Teetkö hakusanamainonnassa nämäkin virheet?

Tämä artikkeli on jatkoa viime viikolla julkaistulle artikkelille Teetkö nämä hakusanamainonnan virheet. Alla on muutama uusi ongelmakohta sekä ratkaisuehdotuksia, joilla Adwords saadaan tuottamaan paremmin.

6. Mainosta ei ole kohdennettu oikealle laskeutumissivulle.

Usein hakusanamainonnan mainos on kohdennettu mainostettavan nettipalvelun etusivulle eikä mainostettavan tuotteen tai palvelun omalle sivulle.

Ratkaisu:

  • Adwords-mainokset toimivat yleensä paremmin silloin kun niistä pääsee suoraan mainostettavan tuotteen tai palvelun omalle sivulle.  Mainosten kohdennuksen vaikutusta mainoksen tehoon voidaan seurata ja mitata helposti analytiikkaohjelmista kuten Google Analytics.

7. Sisältöverkoston mainonta on päällä

Hakutuloksien yhteydessä näytettävien mainosten lisäksi hakukoneyhtiöt voivat näyttää mainoksia myös hakukumppanien verkostossa (Suomessa esimerkiksi Eniro) ja sisältöverkostossa. Sisältöverkon mainospaikkoja on mm. tunnetuissa verkkopalveluissa, mutta myös esimerkiksi yksityisten ihmisten blogeissa.

Lisäksi verkosta löytyy monia sivustoja, joiden sisällön taso voi olla heikkolaatuista tai se on jopa kopioitu tai plagioitu muista palveluista. Tällaisen sivuston tarkoituksena on usein nimenomaan mainostulojen kerääminen.

Ratkaisu:

  • Sisältöverkon mainonta on Adwordsissä oletusarvoisesti päällä, mutta sisältöverkossa ei kuitenkaan kannata mainostaa ellei ole varma mitä tekee ja panosta sisältöverkon mainosten kohdentamiseen. Hyvin kohdennettuna sisältöverkoston mainokset toimivat kuitenkin siinä missä hakusanamainonta muutenkin.

8. Kaikissa avainsanoissa on laaja haku päällä

Hakusanamainonnassa napsautushinta määräytyy mm. kilpailutilanteen, avainsanan laatupisteiden, mainostekstin laadun ja napsautussuhteen perusteella. Adwordsissä on oletusasetuksena päällä avainsanojen laaja muoto.

Esimerkki laajasta hausta:
Haussa on päällä hakulauseke ”edullinen televisio” laajalla haulla. Mainokset saattavat tällöin näkyä myös esimerkiksi hakutermeillä: televisio, edullinen, mistä edullinen televisio, edullisen television ominaisuudet, television käyttöohjeet, edullinen kahvinkeitin, ja niin edelleen.

Esimerkki tarkasta hausta:
Tarkalla hakulausekkeella ”edulllinen televisio” mainos voi näkyä ainoastaan kun asiakas kirjoittaa hakukoneeseen nimenomaan sanat edullinen televisio. Esimerkiksi haulla ”edullinen televisio helposti netistä” mainos ei tällöin tule näkyviin.

Ratkaisu:

  • Laajaa hakua kannattaa pitää päällä ainoastaan silloin kun on varmuus siitä, että sillä saavuttaa hyviä tuloksia!

9. Budget Optimizer on päällä

Adwordsin oletusasetuksena on päällä  ”Budget Optimizer”, joka voidaan vapaasti suomentaa vaikkapa ”Tuhlaa kaikki rahani” -toiminnoksi. Tällöin Adwords oletusarvoisesti käyttää koko mainosbudjetin, jolloin napsautuksista maksetaan usein liikaa, ja sivustolle saattaa tulla myös sellaisia kävijöitä, jotka eivät kuulu tavoiteltavaan kohderyhmään.

Paras tapa tehdä huonolaatuista Adwords-mainontaa on yhdistää laajan haun avainsanat ja ”Budget Optimizer”. Tällöin saa lähes varmasti kulutettua koko mainosbudjetin! Kaupan päälle saa iloisen mielen, koska on tukenut hakukoneyhtiötä maksamalla napsautuksista moninkertaista hintaa optimoituun mainontaan verrattuna.

Ratkaisu:

  • Otetaan Budget Optimizer pois päältä ja optimoidaan mainontaa manuaalisesti.

10. Avainsanojen laatua ei seurata

Adwordsissä jokaisella avainsanalla on laatupisteet, jotka määräytyvät pääasiassa mainoksen kohdennuksen, mainostekstin laadun ja  napsautussuhteen perusteella.

Ratkaisu:

  • Avainsanojen laatupisteet voi helposti tarkistaa Adwordsistä, vaikka niitä ei Adwordsin oletusasetuksissa olekaan näkyvissä.

Lopuksi

Vaikka näissä esimerkeissä on keskitytty nimenomaan Google Adwordsiin, kannattaa esimerkiksi Yahoon tililtä hakusanamainontaa tekevän ottaa samat asiat huomioon. Pääosin samat lainalaisuudet esimerkiksi kohdistuksiin pätevät Googlen lisäksi myös muiden hakusanamainontaa tarjoavien yhtiöiden palveluihin.

Kiitos edellisen artikkelin kommenteista ja toivottavasti keskustelu jatkuu!

P.S. Jos et vielä ole lukenut edellistä artikkelia, lue tästä hakusanamainonnan top 5 virheet!

Yksi kommentti

  1. Jälleen hyvä postaus hakusanamainonnasta.

    Valitettavan yleistä on hakusanamainonnassa, jota yritykset näkyvät ostavan:
    - kohdistamattomuus (niin kohderyhmä kuin laskeutumissivu)
    - yksi ja sama mainos, eri avainsanat
    - laajat haut
    - budjetin täysi tuhlaus

    Tällaisia kirjoituskokonaisuuksia lukisi mielellään myös esim. analytiikkapuolelta!

Vastaa