Tavoita pitkän hännän haut töpöhännän sisältöstrategialla

Kevät inspiroi kirjoittamaan hännästä, pitkästä ja töpöstä. Pitkän hännän teoria on monelle tuttu. Yksittäisiä tuotteita saatetaan myydä vähän. Kun niitä on paljon, ne ovatkin merkittävämpi osa myynnistä kuin suosituimmat tuotteet. Pitkän hännän myynti on verkkokaupoille kullan arvoista, sillä laajan tuotevalikoiman pitäminen on edullista ja vaivatonta.

Miten pitkää häntää voi soveltaa hakukoneoptimointiin?

Pitkän hännän haut ovat yksityiskohtaisia hakuja, joita tehdään vähän, mutta joissa on paljon variaatiota. Ne voivat tuoda suosittuja hakusanoja enemmän liikennettä. Hakujen tarkentuessa ollaan myös lähempänä hetkeä, jolloin tiedonjano muuttuu ostoprosessiksi.

Entä jos sivustosi ei olekaan verkkokauppa, vaan tarjoaa esimerkiksi tietoa palveluista, lainsäädännöstä, käytännöistä tai antaa ohjeita? Sivut on pidettävä ajan tasalla, tuoreutettava aina välillä, jotta hakukone ei unohda niitä, ja aikaa ei ole.

Pitkää häntää ei pysty tässä tilanteessa hoitamaan sisältöstrategialla, joka ehdottaa valtavia määriä uutta sisältöä. Niistä muodostuu helposti melkoinen viidakko, joka pahimmassa tapauksessa karkottaa kävijät.

Pitkä häntä ja sisältöstrategia?

Sovelletaanpa häntämallia sisältöstrategiaksi. Jos vaaka-akselilla on sisällön merkitys kävijöillesi ja pystyakselilla sen ajantasaisuus, ehdotan hännän typistämistä.

Graafi lyhyen hännän sisältöstrategiasta.

Kokeile töpöhännän sisältöstrategiaa: jäljelle jää suosittu sisältö, joka koostuu melko staattisista sisältösivuista.

Miten töpöhännän sisältöstrategialla voi tavoittaa pitkän hännän haut?

Sivujen määrä on mitoitettu oikein, joten se on helppo pitää ajan tasalla. Verkkosivuston sisällön ja käytettävyyden suunnittelun klassikkoteoksessa Don’t Make Me Think Steve Krug ehdottaa, että sivulla olevista sanoista pitäisi ottaa puolet pois, ja vielä senkin jälkeen puolet pois. Samoin Kristina Halvorson Content Strategy for the Web -teoksessaan korostaa sisällön olennaisuutta ja terävyyttä.

Pienempi määrä sisältösivuja on helpompi hakukoneoptimoida huolellisesti:

  • Sivusto ei yritä tarjota kaikkea kaikille, vaan se on profiloitu oikealle kohderyhmälle.
  • Sivuilla on oikeat avainsanat otsikoissa ja leipätekstissä sekä koodin taustatiedoissa.
  • Kuvitus tarjoillaan hakukoneiden ulottuville alt- ja title-määrityksiä käyttämällä.
  • Sisältö on myös helposti silmäiltävää – tarkoituksena on palvella ensisijaisesti sivuille tulevia ihmisiä, ei hakukoneita.

Miten töpöhännän sisältö pidetään tuoreena?

Blogi voisi olla hyvä ratkaisu: tasaisesti uutta sisältöä, jonka päivitykseen ei tarvitse palata. Blogin luonne on jo tunnettu hetkeen sidottuna, päivättynä sisältönä.

Tuottamalla kiinnostavia blogisisältöjä sivustosi aihepiireistä saat vedettyä sivustolle pitkän hännän hakujen kautta tulevat kävijät.

Linkittämällä blogikirjoitukset avainsanalinkeillä sivuston staattiseen sisältöön osoitat käyttäjille, mutta myös hakukoneille, että sisältö on edelleen ajantasaista ja kokemisen arvoista.

Tutkimalla blogin ja siihen annettujen kommenttien ansiosta tavoittamiasi pitkän hännän hakutermejä pääset tuoreuttamaan myös staattisia sisältöjä niin, että ne vastaavat yhä paremmin pitkän hännän hakuihin.

Töpöhännän sisältöstrategialla sivusto on helpompaa pitää ajantasaisena ja sopivasti tuoreutettuna, jolloin se tarttuu myös pitkän hännän hakuihin, jotka tuovat liikennettä ja mahdollisesti konvertoituvia asiakkaita.

Joko meni häntä solmuun?

4 kommenttia

  1. Voisin olla hieman erimieltä siitä, että verkkokaupassa ”laajan tuotevalikoiman pitäminen on edullista ja vaivatonta”. Kullan arvoista se kylläkin on ja todellakin vaivan arvioista.

    Omassa verkkokaupassa on reilu 2000 nimikettä eli kohtuu pieni vielä, mutta jo tässä vaiheessa tulee selkeesti ongelmia ja isoakin työtä vastaan.

    – Tuotekuvauksiin ja tuotteen syöttämiseen ei voi panostaa yhtä paljon kuin bestselleriin

    – Tuotteissa on hidas varastokierto, joten sitoo paljon pääomaa

    – Logistiikka vaikeutuu exponentiaalisesti nimikkeiden kasvaessa

  2. Blogintäydeltä täyttä asiaa. Monet ohjaavaa ja selittävää tekstiä tarjoilevat organisaatiot saattavat olla sen tilanteen edessä että pitkästä hännästä ei malteta luopua. Sen kasvattamiseen on käytetty niin paljon resursseja että katkaisu tuntuu liian julmalta. Ehdottaisin tässä tapauksessa pitkän hännän konseptointia omaksi osapalveluksi tyyliin infohakemisto, sisältösammio tai jännittävästi x-files.
    Ideana on siis pestä kädet sen ylläpidosta tyylikkäästi mutta samalla tarjota sisältö niille 3 käyttäjälle jotka sitä etsivät.
    Mielenkiintoista olisi muuttaa sisältö myös wikipohjaiseksi ja seurata alkaako sisältö elämään.
    Tämän rinnalle rakennettaisin varsinainen resursseihin suhteutettu palvelu tai palvelut, joissa tuoreus ja optimointi ovat huipussaan.

  3. Axel Toivonen: Aivan totta. Se, kuinka helppoa laajaa tuotevalikoimaa on pitää, riippuu paljon siitä, minkälaisista tuotteista on kyse. Jos on kyse digitaalisista tuotteista, vaikka musiikkikappaleista, on ihan eri juttu kuin konkreettiset tavarat, jotka voivat vaikka vanhentua. Onneksi tuotekuvauksiin tulee varmaan aika harvoin päivityksiä, ainakaan kaikkiin kerralla.

    mervi k: X-files olisi kyllä mainio! Verkkosisältöjen tekeminen on kuin japanilainen ikebana-taide: kukka-asetelma puretaan sen tekemisen jälkeen, ettei kiinnyttäisi siihen liikaa. Samalla harmittaa, että työ on kovin historiatonta. Säästämällä pitkän hännän sisältöstrategia jotenkin niin, ettei se hämää tuoreen sisällön etsijää, onkin haaste.

  4. Hei

    Kiitos selkeästi kirjoitetusta, ytimekkäästä jutusta. Itse vannon yksinkertaistamisen nimeen ja tämä sekä osui että upposi. Muistutus sisäisestä linkittämisestä blogista muuhun sisältöön on tärkeä ja sisällön päivittäminen hakusanojen perusteella nerokas konsti tuoreuttaa sisältöä!

Vastaa