Panostukset digimarkkinointiin kasvavat edelleen

Suomessa panostukset digimarkkinointiin olivat 116 miljoonaa euroa vuoden 2012 ensimmäisellä puoliskolla. Tässä on noin 13 % kasvua viime vuoteen verrattuna. Näillä luvuilla digimarkkinointi lohkaisi 18,2 % koko mediamainoskakusta, kun viime vuonna siivu oli 16 %. Panostukset digimarkkinointiin ovat pidemmällä aikavälillä nousseet merkittävästi. Vuonna 2008 digimarkkinoinnin osuus mediamainoskakusta oli 12,6 %.

Vaikka panostukset digimainontaan kasvavat on Suomi vielä muita maita kehityksessä jäljessä. Suomen digimainonnan panostuksilla (18,2 % koko mediamainoskakusta) pääsemme Ranskan ohi, mutta siihen se sitten jäi. Näin muutamat muut maat panostavat digimarkkinointiin (luvut ovat vuodelta 2011):

UK             28,7%
Tanska     28 %
Norja        25,3 %
Hollanti   22,3 %
Ruotsi      20,7 %
Saksa        19,8 %
Puola        17,5 %
Ranska     15,6 %

Tällä hetkellä Suomessa panostateaan eniten hakusanamainontaan (39,8 milj. € alkuvuonna) ja tämän osuus koko digimarkkinoinnista on 34 %. Suunta on siis oikea, mutta olemme kuitenkin pahasti muita jäljellä. Keskiarvo Euroopassa lienee 45 % ja Englannissa hakupanostukset ovat noin 60 % digimarkkinoinnin panostuksista.

Digimarkkinoinnin panostukset jakautui alkuvuonna prosentuaalisesti näin:

 

 

Lähde mm IAB.

Vastaa