Tekninen hakukoneoptimointi – mihin sitä tarvitaan?

Meiltä on usein kysytty sitä, kuinka paljon sivuston tekniikalla voidaan vaikuttaa hakukoneoptimointiin. Yhtä ja ainoaa selkeää vastausta tähän on mahdotonta antaa, mutta varmuudella voidaan sanoa, että sivuston kuin sivuston hakukonenäkyvyys voidaan tuhota pahimmillaan kokonaan tekemällä tekniikan puolesta huonoja valintoja.
Sivuston tekniikan ylläpito ja kehittäminen on jatkuvaa työtä, ja koska hakukoneoptimoinnin tekniikkaan liittyvät toimenpiteet voidaan ja mielestäni tulisikin nähdä osana sivuston ylläpitokuluja, ei hakukoneoptimoinnin teknisen osuuden tulisi olla pois markkinoinnin tai myynnin budjetista.

Tekniikkaan kannattaa panostaa – myös hakukoneoptimoinnissa

Sivuston tekniikan ylläpitoon ja laatuun tulisi panostaa samalla tavoin kuin kivijalkamyymälässä tai toimistossa panostetaan liiketilan viihtyvyyteen ja toimivuuteen, siivouksesta lähtien.  Kuka kehtaa sanoa, että toimistomme tai myymälämme on siivottu viimeksi vuonna 2008? Milloin sivustonne koodia on siivottu, tiedättekö mitä sivustollanne tapahtuu ja onko webmastereille varattu tähän kaikkeen tarpeeksi aikaa ja resursseja?
Seuraavien viikkojen aikana julkaisen artikkelisarjan, jonka tarkoituksena on valottaa tekniikan kompastuskiviä, mahdollisuuksia ja avoimia kysymyksiä hakukoneoptimoinnin näkökulmasta sekä herättää keskustelua ja vuoropuhelua paitsi markkinoinnin, myynnin ja liikkeenjohdon, niin toivottavasti myös webmastereiden ja ”devaajien” keskuudessa.
Tekniikka ja sisältö
Vaikka sisällön ja viestinnän osuus hakukoneoptimoinnissa on merkittävä, ei pidä unohtaa sitä tosiasiaa, että myös sivuston tekniikkaan kannattaa panostaa: oikeilla teknisillä toimenpiteillä voidaan parantaa markkinoinnin ja myynnin tehoa.
Lue siis heti huomenna johdanto siitä kuinka Google toimii, ja muista tilata oikeasta sivupalkista Tuloksen artikkelit uunituoreena suoraan sähköpostiisi!
Teknisen hakukoneoptimoinnin tulossa olevat aiheet:
Johdanto: Kuinka Google toimii

  1. Levitä linkkivoima tehokkaasti
  2. International SEO: kieliversiot ja domain-strategia
  3. Etusivun tekniikka ja informaatioarkkitehtuurin optimointi
  4. Informaatioarkkitehtuuri: hakukoneystävällinen navigaatio
  5. Helpota asiakasta: sivuston haku, sivutukset ja ristiin linkitys
  6. Näin taklaat tuplasisältöongelmat
  7. Linkkivinkkeli: tekniikka ja sosiaalisen median hyödyntäminen
  8. Mittaaminen: analytiikka-asennusten ongelmat ja haasteet
  9. Sivustouudistukset: älä räjäytä tuottavinta myymälääsi
  10. Tekninen hakukoneoptimointi – halvin tapa tehostaa markkinointia?

Huomenna aloitellaan – pysy kanavalla ;)

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio