Tulos Enemmän oikeita asiakkaita verkosta

Takaavatko työkalut menestyksen digitaalisessa markkinoinnissa?

Lontoossa järjestettiin toukokuun puolivälissä Adoben digitaalisen markkinoinnin seminaari. Tapahtumassa julkistettiin mm. Adobe Digital Marketing Suite, johon oli ensimmäistä kertaa koottu kaikki Adoben työkalut. Seuraavassa on esitelty seminaarin kolme kohokohtaa, joilla Adobe lupaa tehostaa digitaalista markkinointia.

Integroitu ja avoin alusta digimarkkinoinnin optimointiin

Adobe julkaisi seminaarin ensimmäisenä päivänä uusitun alustan, Adobe Digital Marketing Suiten, joka kokoaa uusia ja vanhoja työkaluja. Käyttöliittymää esiteltiin livenä case-esimerkin kera ja täytyy myöntää, että alusta vaikutti mielenkiintoiselta. Esittelyssä alustaan oli liitetty Discover 3:sen analytiikka ja konversiodata, CQ 5.5. sisällönhallintatyökalu ja lisäksi Adoben Insights markkinointidata.

Työkalut antoivat vaikutelman täydellisestä sivuston hallitsemisesta (WEM, Web Experience Management). Lupauksen mukaan dynaamisesti vaihtuvat elementit yhdistettynä markkinointidataan tuottavat lopputuloksen, jolla sivustolle pystytään tekemään muutamassa minuutissa juuri tietylle kohderyhmälle sopiva ulkoasu.

Adobe Digital Marketing Suite kasvattaa ROI:ta (Return On Investment) toimintaan johtavalla, reaaliaikaisella tiedolla.

Verkkosivuston yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on herättää kuluttajan luottamus ja positiivinen mielikuva sisällöstä. Siihen Adoben CQ 5.5. tuntui olevan täydellinen työkalu. Erityisesti olin otettu työkalun joustavuudesta personoida sivuja kohderyhmien ja maantieteellisen sijainnin mukaan.

Pilvipalvelu

Seminaarissa julkistettiin myös Adoben uusi Creative Cloud -palvelu. Tuote edistää tehokkaasti yhteistyötä sisällöntuotannon, markkinointiväen ja graafikkojen välillä. Creative Cloud vaikuttaa helppokäyttöiseltä tuotteelta ja mikä kätevintä, se luo joustavuutta sivuston rakentamiselle datan pohjalta.

Adoben väki demosi hyvin käytännön asioita ja käytti esimerkkinä Audin sivustoa. Dataa kerätään sivuston käyttäjistä ja heistä rakennetaan demografeja. Pilvipalvelussa oli otettu huomioon myös sosiaalisen median puoli ja dataa kerättiin kuumista aiheista ja nousevista trendeistä.

Kevin Lynch, Chief Technology Officer, esittelemässä Creative Cloudia

Datan pohjalta graafikot mallailivat visuaalista ulkonäköä sen mukaan, joka voisi tehota kohdeyleisöön. Graafinen ilme implementoitiin sisältöön ja sitä pystyi lennosta muokkaamaan kätevästi (kuten esim. tuotetekstejä). Eikä siinä vielä kaikki – Creative Cloudissa oli mukana markkinointikanavien (PPC, SEO, Display, Facebook, uutiskirjeet, yms.) tunnusluvut.

Käytännössä palvelussa oli valmiina grafiikat eri digitaalisten markkinointikanavien tuottavuudesta ja jopa ehdotuksia niiden käytöstä. Mallintaminen ja tuottoennustukset pohjautuvat entisen Efficient Frontierin toimintaan, jonka Adobe osti alkuvuodesta. Tulos Helsingillä on myös kokemusta Efficient Frontierin käytöstä ja sen tuottamaa hyötyä kotimaassa arvioidaan parhaillaan PPC-asiantuntijoiden kanssa.

Creative Cloud vaikutti hienolta työkalulta ja oli etenkin suunnattu suoraan yrityksille sekä heidän markkinointiväelle. Sen sijaan digitoimistoille palvelu oli enemmänkin nice to know -tietoa.

Sosiaalisen median integroitu alusta

Seminaarin kahden päivän aikana käsiteltiin valtava määrä uusia ilmiöitä ja asioita lähinnä Adoben näkökulmasta. Yksi mielenkiintoinen ominaisuus muiden lisäksi oli sosiaalisen median mittaaminen ja digitaalisen markkinoinnin hyödyntäminen SoMessa (Adobe Social). Hienointa mielestäni tässä oli, että tuotteeseen oli integroitu kätevästi suurimmat sosiaaliset mediat (Facebook, LinkedIn, Google +, twitter ja Youtube) ja niiden mainoskäyttöliittymät.

Tuotteen avulla on mahdollista rakentaa yksi viestikärki ja hyödyntää sitä eri kanavissa. Työkalu muokkaa viestin jokaisen käyttöliittymän mukaisesti ja ottaa huomioon esikatseluominaisuuden (preview). Mainosten tuottamisen lisäksi, työkalulla on mahdollista rakentaa kampanjasivustoja (lähinnä Facebookiin), joka oli mielestäni kätevä ominaisuus. Tuotteeseen oli luonnollisesti kytketty myös tunnusluvut, joiden avulla nähtiin toimenpiteiden kustannukset (media spendit), tuotot ja muut KPI:t (Key Performance Indicator).

Näkymä Adobe Socialin käyttöliittymästä

Mitä jäi käteen?

Adoben seminaari keräsi tänäkin vuonna huikean määrän osallistujia. Tapahtuman luonne oli kuitenkin muuttunut aiemmasta ja tänä vuonna kuulijat osallistuivat ennemminkin Adoben tuote-esittelyyn kuin yleiseen digimarkkinoinnin seminaariin. Itse olisin kaivannut vielä enemmän uusia käytännön vinkkejä tekemiseen muutoin kuin Adoben työkaluja käyttämällä.

Jotain jäi kuitenkin kotiin viemiseksi. Osallistuminen seminaariin vahvisti käsitystäni Efficient Frontierin mahdollisuuksista vaikuttaa menestykseen digitaalisessa markkinoinnissa. EF integroituu yritysoston myötä yhä enemmän Adoben muiden työkalujen kanssa ja uskon tämän tuovan myös lisäarvoa omaan työhön. EF tarjoaa mahdollisuuden yhä tuloksellisempaan digitaaliseen markkinointiin ja seurantaan, joka on tekemisen perusta.

No, takaavatko työkalut menestyksen? Työkalut itsessään ei riitä, vaan tarvitaan taito käyttää niitä ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärrys. Tämä on Tuloksen palveluiden perusta.

Juha Lanteri



+358 45 266 2991
juha.lanteri@tulos.fi

Juha Lanteri toimii Tuloksessa SEM-asiantuntijana. Juha vastaa asiakkaiden mainonnan tuottamisesta, analysoinnista ja kehittämisestä.

Piditkö artikkelista?

Voit lukea kommentteja ja lisätä oman kommenttisi ja vielä tilata tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä.

Tilaa Tuloksen Blogin RSS-virta Tilaa Tuloksen artikkelit RSS-syötteenä, niin pysyt ajantasalla digitaalisessa markkinoinnissa, tai tilaa samat artikkelit sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Arvostamme yksityisyyttäsi.

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Tuomme sivuillesi kävijöitä ja muutamme heidät asiakkaiksi. Tulos.

Copyright Tulos Helsinki Oy 2008-2014.