Tulos Enemmän oikeita asiakkaita verkosta

Panostukset digimarkkinointiin kasvavat edelleen

Suomessa panostukset digimarkkinointiin olivat 116 miljoonaa euroa vuoden 2012 ensimmäisellä puoliskolla. Tässä on noin 13 % kasvua viime vuoteen verrattuna. Näillä luvuilla digimarkkinointi lohkaisi 18,2 % koko mediamainoskakusta, kun viime vuonna siivu oli 16 %. Panostukset digimarkkinointiin ovat pidemmällä aikavälillä nousseet merkittävästi. Vuonna 2008 digimarkkinoinnin osuus mediamainoskakusta oli 12,6 %.

Vaikka panostukset digimainontaan kasvavat on Suomi vielä muita maita kehityksessä jäljessä. Suomen digimainonnan panostuksilla (18,2 % koko mediamainoskakusta) pääsemme Ranskan ohi, mutta siihen se sitten jäi. Näin muutamat muut maat panostavat digimarkkinointiin (luvut ovat vuodelta 2011):

UK             28,7%
Tanska     28 %
Norja        25,3 %
Hollanti   22,3 %
Ruotsi      20,7 %
Saksa        19,8 %
Puola        17,5 %
Ranska     15,6 %

Tällä hetkellä Suomessa panostateaan eniten hakusanamainontaan (39,8 milj. € alkuvuonna) ja tämän osuus koko digimarkkinoinnista on 34 %. Suunta on siis oikea, mutta olemme kuitenkin pahasti muita jäljellä. Keskiarvo Euroopassa lienee 45 % ja Englannissa hakupanostukset ovat noin 60 % digimarkkinoinnin panostuksista.

Digimarkkinoinnin panostukset jakautui alkuvuonna prosentuaalisesti näin:

 

 

Lähde mm IAB.

Piditkö artikkelista?

Voit lukea kommentteja ja lisätä oman kommenttisi ja vielä tilata tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä.

Tilaa Tuloksen Blogin RSS-virta Tilaa Tuloksen artikkelit RSS-syötteenä, niin pysyt ajantasalla digitaalisessa markkinoinnissa, tai tilaa samat artikkelit sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Arvostamme yksityisyyttäsi.

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Tuomme sivuillesi kävijöitä ja muutamme heidät asiakkaiksi. Tulos.

Copyright Tulos Helsinki Oy 2008-2014.