Tappaako tuplasisältö näkyvyytesi hakukoneissa? Me testasimme!

Tuplasisaltö

Pääosa hakukoneoptimoinnin ammattilaisista on yhtä mieltä siitä, että jokainen verkossa julkaistava sisältö tulisi olla itse kirjoitettua tekstiä, jota ei löydy muualta verkosta. Sisällön tuottaminen on kuitenkin vaivalloista ja vie runsaasti aikaa sekä rahaa. Miten verkkosivuston tai verkkokaupan ylläpitäjä pääsee siitä, missä aita on matalin?

Minkä ongelman tuplasisältö muodostaa?

Hakukoneiden robotit kahlaavat verkkoa taukoamatta ja tallentavat muistiinsa kaiken verkkosivustoilla olevan tekstisisällön. Kun hakurobotti törmää tekstiin, jonka se on jo aikaisemmin löytänyt toiselta verkkosivulta, se merkkaa sisällön kopioiduksi.

Hakukoneet pyrkivät korostamaan alkuperäisiä julkaisijoita ja jättämään ”siivellä eläjät” pois hakutuloksista.

Olet varmasti nähnyt oheisen viestin Googlen hakutulossivun lopussa. Tämä viesti kertoo, että Google on löytänyt saman tekstisisällön monelta eri sivustolta, mutta päättää näyttää vain alkuperäisen julkaisijan:

Googlen ilmoitus tuplasisällöstä

Valtava ongelma verkkokaupoissa

Tuplasisältöongelma on suuri etenkin verkkokaupoissa! Useiden verkkokauppojen ylläpitäjät menevät siitä missä aita on matalin ja kopioivat tuotteiden kuvaustekstit valmistajan tai kilpailijan sivuilta.

Vielä suuremman ongelman muodostavat järjestelmät, joihin tuotteiden valmistajat ja maahantuojat lisäävät tuotetiedot, jotta nämä tekstit voitaisiin integroida suoraan satojen verkkokauppojen tuotekorteille. Lopputuloksena satojen verkkokauppojen sivuilla on täysin sama kuvausteksti tuotteesta.

Me testasimme!

Asiakkaani verkkokaupassa oli yllä mainittu tuplasisältöongelma. Verkkokaupan tuotetiedot löytyivät sellaisenaan useiden verkkokauppojen sivustoilta. Kyseisen asiakkaan tuotteet eivät pääsääntöisesti nousseet hakutuloksiin silloin, kun tuotetta haettiin tuotteen nimellä.

Tämä on erittäin kriittinen vaihe verkkonäkyvyydessä, sillä henkilöt, jotka käyttävät hauissaan tarkkaa tuotenimeä, ovat yleensä hyvin lähellä ostopäätöstä ja vertailevat eri kauppojen toimitusaikoja ja hintoja.

Otin testin kohteeksi 12 verkkokaupan tuotetta. Kirjoitin kuudelle tuotteelle täysin uudet tuotekuvaukset ja kuuden tuotteen tekstit jätin ennalleen kontrolliryhmäksi.

Uudet tuotetekstit julkaistiin heinäkuussa (kaaviossa kohta 7/2015). Oheisista kaavioista voit todeta tuotteiden keskimääräisen sijoituksen hakutuloksissa tarkoilla tuotehauilla.

Taulukoissa arvo 100 tarkoittaa, että verkkosivua ei löydy sadan ensimmäisen hakutuloksen joukosta.

SIJOITUKSEN KESKIARVO

Sijoitusten kehittyminen tuplasisalto

SIJOITUKSEN MEDIAANI

Sijoitusten kehittyminen tuplasisalto mediaani

SIJOITUKSET TAULUKOSSA

Sijoitusten kehittyminen tuplasisältö taulukko

Kuten testistä voi päätellä, tuotetekstien kirjoittaminen uusiksi vaikutti erittäin merkittävästi sijoituksiin hakukoneissa tarkkojen tuotehakujen yhteydessä.

Yhteenveto

Tuplasisältöongelma on todellinen ja kopioidun sisällön käyttäjät häviävät joka päivä kilpailussa niitä verkkokauppiaita vastaan, jotka käyttävät aikaa hyvien ja uniikkien tuotetekstien tuottamiseen! Jos haluat menestyä verkossa ja saada luonnollista liikennettä sivustollesi, panosta sisällöntuotantoon. Se kannatta pitkällä tähtäimellä.

Testaamme jatkossa myös kuinka suuri osa tekstistä tulee olla uniikkia, jotta hakukoneet tulkitsevat sisällön uniikiksi uudeksi tekstiksi. Pysy kuulolla.

2 kommenttia

  1. Hyvä hyvä! Jatkotestin tuloksia odotellessa voisitte samalla tutkia mikä on testikaupassa tiivistetyn koodin merkitys indeksoitumiselle eli html:n vs. leipätekstin suhde? Näitä on muutamalla sivustolla kokeiltu, mutta verrokkitieto ei olisi pahitteeksi.

  2. Hei JuhaK. HTML/teksti -suhde on hyvä testikohde. Tätä on yleensä vaikea testata oikeilla sivustoilla sillä sivustolla on usein template, jota ei voi muuttaa sivukohtaisesti.

    Testin voisi kuitenkin ajaa dummy-sivustolla, jossa testataan vastaavan sisällön indeksoitumista ja muuttujana käytetään koodin määrää sivulla.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *