Tekoäly tulee hakusanamainontaan – oletko valmis?

tekoäly

Vuoden 2017 trendisanat tekoäly ja koneoppiminen ovat rantautuneet myös hakusanamainonnan maailmaan. Mitä tämä tarkoittaa? Voiko robotti optimoida maksettua näkyvyyttä paremmin kuin ihminen?

Tätä väitettä ainakin Google on rummuttanut viime aikoina. Tekoälyn ympärillä on tällä hetkellä vähän samanlaista hypeä kuin markkinoinnin automaation ympärillä oli pari vuotta sitten. Molemmat ovat hyviä työkaluja ja ne voivat tehostaa yrityksen myyntiä, mutta ne eivät lyhyellä aikavälillä vähennä resurssitarpeita tai markkinointikuluja. Päinvastoin, jotta tekoälystä saa täyden hyödyn irti, voi alkuun joutua maksamaan huomattavasti enemmän klikeistä tai näytöistä ja myös hankkimaan asiantuntija-apua tekoälyn implementointiin. Tässä pari asiaa, jotka on hyvä huomioida tekoälyhypen keskellä:

1.    Tekoäly tarvitsee raamit

Mainonnassa tekoälyn roolina on tutkia kaikki se data, jonka käyttäjät jättävät jälkeensä verkossa, etsiä trendejä ja vihjeitä sekä ennustaa datan perusteella käyttäjien tulevia tarpeita ja kulutusta. Ilman fiksusti asetettuja tavoitteita ja rajattua aihepiiriä tekoälyn on huomattavasti vaikeampaa ymmärtää, mikä on arvokasta käyttäytymistä ja mikä ei. Tekoäly fokusoi yhteen asiaan ja maksimoi suoritusta, ottamatta huomioon laajempaa strategiaa tai tavoitteita. Tekoäly on hyvä renki, mutta huono isäntä.

2.    Tekoäly oppii – mutta hitaasti ja kalliisti

Jotta tekoäly oppisi kuluttajasta tai teidän liiketoiminnastanne tarpeeksi, se tarvitsee dataa tutkittavakseen. Uutta dataa pitää olla saatavilla jatkuvalla syötöllä ja tasaiseen tahtiin, muuten tekoäly ei kehity eikä löydä trendejä. Mikäli tekoälylle syötettävässä datassa on virheitä tai vinotumia, nämä voivat ohjata sen kehitystä väärään suuntaan ja vaikuttaa siten tekoälyn toimivuuteen. Esimerkiksi monet AdWordsista löytyvät, koneoppimista hyödyntävät automatisoinnit vaativat toimiakseen tuhansia maksettuja klikkejä ja kymmeniä tai jopa satoja konversioita kuukaudessa. Tekoäly vaatii toimiakseen myös aikaa.

3.    Asiantuntijan rooli

Tekoäly tarvitsee kehityksen tässä vaiheessa edelleen ihmistä valvomaan ja ohjaamaan kehitystä oikeaan suuntaan. Ihmistä tarvitaan yhä myös luomaan strategian ja asettamaan tavoitteet sekä suunnittelemaan ja kirjoittamaan mainokset. Asiantuntijoita tarvitaan jatkossakin, heidän työtehtävänsä vain tekoälyn myötä muuttuvat. Parhaimmillaan tekoäly vapauttaa asiantuntijan aikaa päivittäisistä, toistuvista rutiinitehtävistä tulosten analysointiin ja kehitystyön tekemiseen. Asiantuntijan rooli tulee muuttumaan rutiinirobotista tryffeliporsaaseen, joka kaivaa esiin ne herkullisimmat ja arvokkaimmat palat datasta.

Tekoäly on osa tulevaisuuden mainosmaisemaa, joten siihen kannattaa varautua. Mainonnan perusperiaatteet eivät kuitenkaan muutu tekoälyn myötä, vaan strategiatyön ja konkreettisten, mitattavien tavoitteiden rooli korostuu. Pelottaako automatisoitu tulevaisuus tai haluatko viedä mainontasi seuraavalle tasolle? Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *