Sisällöt kunniaan!

Jos haluat tietää, miten pienellä markkinointibudjetilla mullistetaan maailmaa, lue lisää. Jos taas haluat tehdä asiat  kuten aina enennekin, niin hae kuppi kahvia, katso muutama video tästä Googlen kokoamasta portaalista, ja palaa sen jälkeen lukemaan tämä artikkeli entistä motivoituneempana ;)

Tuloksen seminaarissa kuultiin eilen torstaina Tuloksen puhujien lisäksi kansainvälisen hakukoneoptimoinnin ja sisältömarkkinoinnin gurua Gianluca Fiorellia. Tässä artikkelissa kirjoitan auki muutamia seminaariesitysten liikkeelle saamia ajatuksia sisällöstä, sen arvosta ja merkityksestä sekä siitä kuinka yritykset voisivat paremmin hyödyntää omaa tietotaitoaan markkinoinnissa.

Arvostatko oikeaa sisältöä?

Ollanpas ihan rehellisiä ja aloitetaan pienellä tunnustuksella: Tuloksen nettisivut ovat mielestäni todella rumat. Varmaan lukijoistakin löytyy joku, joka on ihan samaa mieltä? Epäilen vahvasti, löytyykö itse asiassa ketään jonka mielestä tämän sivuston ulkoasu houkuttelee ostamaan meidän tuotteitamme. Rumahan tämä on kuin mikä, mutta uskokaa tai älkää niin asiaan on kiinnitetty huomiota ja se on työn alla. Mutta pitäisikö meidän blogikirjoittelun sijasta keskittyä kokonaan sivuston ulkoasun päivitykseen?

Vastaus on jyrkkä ehkä. Ja todennäköisemmin ei kuin kyllä. Miksi? Koska Lasse laski seminaariesitystä varten meidän blogissa julkaistun artikkelin arvon. Arvatkaa mikä oli tulos? 15 000 euroa. Koska en ole sivuston ulkoasun suunnittelun asiantuntija vaan markkinoija, minun kannattanee siis keskittyä tähän ja antaa ammattilaisen hoitaa ulkoasun suunnittelu.

Blogiartikkeleilla on merkittävä rooli Tuloksen myynnissä, ja vaikka vaikka näistä ei suoria yhteydenottoja tulisikaan, on näillä meidän höpinöillä merkitystä (ainakin toivottavasti) myös tärkeimmille prospekteillemme eli nykyisille asiakkaille. Toivotaan siis, että tämänkin artikkelin innoittama joku innostuu asioista, joita voidaan tehdä yhdessä ja nostaa puhelimen tai näpyttelee sähköpostin, jolla saadaan alkuun jotakin uutta ja hienoa vaikkapa sisältöjen ja sisältömarkkinoinnin suhteen.

Ota analytiikka avuksi

Mistä me tiedämme, mikä on sisällön arvo, ja kuinka laskimme että yhden blogiartikkelin arvo meille on 15 000 euroa? Vastaus löytyy analytiikasta. Lataa siis Lassen presentaatio ja katso itse. Kyllä, laskelma on laskelma, mutta se on aina tyhjää parempi. Nyt meillä on mahdollisuus vertailla lukua esimerkiksi ensi vuonna nykyiseen tietoon: onko Tuloksen blogiartikkelin arvo ensi vuonna 15 000 euroa vai 22 000 euroa? Entäs jos se onkin laskenut alle viiteen tuhanteen? Silloin me olemme varmaan tehneet jotain väärin.

Tätä tietoa ei olisi, jos sitä ei olisi tullut mieleen laskea ja hakea. Tiedätkö sinä, mikä on sinun yrityksesi sisällön arvo? Kuinka paljon yksi tuotesivu tai toimitusjohtajan blogi keskimäärin tuotti viime vuonna? Mitä se tuottaa nykyään? Mikä on asiakasarvioiden arvo tai kuinka paljon case-esimerkit toivat uusasiakkaita? Onko meillä ennustetta siitä, mitä luvut ovat vuoden päästä? Entäpä jos sivustolla tehdään parannuksia käytettävyyteen, ulkoasuun ja myynticopyihin?

Vaikka Tuloksen blogiartikkelit generoivat meille nytkin myyntiä, ei ole mitään syytä miksi emme sisältöön panostamalla voisi myydä entistäkin enemmän. Jos sisällön lisäksi sivuston ulkoasua, tuotteiden myynticopyjä, sivuston rakennetta ja käytettävyyttä parannetaan, uskon että voimme helposti tuplata sivustomme välityksellä tehtävän myynnin seuraavan vuoden aikana. Ja jos kirjoitamme enemmän, ehkä opimme kirjoittamaan myös myyvemmin sellaisissa teksteissä, joiden selkeä kulma on lisämyynti.

Mikä sivu myy eniten?

Provosoiva otsikko, mutta niinhän se on, että kaikkien sivujen ei tarvitse myydä. Olisi kuitenkin hyvä tietää, minkä sivun on tarkoitus myydä tai millä sivulla pyritään esimerkiksi vanhojen asiakkaiden sitouttamiseen. Kuten Suvi seminaarissamme napakasti totesi, sivuston jokaisella sivulla on oltava tavoite. Muuten sivu on turha, ja sen voi poistaa.

Tavoitteita ja niiden toteutumisia voidaan seurata, kun niille on mittarit. Esimerkiksi tämän artikkelin tavoite on jakaa informaatiota, joten hyvä mittari tällä sivulla voi olla esimerkiksi sivulla käytetty aika suhteessa sivuston muihin sivuihin ja artikkelin lopussa olevien seminaariesitysten latauslinkkien klikkimäärät.

Kun jokaiselle sivulle asetetaan tavoite, on sivustoa helpompi kehittää siihen suuntaan mihin sitä halutaan viedä. Asiaa helpottaa huomattavasti, jos verkkosivuston sisältöstrategiassa on huomioitu asiakassegmentit, ja sivustolle on tehty avainsanatutkimus, jossa myös olemassa olevien asiakkaiden haut ja analytiikan data on huomioitu. Todellisuus on usein kuitenkin jotain aivan muuta. Katsotaanpas esimerkki: mikä luulette että on tämän sivun tavoite?

Tai tämän:

Kannattaako nuo sivut säilyttää, vai pitäisikö ne poistaa? Molemmissa tapauksissa sivujen kehittämisellä voitaisiin paitsi parantaa sivuston käytettävyyttä ja asiakaskokemusta, niin myös lisätä sivuston hakukonenäkyvyyttä. Voiko parempaa markkinointia ollakaan?

Koodikin on sisältöä

Muutama teistä nukahti melkein heti, kun otsikossa mainittiin koodi. Herätys! Toteuttamalla koodin avulla asiakkaille hyödyllisen tai hauskan sisällön saatatte kasvattaa mainettanne tai asiakasuskollisuutta yllättävän paljon. Muutaman tunnin työn ROI voi arvaamattoman suuri.

Tuloksen sivustolla esimerkki tällaisesta on pari vuotta sitten viritelty AdWords-rohmu, joka kertoo AdWords-mainonnan toteutuksen tasosta ja laskee karkeasti kuinka paljon mainostaja voi säästää, mikäli mainontaa toteutetaan best practices –periaatteiden mukaisesti. Lisää esimerkkejä ja linkkejä esimerkkeihin löytyy Gianlucan seminaaripresentaatiosta.

Ole urheasti luova

Gianlucan seminaariesitys oli ainakin itselleni hyvä herätys luovuuden hyödyntämiseen, ja toivon että se oli sitä myös muille. Arkirutiineissa luova ajattelu helposti unohtuu, ja niinpä myös sivuston sisällön tuottamiseen saattaa muodostua toistettava kaava, jossa sisällön merkitys asiakkaalle jää hämärän peittoon. Ja turha paasata, jos ei ole esimerkkejä joten tässä tulee. Mikä on tämän sivun merkitys liiketoiminnalle:

Entäpä tämän:

Mutta onneksi iloisiakin tapauksia löytyy – tämä on yksi omista kotimaisista suosikeistani, presidenttipyrähdys:

http://beta.yle.fi/pressanvaalit_2012/

Vakuutusyhtiöillä on tapana toteuttaa esimerkiksi erilaisia laskureita asiakkaille vakuutuksen valintaa helpottamaan. Miksi yksikään vakuutusyhtiö ei ole toteuttanut laskuria, joka kertoisi kuinka paljon nopeammin kuolen, jos aloitan tupakoinnin tai syön entistäkin epäterveellisemmin? Kokeilkaa nyt edes yhtä luovaa ratkaisua, jolla erotutte positiivisesti kilpailukentän massasta? Lupaan lisätä tähän artikkeliin linkin tuon tyyppiseen luovaan laskuriin sille, joka ensimmäisenä saa sen valmiiksi ja laittaa siitä minulle sähköpostia.

Pieni budjetti ja kiire?

Pieni budjetti ja kiire ovat molemmat hyvä tekosyitä. Moni taatusti ajattelee, että joojoo, tosi hyviä ideoita ja tuotakin voisi ehkä kokeilla – ja tuota, mutta kun se budjetti ei nyt oikein riitä. Eikä ole oikein aikaakaan lähteä rönsyilemään, kun on se sivustouudistuskin suunniteilla tai eri järjestelmien integrointiprosessi menossa.

Tässä kohdassa on pakko kysyä: milloin meillä ei ole menossa (tai tulossa) sivustouudistus, strategian muutos, budjetin leikkauksia, lasten korvatulehduksia, tuhkapilviä ja se sellaisia? Kaikki nämä voivat toki vaikuttaa tekemiseen, mutta niiden ei ole pakko vaikuttaa – pitää vain tehdä päätös siitä, mitä halutaan ja toteuttaa haluttuja asioita pala kerrallaan. Pienikin pala riittää. Kunhan toteuttaa. Hyvä sisältö ei ole budjettikysmys, jos on luovia ideoita ja halu toteuttaa niitä.

Uusi työkalu sisällön ROIn maksimointiin

Esittelen seuraavassa uuden, upean työkalun, jonka avulla sisältöä voidaan toteuttaa edullisesti, nopeasti ja tehokkaasti. Lisäksi se on ilmainen! Tämähän tuntuu jo siltä ettei näin hyvää työkalua olekaan, joten pitemmittä puheitta (fanfaarien saattelemana..töttöröö):

Itselleni ei kuitenkaan ole toimitettu kattavaa manuaalia siitä, miten tämä härpäke oikeastaan toimii, joten sen kanssa täytyy koittaa selvitä omin avuin. Käyttäjän tuskaa helpottamaan alla on linkit Tuloksen seminaarissa nähtyihin esityksiin, joita tutkimalla tässä artikkelissa käsitellyt asiat toivottavasti aukeavat vielä paremmin. Hyvää viikonloppua!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *