Tehosta verkkosisältöjäsi mittaamalla

Tyydytkö ylläpitämään verkkosivuja, joilla on paljon sisältöä mutta sinulla ei ole todellista tietoa sen toimivuudesta? Seuraatko perusmittaristoa, kuten kävijöiden määrän kehitystä? Verkkosivujesi analytiikasta saat tietoa sisällön tehostamiseksi. Postaukseni tarjoaa ideoita sisällön KPI-määrittelyyn.

Nojaan kirjoituksessani Jay Baerin ajatuksiin postauksessa The 4 Types Content Metrics That Matter, mutta syvennän ja laajennan hänen ajatuksiaan.

Baerin postauksessa mittaristo on jaettu neljään: Consumption Metrics, Sharing Metrics, Lead Generation Metrics ja Sales Metrics. Näiden lisäksi näkisin, että sivustolla olisi hyvä seurata vielä yhtä tasoa, jonka voisi nimetä esimerkiksi Engagement Metrics -tasoksi. Taso tiivistettynä: miten pitkälle sisältö kantaa sivustolla.

Käyn alla näihin viiteen tasoon liittyviä mittareita, joiden avulla voi seurata sisällön tehokkuutta.

  1. Sisällön kuluttaminen
  2. Sisällön jakaminen
  3. Liidien määrä ja laatu
  4. Myynti
  5. Sitoutuminen

1. Sisällön kuluttaminen

Nämä mittarit ovat ehkä helpoimpia kaivaa sivuston analytiikasta. Moni seuraa näitä jo nyt: sivun katseluja, latauksia ja niin edelleen. Tässä kattavampi mittaristo voisi olla esimerkiksi seuraava:

  • Sivujen katselut. Perusmittari, jolla voi seurata kehitystä.
  • Suosituin sisältö (esimerkiksi top 10 sivut). Mitkä sisällöt sivuilla ovat suosituimpia? Lista on usein varsin staattinen (etusivu, kieliversioiden etusivut ja niin edelleen), mutta mielenkiintoisempaa tietoa saat, mikäli suodatat ensin pois nämä ”perussivut”. Jäljelle jää lista sivuista, joista kannattaa ottaa oppia. Analysoi, miksi juuri kyseisellä sivulla viihdytään pitkään ja hyödynnä parhaat elementit myös muilla sivuilla. Toinen vaihtoehto on valita kattavampi lista, esimerkiksi top 30 sivut.
  • Välitön poistumisprosentti. Miltä sivuilta häivytään samantien? Kyseisiä sivuja pitää analysoida tarkemmin, sillä aina korkea poistumisprosentti ei ole huono merkki.
  • Sivuilla käytetty aika.

2. Sisällön jakaminen

Sisältöjen jakamista seurataan monissa yrityksissä eri työkaluin, ja hyvä niin. Sisältöjen jakamisen seuraaminen on tärkeää, sillä mitä parempaa sisältöä verkkosivuilla on, sitä enemmän sitä jaetaan. Mitä enemmän sisältöä jaetaan ja siihen linkitetään, sitä enemmän esimerkiksi hakukoneet tykkäävät verkkosivustostasi.

Sisällön jakamista voi mitata seuraamalla esimerkiksi seuraavia:

  • twiittejä,
  • tykkäämisiä,
  • jakamista Linkedinissä
  • sekä linkkien määrä. Kuinka moni sivusto linkittää verkkosivustollesi?

3. Liidien määrä ja laatu

Mitä lähempänä kaupan toteutumista sisällön tehoa voidaan tarkastella, sitä järkevämpää seuranta on. Verkkokaupassa tämä on helpompaa, mutta myös muilla verkkosivustolla seurantaan tulisi laittaa ne tavoitteet, jotka sille on asetettu. Tiedätkö, mitkä verkkosivustosi tavoitteet ovat?

Verkkosivujen liidien seuranta voivat verkkosivuista riippuen olla esimerkiksi:

  • Yhteystiedot-sivuilla käyntejä,
  • Kontaktilomakkeen täyttäminen,
  • Materiaalien latauksia (pdf:t)…

On selvää, että esimerkiksi yhteystiedot-sivuilla käyneet eivät ole vielä tarkasti ottaen liidejä. Siitä saatua tietoa voidaan kuitenkin hyödyntää vertaamalla määriä varsinaisiin yhteydenottoihin (esim. puhelinsoitot). Mitä enemmän ihmisiä saadaan maaliin eli käymään yhteystiedot-sivuilla sitä enemmän soittaa asiakaspalveluun, vai soittaako?

Sen sijaan esimerkiksi kontaktilomakkeiden täyttämisen laittaminen seurantaan kertoo jo paljon verkkosivuston tehokkuudesta. Tärkeintä onkin sitten analysoida mitkä sisällöt ohjaavat lomakkeen täyttösivulle. Esimerkinomaisten tavoitteiden määritteleminen ja lisääminen analytiikan seurantaan on helppoa.

4. Myynnin seuranta

Myyntiin asti seuraaminen onnistuu erityisesti verkkokaupassa, jossa on helppo verkkokaupan seurannan avulla analysoida niitä sisältöjä, jotka ovat vaikuttaneet ostopäätökseen. Myös liidien määrän yhdistäminen asiakasjärjestelmään antaa kuvaa tehdyistä kaupoista. Mitä pidemmälle sisältöjen toimivuutta voidaan seurata, sitä enemmän niiden työstämiseen voidaan allokoida resursseja oikein. Siinä syytä kerrakseen seurata mittareita.

(Tämä on mainos: Tulos asentaa verkkokauppasi seurannan analytiikkaasi.)

5. Sitoutumisen seuranta

Miten pitkälle sisältösi kantaa? Jos etusivun poistumisprosentti on korkea eikä sivulla ole vaikkapa sisäänkirjautumisen mahdollisuutta, on selvä, että sisällössä on ongelma. Onko sisällön alku eli otsikko, johdanto ja kuvat houkuttelevaa? Ohjataanko käyttäjiä sopivilla toimintakehoitteilla (call-to-action) eteenpäin? Onko sisällössä tasapainoisesti tekstiä, kuvia, videoita ja niin edelleen? Mitä pidemmälle ja useampia sivuja kävijä kuluttaa, sitä sitoutuneempi hän on.

Sivustolla käytetty aika on tärkeä mittari. Katso miten paljon aikaa ne kävijät, jotka ovat nähneet mitattavan sivun sisällön, kuluttavat sivustolla.

Hyvä yleinen mittari on myös ns. kiinnostunut kävijä eli kävijä, joka jaksaa sivuilla keskimääräistä vietettyä aikaa pidempään. Tutki, mitä sisältöjä he kuluttavat.

Sitoutumisen mittareita voivat olla esimerkiksi:

  • Välitön poistumisprosentti,
  • Sivustolla käytetty aika niiden keskuudessa, jotka ovat nähneet mitattavan sivun sekä
  • Kiinnostunut kävijä.

Innostuitko? Tulos viilaa sivustosi analytiikan siihen kuntoon, että sen avulla voidaan tehdä perusteltuja liiketoiminnallisia päätöksiä eikä vain seurata kivoja käppyröitä! Ota yhteyttä!

Vastaa