SEO Labs: Metakuvauksella on merkitystä

Taannoin testasin, kuinka metakuvausten muokkaaminen vaikuttaa klikkausprosentteihin Googlen hakutuloksissa. Testin tulos on selvä: metakuvausta parantamalla voi saada aikaiseksi huikeaa kasvua verkkosivuston kävijöissä ja myynnissä.

Meta description, eli suomalaisittain metakuvaus, ei ole Googlen mukaan varsinaisesti hakutulossijoituksiin vaikuttava tekijä. Metakuvauksella on silti merkitystä: se vaikuttaa selkeästi sivusi klikkausmäärään Googlen hakutulossivulla. Oikeastaan kyse on ilmaisesta mainosnäytöstä, minkä vuoksi metakuvausta kannattaa miettiä samoista lähtökohdista kuin hakusanamainosta. Hyvään hakusanamainontaan kuuluu myös mainosten testaaminen, ja päätinkin kokeilla samaa metodia myös orgaanisiin hakutuloksiin.

Tein siis eräälle asiakkaalleni A/B/C-testin, johon valitsin 27 hyvin sijoittuvaa alasivua. Ennen testiä kaikilla 27 sivulla oli autogeneroidut metakuvaukset, joista huomasi selvästi, että tekstin takana on kone. Oman hypoteesini perusteella sivujen klikkiprosentti (eli CTR, click through rate) kasvaisi, jos metakuvaukset olisivat ihmisläheisempiä ja kannustaisivat klikkaamaan.

Tämän hypoteesin perusteella loin testisuunnitelman, jossa jaoin alasivut kolmeen ryhmään. Kussakin ryhmässä (A, B ja C) oli 9 alasivua. Kaikissa kolmessa ryhmässä oli kutakuinkin vastaavat kokonaishakumäärät ja keskivertosijoitukset.

Impressiomäärät (eli kuinka monta ihmistä on nähnyt linkin) sekä keskimääräisen sijoituksen ja klikkimäärät sain Google Search Consolesta ja Google Analyticsista.

 

CTR:n kasvattaminen metakuvauksella

Tältä näytti A-ryhmän alkutilanne.

 

A-ryhmä toimi kontrolliryhmänä. Tämän ryhmän metakuvauksia ei siis muokattu. Testin aloitushetkellä A-ryhmällä oli  yhteensä 42 278 impressiota ja 2 953 klikkausta kuukaudessa.  A-ryhmän avainsanojen keskimääräinen sijoitus orgaanisissa hakutuloksissa oli 1,61.

B-ryhmään loin uudet mekaaniset ja autogeneroidut tekstit, jotka A-ryhmästä poiketen olivat mahdollisimman luonnollisia ja sisälsivät klikkauskannustimen, joka oli seuraavanlainen: Tutustu huikeaan tarjontaamme ja löydä unelmiesi *avainsana*. B-ryhmällä oli testin aloitushetkellä 41 419 impressiota ja 2 645 klikkausta kuukaudessa. Avainsanojen keskimääräinen sijoitus oli 1,56.

C-ryhmässä loin kaikille yhdeksälle alasivulle uniikit metakuvaukset, jotka olivat luonnollista, ihmisen kirjoittamaa suomea taivutusmuotoineen ja kannustimineen. C-ryhmän aloitustilanne oli seuraavanlainen: 40 825 impressiota ja 2 283 klikkausta kuukaudessa sekä avainsanojen keskimääräinen Google-sijoitus 1,44.

Annoin uusien metakuvausten olla sivustolla hieman yli kuukauden, ennen kuin suoritin testin loppuun, jotta metakuvaukset ehtisivät indeksoitua ja näkyä Googlessa ainakin 30 päivää. Näin vertailudata olisi kelvollista.

Tulokset

CTR testin tulokset

A-ryhmän CTR pysyi kutakuinkin samana. A-ryhmän klikkiprosentti kasvoi testin aikana 0,29 %, eli muutos ei ollut merkittävä.

B-ryhmän CTR kasvoi testin aikana yli 25 %, mikä todisti väitteeni oikeaksi: luonnollinen ja klikattava metakuvaus kasvattaa klikkiprosenttia.

C-ryhmän uniikit metakuvaukset kasvattivat klikkausprosenttia yli 30 %, mikä todisti sen, että jokaiselle sivulle kannattaa tuottaa uniikki, luonnollinen ja klikkaukseen kannustava metakuvaus, jos mitenkään mahdollista. Erityisen tärkeää tämä on niillä sivuilla, joilla on paljon hakuja ja joiden sisältö on liiketoiminnan kannalta merkittävää.

Testin opetus: Luokaa uniikit, klikkaukseen kannustavat metakuvaukset jokaiselle sivustonne alasivulle.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *