittinen vaikutus koko sivuston hakukonenäkyvyyteen.
Linkkimehulla tarkoitetaan muilta sivuilta omalle sivustollesi osoittavien ja sivuston sisäisten linkkien yhteenlaskettua voimaa. Sivuston linkkimehun jakautuminen tärkeille sivuille on hakukonenäkyvyyden kannalta tärkein tekninen ongelma ratkottavaksi. Jokainen sivustolle osoittava linkki auttaa omaa sivustoasi sijoittumaan paremmin hakutuloksissa. Sarjan ensimmäisessä osassa keskitytään sivuston linkkimehuun ja informaatioarkkitehtuuriin liittyviin ongelmiin.

linkkimehua
Rikkinäisten linkkien voima valuu hukkaan.

1. Valuuko ”linkkimehu” sivuston tärkeille sivuille?

Tekninen auditointi kannattaa aloittaa tarkastamalla, miten sivusto hyödyntää sille kerääntyneen linkkimehun. Helppo toimenpide hakukonenäkyvyyden parantamiseen on tarkastaa palvelimen logeista tai Google Webmaster Toolsin avulla, löytyykö sieltä viitteitä HTTP 404 Not Found virheistä. Tämä on palvelimen tapa ilmoittaa selaimelle tai hakurobotille, että pyydettyä resurssia ei löytynyt palvelimelta.
Miten 404 Not Found virhe syntyy?
Rikkinäisten linkkien ongelma syntyy tyypillisesti silloin kun vanha sivu poistetaan julkaisujärjestelmästä tai jos sivu siirretään uuteen osoitteeseen. Sivuston julkaisujärjestelmää vaihdettaessa saattaa kaikkien sivujen osoitteet muuttua uuden järjestelmän mukaisiksi. Tällöin kaikki vanhat linkit osoittavat vanhentuneisiin osoitteisiin ja koko sivuston hakukonenäkyvyys voi nollaantua. Tästä varoittavana esimerkkinä Kauppalehden sivusto, jonka hakukonenäkyvyys romuttui sivuston uudistuksen yhteydessä.
Käytännössä rikkinäinen linkki näyttää asiakkaan selaimelta tältä:

404-not-found
404 virhe on pettymys kävijälle ja antaa huonon vaikutelman sivustostasi.

Jos Googlen robotti päätyy samalle sivulle, katkeaa sivuston indeksointi tähän ja arvokas linkkimehu menee hukkaan. Jos palvelin palauttaa 404 virhettä riittävän pitkään, poistuu sivu Googlen indeksistä kokonaan pois.
Miten rikkinäisten linkkien linkkimehu saadaan talteen?
Google Webmaster toolsin kautta voit tarkastaa kuinka pitkä lista 404 virheitä löytyy omalta sivustoltasi ja kuinka moni muu sivusto linkittää vanhentuneeseen tai rikkinäiseen osoitteeseen. Ongelma saadaan korjattua ohjaamalla rikkinäiset osoitteet 301 moved permanently HTTP-ohjauksella uuteen vastaavaan osoitteeseen. Tällöin hakurobotin saapuessa rikkinäiseen osoitteeseen, palvelin ilmoittaa robotille ja selaimelle, että osoite on vaihtanut pysyvästi uuteen osoitteeseen ja hakurobotti jatkaa indeksointia uudesta osoitteesta. Samalla vanhojen linkki voima siirtyy ainakin enimmältä osin uuteen osoitteeseen ja vahvistaa näin uudesta osoitteesta löytyvän sivun hakukonenäkyvyyttä. Etenkin julkaisujärjestelmää vaihtaessa tällä tekniikalla saadaan pelastettua suuri osa sivuston hakukonenäkyvyydestä.
Kun rikkinäiset linkit on saatu pelastettua, kannattaa siirtyä tutkimaan, mihin se linkkimehu oikeastaan valuu sivustollasi?

Sivuston informaatioarkkitehtuuri kuntoon

Tyypillisesti suuri osa linkkivoimasta saapuu sivustosi etusivulle. Jos alasivuille ei osoita riittäväsi sivuston ulkopuolisia linkkejä, on alasivujen hakukonenäkyvyys pelkästään sivustosi sisäisen linkityksen varassa. Mitä useamman klikkauksen päässä tärkeä sisältö on etusivusta, sitä vähemmän linkkivoimaa siirtyy optimoitavalle alasivulle.
Esimerkiksi verkkokaupoissa sivuston navigaatio on usein rakennettu pelkästään tuotepuun ehdoilla, eikä hakukoneille tarjota vaihtoehtoisia nopeampia reittejä tuotteisiin. Tällöin törmätään ongelmaan, että etusivulle kertynyt linkkivoima ei riitä syvältä tuotepuusta löytyville tuotteille asti eikä näitä tuotteita löydy hakukoneiden hakutuloksista. Samaan ongelmaan törmätään myös muilla suurilla sivustoilla, joissa sisältö on lajiteltu syvään kansiorakenteeseen tai sisältöä on niin paljon, että se joudutaan sivuttamaan ja arkistoimaan useiden linkkien päähän etusivusta.
Vanha infromaatioarkkitehtuuri remonttiin?
Optimaalisessa tilanteessa sivuston informaatioarkkitehtuuri on jo alunperin suunniteltu hakukoneystävälliseen muotoon ja kaikki tärkeä sisältö saa linkkien muodossa suurimman painoarvon hakukoneiden silmissä. Jos tilanne ei ole näin optimaalinen, saattaa edessä olla suurempi remontti koko sivuston arkistointitekniikkaan. Tätä remonttia tehdessä on tärkeätä huomioida, että vanhetuneet osoitteet ja kansiot ohjataan oikeaoppisesti uuden rakenteen mukaisiin osoitteisiin 301 ohjauksilla. Jos sivustolla on alunperin suuria ongelmia linkkivoiman jakautumisen kanssa, hyvin suunniteltu informaatioarkkitehtuurin remontti parantaa sivustosi hakukonenäkyvyyttä merkittävästi.

Linkkimehu on saatu talteen, mitä seuraavaksi?

Näitä ohjeita noudattamalla saat maksimoitua sivustollasi jo valmiiksi olemassa olevan linkkimehun vaikutuksen. Hyvän informaatioarkkitehtuurin ansiosta sivustollesi osoittavat uudet uudet linkit valuttavat linkkivoimaansa automaattisesti tärkeille optimoitaville sivuille.
Seuraava osa teknistä hakukoneoptimointia on tarkastaa, löytääkö hakurobotti reitin kaikkeen sisältöön vai katkeaako indeksointi kesken matkan teknisten ongelmien vuoksi. Siitä aiheesta löytyy lisätietoa sarjan seuraavassa blogipostauksessa.
Sarjan tulevissa osissa esitetään ratkaisuja mm. seuraaviin teknisiin haasteisiin:

  1. Valuuko linkkimehu sivuston tärkeille sivuille? Läikkyykö osa linkkimehusta ohi?
  2. Löytääkö hakurobotti reitin sivustosi sisältöön? Hukkuuko tärkeitä sivuja arkistojen uumeniin?
  3. Ymmärtääkö hakurobotti sivuston sisällön samalla tavalla, kuin selainta käyttävä kävijä näkee?
  4. Tuplasisältö ja indeksointiongelmat

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio