Tulos Enemmän oikeita asiakkaita verkosta

Teetkö nämä hakusanamainonnan virheet?

Tässä kirjoituksessa on lyhyesti esitelty hakusanamainonnan tyypillisiä ongelmia sekä ratkaisuehdotuksia. Sarjan toinen osa  ilmestyy ensi viikolla.

1. Hakusanamainontaa ei ole kohdennettu

Yksi hakusanamainonnan kiistaton vahvuus on se, että mainokset voidaan kohdistaa hyvin tarkasti maantieteellisen sijainnin, käytettävien laitteiden ja monien muiden kriteerien mukaan. Porvoolaisen autokoulun ei välttämättä kannattaisi mainostaa Tampereella. Hukkaan menevät paitsi mainostajan rahat, myös mainosta klikkaavan selaajan aika.

Ratkaisu:

  • Mietitään mainonnan kohderyhmä – esimerkiksi tuotteen tai palvelun potentiaaliset asiakkaat
  • Kohdistetaan mainokset sen mukaan.

2. Hakusanamainonnan asetuksissa on kielenä vain suomi

Jos hakusanamainontaa tehdään Suomessa, kannattaa kieliasetuksissa olla päällä myös englanti ja ruotsi. Miksi? Siksi että monen suomalaisen äidinkieli on ruotsi. Silloin selaimenkin kieli on useimmiten ruotsi, vaikka haettaisiinkin suomeksi. Myös useissa suurissa yrityksissä käytetään esimerkiksi tietoturvasyistä selaimen kielenä nimenomaan englantia.

Ratkaisu:

  • Kampanjoita ja mainosryhmiä perustettaessa myös ruotsi ja englanti laitetaan suomen lisäksi päälle.

3. Samassa mainosryhmässä on vain yksi mainos tai liikaa aktiivisia mainoksia

Mainoksia kannattaa kilpailuttaa keskenään, jotta selviää mikä niistä toimii parhaiten.

Ratkaisu:

  • Kilpailutuksen nopeuttamiseksi Suomessa kannattaa yleensä pitää päällä vain kahta kilpailevaa mainosta kerrallaan, koska klikkausmäärät ovat pieniä.
  • Näin parempi mainos selviää nopeammin. Sen jälkeen yritetään tehdä uusi, vielä parempaa tulosta tekevä mainos.
  • Samalla saavutaa myös hintaetua: mitä parempi on mainoksen klikkausprosentti suhteessa näyttöhin, sitä vähemmän klikkauksista joudutaan maksamaan, koska mainos saa paremmat laatupisteet.

4. Mainostekstiä ei ole mietitty riittävästi

Hakusanamainonnassa mainostekstillä on suuri vaikutus siihen, kuinka moni käyttäjä klikkaa mainosta ja mitä mainos maksaa. Hyvä mainos houkuttelee ostamaan tai tutustumaan tuotteeseen tai palveluun.

Ratkaisu:

  • Mainostekstissä kannattaa yleensä mainita tuotteen tai palvelun etuja, hyötyjä tai ominaisuuksia eli kertoa asiakkaalle miksi pitäisi valita juuri tämä tuote tai palvelu.
  • Useimmiten myös mahdolliset tarjoukset kannattaa tuoda hakusanamainonnassakin selkeästi esiin.

5. Mainonnan tuloksia ei mitata

Kuten muussakin mainonnassa, tulisi myös hakusanamainonnalla olla selkeät tavoitteet. Kun tavoitteita mitaan, voidaan mainonnan tehoa seurata paremmin ja tehostaa mainontaa entisestään.

Ratkaisu:

  • Hakusanamainonnan tuloksia on helppo mitata. Lähes kaikilla nettisivuilla on sellaista sisältöä, että hakusanamainonnalle kannattaa asentaa konkreettiset tavoitteet analytiikkaan.
  • Tavoitteita voivat olla esimerkiksi Yhteystiedot -sivu, kävijän sivustolla viettämä aika tai nettikaupan Kiitos tilauksesta -sivu.

Hakusanamainonnasta saadaan enemmän irti, kun tiedetään mitkä hakusanat johtavat hyviin tuloksiin.



Piditkö artikkelista?

Voit lukea kommentteja ja lisätä oman kommenttisi ja vielä tilata tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä.

Tilaa Tuloksen Blogin RSS-virta Tilaa Tuloksen artikkelit RSS-syötteenä, niin pysyt ajantasalla digitaalisessa markkinoinnissa, tai tilaa samat artikkelit sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Arvostamme yksityisyyttäsi.

Kommentit

6 kommenttia artikkelista “Teetkö nämä hakusanamainonnan virheet?”

  1. 26.3.2010 12:17 Juha Söderholm http://www.juhasoderholm.info


    Itse käytän kielenä myös Venäjää. Täytyy muistaa että suomessa on varsin paljon venäjää äidinkielenään puhuvia.

  2. 29.3.2010 13:28 Juha http://www.tulos.fi/yritys/juha-kitinmaki/


    Mainio kommentti asiantuntevalta kaimalta! Käytän itsekin Venäjää ja myös Kiinaa mm. pääkaupunkiseudulle ja Turkuun kohdistetussa mainoksissa. Vaikka ko. ryhmät ovat vähemmistössä, on venäjänkielisiä Suomessa noin 25 000 ja kiinankielisiäkin jo yli 5000.

  3. 29.3.2010 13:56 Olli Kopakkala http://www.ollikopakkala.com


    Tuo kakkonen oli jäänyt huomaamatta itseltä. Huomionarvoinen juttu varsinkin isommissa projekteissa.

    Mulla muuten näyttää tämän kommentointilaatikon Email-kenttä siltä, että siinä lukisi Email näkyviin.

    Saattaa tiputtaa konversiota ;) .

  4. 31.3.2010 13:39 Janne Kauppi http://www.loippari.com/


    Tuo kakkoskohta osui ja upposi täällä myös ja täytyy myöntää, että jos se menee noin niin en ole sitä edes ymmärtänyt oikein. Muutenkan kun ei ole tullut tehtyä vielä isommalla budjetilla tai pidempään jatkuvia kampanjoita niin homma on mennyt itsellä lähinnä niin päin, että ensin olen tehnyt neljä tai viisi mainosta, joista tiputtelen vähiten klikattuja pois.

  5. 31.3.2010 13:46 Tehosta hakusanamainontaasi – 5 ilmaista vinkkiä lisää! http://www.tulos.fi/artikkelit/teetko-hakusanamainonnassa-namakin-virheet/


    [...] artikkeli on jatkoa viime viikolla julkaistulle artikkelille Teetkö nämä hakusanamainonnan virheet. Alla on muutama uusi ongelmakohta sekä ratkaisuehdotuksia, joilla Adwords saadaan [...]

  6. 8.7.2010 11:12 Kesälukemista hakukoneoptimoinnista http://www.tulos.fi/artikkelit/kesalukemista-a-la-tulos/


    [...] Teetkö nämä hakusanamainonnan virheet Juha K. esittelee hakusanamainonnan eli Google Adwordsien yleisimmät ongelmat ja niille ratkaisuehdotukset. Lue miten kohdentaa mainokset tarkasti, miten kilpailuttaa mainoksia keskenään ja miten luoda napsauttamaan houkutteleva mainosteksti. Postaukselle on jatko-osa: Teetkö hakusanamainonnassa nämäkin virheet. [...]

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Tuomme sivuillesi kävijöitä ja muutamme heidät asiakkaiksi. Tulos.

Copyright Tulos Helsinki Oy 2008-2014.