Tuhoaako hakukoneoptimointi brändisi maineen?

Ja onko suomalainen sisältökeskustelu kuollut?

Eilen tiistaina 27.8.2013 aamulla julkaisemani artikkeli ” Edistynyt hakukoneoptimointi Pandan ja Pingviinin aikakaudella” on aiheuttanut lievää hämmennystä. Pahoittelut siitä. Kyseinen ”artikkeli” on lähes täyttä tuubaa, se ei ole omaa käsialaani ja maksoi  veroineen (oletettavasti Intiasta tilattuna) 12 euroa.  Hinta on halpa, mutta oliko se julkaisemisen arvoinen? Tässä tapauksessa vastaus on jyrkkä ehkä, vaikka normaalisti en tuollaista sontaa kehtaisi julkaistakaan. Katsotaanpas siis tarkemmin, mistä on kysymys…

Halpaa ”hakukoneoptimoitua sisältöä” helposti

Olen saanut useilta asiakkailtamme ja prospekteilta palautetta siitä, kuinka puhelin pirisee toistuvaan tahtiin ja hakukoneoptimointia kaupataan tavalla ja toisella markkinoinnin ja myynnin ammattilaisille enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Puhelimen lisäksi hyvien hakukonesijoitusten kauppaaminen täyttää myös sähköpostilaatikon, ja kun omaan laatikkooni tupsahti tarjous hakukoneoptimoidusta sisällöstä, en voinut olla vastustamatta kiusausta ja kokeilla minkälaista palvelua ”ammattilaisilta” saa. Näin minua lähestyttiin:

Hi Juha,

My name is XYZ from ZXY inc.,  based in USA with SEO, Content & Software development centre in Europe & India, we offer SEO Content writing service, we can offer you Finnish content at affordable pricing, the content is written on keywords & topics you provide by Native Finnish Writers, below are the prices for your review I can give you examples of writing if you want.

Finnish SEO article

1)      350 – 400 words article written by Native Norwegian for EURO 10 each

2)      400-450 words article for EURO 12 each

3)      450 – 500 words article for EURO 13 each

We can also provide you content in several other languages like English, Danish, Norwegian, Swedish, German, French, Dutch, Spanish & Russian language, please ask for pricing.

Let me know if you are interested I can send you example for review.

Thank you,

XYZ

Hintahan on halpa, ja kyllä tuohon hintaan tohti ainakin lähteä kokeilemaan, varsinkin kun kirjoittaja on ihan natiivi norjalainen! Viesti tuli puolen päivän aikaan, joka pisti heti epäilemään että tuskinpa sitä on ainakaan Yhdysvalloista lähetetty. Vastasin tunnin  sisällä, ja kaupat tehtiin saman tien:

From: Juha Kitinmäki 
Sent: 20 August 2013 13:43

Subject: Re: Finnish SEO Content Writer

 Hi, 

Sure. I would like to immediately order two 450-500 articles with the following keywords:

”hakukoneoptimointi” and ” koversio-optimointi”

How do we proceed? Cheers!

Juha

*****

Hi Juha,

Thanks for the test order, I will have to send you paypal request for payment before we process your order, please send me your paypal ID so I can send you request.

Once the payment is received it would take around 4-6 days to deliver.

Thank you,

***** 

No eihän sitä tietenkään voi sikaa säkissä ostaa, vai?

Sent: 20 August 2013 14:31

 Hi,

 We cannot unfortunately pay about something we have not received. Do you have any Finnish references?

*****

Vastaus oli yllättävä:

Hi Juha,

 I want trust to be the core of my business, don’t pay till you get I accept your offer. You will get your order in next 4-6 days.

 Thank you,

Sisältö saapui ajallaan, itse asiassa jo kolmen päivän kuluttua. Mutta olikohan se sittenkään julkaisemisen arvoista? Veikkaan, että Tuloksen maine ei olisi ainakaan parantunut, jos tässä kirjoituksessa ei olisi paneuduttu asiaan tarkemmin. Ensimmäinen artikkeli, jonka jo ehdin blogiimmekin julkaista, sisälsi sentään avainsanan, mutta toisessa artikkelissa ei sitä ollut mainittu lainkaan. Itse asiassa toisesta artikkelista käy selkeästi ilmi, että kirjoittaja ei edes ymmärrä mitä konversio-optimoinnilla tarkoitetaan.  Eikä ensimmäisenkään laatu tainnut mennä ainakaan Tuloksen SEO-tiimissä ihan läpi…

Tällainen on kuitenkin jo suomessakin valitettavasti arkipäivää: kuten todettua, tarjouksia satelee, ja ”hakukoneoptimoitua” sisältöä saa Intian lisäksi halvalla myös Filippiineiltä ja monesta muusta maasta. Jos asiaa katsotaan puhtaasti avainsanojen ja sijoistusten pohjalta, niin voihan tällaisella sisällöllä saada toki tuloksiakin aikaan – eri asia sitten kuinka kestävä tällainen malli olisi pitkässä juoksussa? Toista artikkelia ei vielä ole julkaistu, mutta koska on ainakin online-markkinoinnin parissa työskentelevälle vähintäänkin viihdyttävää luettavaa, julkaisen sen tämän blogipostauksen lopuksi. Ennen viihdepläjäystä haluan kuitenkin nostaa esiin muutaman ajatuksen ”hakukoneoptimoidun” sisällön tiimoilta.

Viisi kysymystä sisällöstä

1. Tuleeko sisällön olla ”hakukoneoptimoitua”? Vai riittääkö, että se on laadukasta, ja käyttäjilleen optimoitua?  Kenelle siis kirjoitan? Liiketoimintaa, aihetta tai asiakkaita sen syvemmin tuntematta ei taida vieläkään syntyä hyvää sisältöä – eikä siten hakukoneoptimoituakaan?

2. Miksi kirjoitan? Onko kirjoituksen tarkoitus saada asiakas ostamaan, vakuuttumaan tuotteen tai ”brändin” arvosta, saada klikkaamaan eteenpäin sivustolla, vai poistumaan heti? Hyvän sisällön parissa viihtyy, oli se sitten hakukoneoptimoitua tai ei.

3. Mikä on sisältöni arvo? Onko siinä jotain uutta,oppimisen arvoista, josta ajattelen kohdeyleisön hyötyvän? Referoinko siinä onnistuneesti valtavan määrän sisältöä timanttisen tiiviiseen pakettiin? Tuonko esiin uusia näkökulmia tai arvokasta faktaa? Jos ei sisällöllä ole mitään arvoa edes kirjoittajalle itselleen, minulle ainakin herää kysymys: miksi tuo sisältö on ylipäätään kirjoitettu saati sitten julkaistu?

4. Minkälaisen kokemuksen haluan tarjota sisältöni lukijoille? Yhtäältä olisi kamalaa, jos tämän artikkelin luettuasi Sinun tekisi mieli kumauttaa vieressä istuvaa kollegaa vasaralla. Toisaalta olisi hienoa, jos tämä artikkeli herättää ajatuksia ja keskustelua sisällön merkityksestä. Tai että edes artikkelin lopussa oleva ”konversio-optimoinnin” osuva kuvaus saa suupielet hymyyn.

5. Mitä oletan, että sisältöni pohjalta tapahtuu? Jos en oleta yhtään mitään, niin silloin ei ehkä tapahdukaan mitään? Entäpä jos oletan, että vaikkapa tämän kirjoituksen tiimoilta tulee toimistollemme vähintään yksi puhelinsoitto, jossa edellinen artikkeli haukutaan lyttyyn, ja ihmetellään miksi sitä ei julkaistu suoraan tämän yhteydessä? Myös kirjoittajan omilla motiiveilla on merkitystä – oli sisältö sitten hyvää tai huonoa.

No niin niin, myönnetään, tämän artikkeliparin tarkoituksena oli hieman herätellä suomalaista markkinointimaailmaa ja online-markkinointipiirejä. Toivotaan samaan hengenvetoon, että keskustelu jatkuu Content Strategy Forumissa syyskuussa Helsingissä. Paikalle saapuu asiantuntijoita ympäri maailman, joten osallistuminen taatusti kannattaa!

Ja nyt sitten luvatusti sen ”konversio-optimointi” -artikkelin pariin. Hauskoja lukuhetkiä!

t. Juha K

Miksi sivustoanalyysi: Avaimet parempaan rankingiin

On olemassa yleisiä syitä, miksi monet sivustot eivät saa hyvää sijoitusta hakukoneiden tuloksissa. Nämä sivustot voivat olla käyttäneet sivuillaan tai html-koodissaan jotain, mikä ei näytä olevan hakukoneiden ohjeiden hyväksymää tai suosittelemaa. Alla on lista tehtävistä, joille tulisi antaa etusija kun analysoit sivustoa mahdollisten rikkomusten varalta.

Haitalliset lähtevät linkit
Naamiointi
Päällekkäinen sisältö
Sääntöjenmukaiset URL-osoitteet
Piilotetut tekstilinkit

Kiinnitä myös huomiota sivustosi muiden alueiden tarkistamiseen – ei pelkästään tekniseen puoleen, vaan myös siihen, mitä sivustollasi on, kuten jokaisen sivun sisältö, ja varmista että niissä ei esiinny rikkomuksia, jotka  voivat vaikuttaa sivustosi menestykseen hakukoneissa ja voivat johtaa rangaistuksiin. Tarkista sivustosi seuraavien huonomaineisten käytäntöjen varalta, jotka saattavat johtaa hakukoneet poistamaan sivustosi tietokannastaan.

Huono sisältö – Huonon sisällön pitäminen sivustolla ei ole hakukoneiden näkökulmasta hyvä idea. Koska hakukoneiden tavoitteena on tarjota paras käyttäjäkokemus jokaisella web-sivustolla, joita ne tarjoavat hakutulossivuilla eri hakukyselyille, niin on tärkeää että sivustosi tarjoaa erittäin kilpailukykyistä sisältöä.

Avainsanoilla täyttäminen – Liian monien avainsanojen sisällyttäminen web-sivustosi sisältöön ei ole ollenkaan hyvä idea. Aiheesta on keskusteltu monesti, ja sitä ei todellakaan suositella. Avainsanoilla
täyttäminen on erittäin vaarallista ja voi vakuuttaa sivustosi menestykseen hakutuloksissa.

Päällekkäinen sisältö – Tämä on kaikkein tärkein osa sivustoanalyysissä. Päällekkäisen sisällön (duplikaattisisällön) löytäminen sivustosi sisältä ja sen ulkopuolelta määrää sivustosi sijoituksen hakutuloksissa.

On myös toinen tärkeä seikka, jota sinun tulisi etsiä analysoidessasi web-sivustoa ja sen mahdollisia rikkomuksia, jotka voivat vahingoittaa sen menestystä hakukoneissa. Analysoi sivuston sisäiset linkkisi varmistaaksesi, että sivustosi noudattaa yhä hakukoneiden sääntöjä, kuten alla mainitut.

Liian paljon linkkejä – Liian monet linkit jokaisella sivullasi osoittamassa yhdelle sivustosi sivulle ei itse asiassa ole hyvä idea noudatettavaksi käytännössä. Se näyttää hakukoneelle epäilyttävältä ja mikäli tällaista linkitystapaa käytetään aggressiivisesti, se saattaa aiheuttaa rangaistuksia.

Asiaankuulumattomat linkit – Sivujesi linkittäminen asiaan liittymättömiin kirjoituksiin sivustollasi ei ole hakukoneiden suosittelema tapa. Jos linkityskäytäntösi eivät ole kohdeyleisöllesi ja hakukoneille hyödyksi, se voi vahingoittaa ja pilata sivustosi sisältä käsin.

 

 

Yksi kommentti

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *