Onko Pinterest uusi Facebook?

Pinterest saa juoksemaan lähikauppaan iltakymmeneltä ostamaan suklaakakkureseptin aineksia. Se inspiroi ideoimaan kodinsisustuksen uusiksi lattiasta kattoon, löytämään uuden pukeutumistyylin ja suunnittelemaan auton ostamista. Pinterest saa myös lähimmäisesi hermostumaan, koska roikut netissä jatkuvasti koukuttuneena siihen.
Pinterest on yksi tämän hetken kohutuimmista jutuista digimarkkinointimaailmassa. Alkuvuodesta palvelu ylitti 11 miljoonan kävijän rajapyykin ja on nopeasti kasvamassa yhdeksi suosituimmista sosiaalisista medioista. Palvelu on saanut aktiivisen käyttäjäkunnan erityisesti nuorista naisista, jotka etsivät kuvapalvelusta inspiraatiota mm. sisustamiseen, pukeutumiseen ja ruoanlaittoon. Pinterestin käyttäminen on helppoa ja hauskaa, joka myös varmasti osaltaan selittää palvelun nopeasti kasvaneen suursuosion.
Pin + interest = Pinterest on sosiaalinen media, jossa käyttäjä voi kerätä itselleen erilaisia kuvakollaaseja eli pinboardeja eri aihealueisiin liittyen. Palveluun voi ladata joko itse ottamia kuvia tai kuvia haluamaltaan nettisivulta Pin It -työkalun avulla. Muiden jakamia kuvia tai videoita voi ”pinnata” omille pinboardeille, kuvista voi tykätä sekä niitä voi kommentoida. Muita kävijöitä tai heidän tekemiään kuvatauluja voi seurata, jolloin uusia sisältöjä pinnattaessa tai lisättäessä, näkyvät ne uutisvirrassasi.
Pinterestistä on jo nyt tullut merkittävä liikenteenlähde monelle verkkosivustolle. Yhdysvalloissa tammikuussa tehdyn tutkimuksen mukaan Pinterest ajaa joillekin verkkosivuille enemmän liikennettä kuin LinkedIn, YouTube ja Google+ yhteensä. Jos ennusmerkit pitävät paikkansa, Pinterestillä on erinomaiset mahdollisuudet kasvaa Facebookin kaltaiseksi supersomeksi.
Hakukoneoptimoijalle Pinterest tarjoaa herkullisen temmellyskentän linkinrakennuksen näkökulmasta. Ainakin vielä toistaiseksi palvelussa olevat linkit ovat hyödyllisiä hakukonenäkyvyydelle ja heruttavat mukavasti linkkivoimaa verkkosivulle, josta kuva on kotoisin. Nähtäväksi jää tullaanko kaikki linkit jatkossa muuttamaan pysyvästi no follow -linkeiksi, jotka vähentävät sen SEO-hyötyä.
Hukkaan Pinterestissä näkyminen ja mukana oleminen ei joka tapauksessa yrityksen tai brändin näkökulmasta mene. Se tarjoaa yrityksille uudenlaisen ja freesin näkökulman lähestyä kuluttajaa. Kuvien ja videoiden katsominen sekä niiden seurassa ajan viettäminen sitouttaa kuluttajan brändiin aivan uudella tasolla.
Yrityksen kannattaa kuitenkin harkita Pinterest-strategiansa tarkkaan ja lähestyminen kuluttajaa kohtaan kannattaa tehdä hienovaraisesti. Liian myyvä ja aggressiivinen tuputtaminen saattaa olla ennemminkin haitaksi kuin edistää tarkoitusperiä. Mukaan lähtevän yrityksen kannattaa pitää mielessä, että Pinterest on ennen kaikkea yhteisö, ei myyntikanava.
Pinterest onnistuu tunkeutumaan sisältömarkkinoinnin ytimeen simppelillä tavalla. Se on sisältömarkkinointikone, johon käyttäjät itse tuottavat erinomaista sisältöä. Sisältö antaa lisäarvoa muille käyttäjille, leviää verkossa, ohjaa trafiikkia sivustollesi ja myy samalla tuotteitasi kuin itsestään.
Osaatko valjastaa Pinterestin yrityksesi tarpeisiin, vai tarvitsetko apua? Ota yhteyttä!
Aiheesta muualla:
Pinterest jyrää Facebookin!



Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio