Näin teet 22 prosenttia paremman avainsanatutkimuksen

Tällä hetkellä Keyword Tool vaikuttaa olevan paras työkalu, mutta varmuuden vuoksi otimme testiin neljä eri työkalua. Teimme testistä myös englanninkielisen version, sillä ajattelimme, että aihe voisi kiinnostaa myös suomalaisen hakukoneoptimointikentän ulkopuolella.

Miten Googlen automaattinen täydennys toimii?

Googlen ehdotuksia, eli niitä hakulausekkeita, joita tulee näkyviin hakukenttään kun alat kirjoittamaan hakua, kutsutaan automaattiseksi täydennykseksi (Google autocomplete). Googlen mukaan tämä ennakointi perustuu mahdollisiin hakulausekkeisiin. Siksi ne ovat erityisen hyödyllisiä avainsanatutkimuksen tekijälle, ja auttavat löytämään niin sanottuja pitkän hännän hakuja eli harvinaisempia, monista eri sanoista koostuvia hakulausekkeita. Ehdotukset ovat siis hakutermejä, joita joku on joskus hakenut, tai niihin liittyvää sisältöä löytyy internetistä.
Googlen algoritmi luo ehdotukset automaattisesti, useisiin eri tekijöihin perustuen. Ehdotukset tulevat näkyviin täysin mekaanisesti eli ilman manuaalista työtä Googlella. Toisaalta Google myöntää, että jotakin epäilyttäviä hakulausekkeita on sensuroitu pois ehdotusten joukosta.
Hakulaatikkoon ilmestyvät ehdotukset ovat siis yhtä outoja kuin verkkosisällöt tai niitä etsivät ihmiset, joten automaattisen täydennystoiminnon kanssa voi myös hassutella. Sen avulla on tehty jopa runoja, kas tähän tapaan:
Google-runo.

Miten testi tehtiin?

Listasimme ensin ne avainsanatyökalut, joita useimmiten käytämme. Emme siis yrittäneetkään testata niitä kaikkia, eikä testin ole tarkoitus olla täysin objektiivinen. Jätimme testistä pois esimerkiksi ScrapeBoxin, sillä sen avulla ei yleensä löydä juuri mitään mainittavia uusia avainsanoja. Etsimme siis voimallista ja nopeaa työkalua, jolla uusia avainsanan eri variaatioita pystyy löytämään paljon ja helposti.
Työkalut, jotka pääsivät tähän testiin mukaan ovat

  1. Keyword Tool
  2. Übersuggest
  3. Key Collector

Päätimme käyttää työkalujen ilmaisia versioita. Übersuggestista ei edes ole maksullista versiota. Googlen Avainsanojen suunnittelijan käyttö edellyttää AdWords-tiliä. Keyword Toolista on olemassa maksullinen versio, jolla voisi saada esiin lisää avainsanoja. Muut työkalut toimivat verkkosivuston kautta, mutta Key Collector on koneelle asennettava ohjelmisto. Sen lisenssimaksu on 29 dollaria vuodessa, mutta kirjoittamalla siitä arvion blogiinsa, voi saada käyttöönsä ilmaisen lisenssin, joten sitä voi pitää käytännöllisesti katsoen ilmaisena.
Valitsimme testiä varten lähtökohdaksi yhden avainsanan suomeksi ja yhden englanniksi. Halusimme nähdä, miten työkalut selviävät suomen kielen sijamuodoista. Englanninkielisen sanan valitseminen oli perusteltua sen vuoksi, että kaikki työkalut toimivat englanniksi ja ne ovat siksi todennäköisesti parhaimmillaan englanniksi.
Lähtöavainsanat olivat suomeksi ”autovakuutus” ja englanniksi ”car insurance”. Tässä postauksessa kuvaillaan suomenkieliseen avainsananaan liittyvän tutkimuksen tulokset, ja englanninkielisen lähtösanan tuloksista on oma postauksensa englanniksi.
Lisäsimme nämä lähtöavainsanat työkaluihin, ja veimme niistä saadut sanalistat Exceliin. Otimme avainsanatyökaluista irti niin paljon sanoja kuin mahdollista helpoimmalla mahdollisella tavalla – kuten kuka tahansa kiireinen avainsanatutkimuksen tekijä toimisi.
Merkitsimme tarpeettomiksi väärin kirjoitetut tai sellaiset avainsanat, jotka eivät sisältäneet lähtösanaa. Esimerkiksi ”fennia vakuutuslaskuri” merkittiin tarpeettomaksi, sillä se ei sisällä sanaa ”autovakuutus”. Sitten haimme vielä kaikkien sanojen hakuvolyymit Googlen Avainsanojen suunnittelijan avulla, ja sitä varten sanoista oli siistittävä pois erikoismerkit. Hakumäärät ovat heinäkuulta 2015, joten tämänhetkinen hakuvolyymi saattaa olla suurempi tai pienempi kausivaihtelun vuoksi.

Kuinka paljon avainsanaehdotuksia saatiin?

Halusimme arvioida löydettyjen avainsanojen hyödyllisyyttä mahdollisimman yksinkertaisella tavalla, joten päätimme, että hakuvolyymi on tässä se kriteeri, mikä saa määritellä, kannattaako avainsanaa hyödyntää hakukonemarkkinoinnissa. Se ei tarkoita, että autovakuutuksia myyvän yrityksen tulisi sijoittua hakutuloksiin kaikilla näillä avainsanoilla, tai että sellaisiin sanoihin ei kannattaisi kiinnittää ollenkaan huomiota, joilla hakuvolyymi on nyt nolla. Tärkeimpien avainsanojen valitseminen on aina liiketoiminta- ja yrityskohtainen valinta.

Mistä työkalusta löytyy eniten avainsanoja?

Seuraavassa pylväsdiagrammissa näkyy tarpeellisiksi todettujen avainsanojen määrä, joiden hakuvolyymi oli vähemmän kuin kymmenen hakua kuukaudessa (hyödyttömät sanat) tai tasan kymmenen tai enemmän hakuja kuukaudessa (hyödylliset, relevantit sanat). Pylvään pituus näyttää, kuinka paljon sanastoa kunkin työkalun avulla löytyi. Eniten erilaisia versioita lähtöavainsanasta saatiin Keyword Toolin avulla, ja niistä myös suurin osa oli hyödyllisiä, eli hakuvolyymi oli 10 hakua kuukaudessa tai enemmän.
kaavio-1

Mistä työkalusta löytyy eniten hakuvolyymiä?

Jotta voisimme selvittää, mikä työkalu on paras, halusimme vielä vertailla sanojen ja hakuvolyymien prosentuaalisia osuuksia. Seuraavassa taulukossa on työkalukohtaisesti hyödyllisten avainsanojen määrä ja osuus kaikista löydetyistä avainsanoista, sekä vastaavasti seuraavalla rivillä hyödyllisten avainsanojen hakuvolyymi ja osuus löydetystä hakuvolyymistä. Esimerkiksi kaikilla työkaluilla löydettiin 282 erilaista versiota lähtöavainsanasta, joilla hakuvolyymi oli kymmenen hakua tai enemmän kuukaudessa. Niistä Keyword Tool löysi 57 prosenttia. Keyword Toolin löytämillä sanoilla hakuvolyymi kutenkin oli vain 53 prosenttia koko hakuvolyymistä, joten se löysi enemmän pienen hakuvolyymin sanoja.
taulukko-1
Hakuvolyymin kohdalla Keyword Tool ei siis vaikuta parhaalta työkalulta, kun taas Googleen Avainsanojen suunnittelijalla löydetyt avainsanat kattavat 82 prosenttia hakuvolyymistä. Keyword Tool olikin paras englanniksi tehdyssä testissä, sillä se löysi hakuvolyymin näkökulmasta lähes yhtä hyödyllisiä sanoja kuin Googlen Avainsanojen suunnittelija. Übersuggest ei loistanut kummallakaan kielellä, eli sen avulla ei saa riittävästi dataa tarkan avainsanatutkimuksen tekemiseen.

Mistä työkalusta löytyy eniten erilaisia avainsanoja?

Seuraavassa taulukossa nähdään uniikkien avainsanojen määrä ja niiden hakuvolyymien summa työkalukohtaisesti. Uniikilla tarkoitetaan tässä sellaista avainsanaa, mikä ei löytynyt mistään muusta työkalusta. Tässä Googlen Avainsanojen suunnittelija vie voiton niin sanojen eri versioiden kuin hakuvolyymin suhteen.
taulukko-2
Viimeinen kiinnostava tarkastelu keräämämme datan perusteella on se, kuinka paljon lisää avainsanoja näillä työkaluilla saa verrattuna Googlen Avainsanojen suunnittelijaan. Se nähdään seuraavassa taulukossa: näyttää siltä, että Keyword Tool on paras Avainsanojen suunnittelijaan verrattuna.
taulukko-3

Mikä työkalu on paras?

Yhteenvetona voi sanoa, että kaikkien neljän työkalun käyttäminen antaa 224 prosenttia enemmän avainsanoja kuin tyytyminen vain Googlen Avainsanojen suunnittelijan käyttöön. Hakuvolyymin näkökulmasta nämä työkalut auttavat tavoittamaan jopa 22 prosenttia lisää hakuja kuukaudessa, mikä on huikean hyödyllistä kilpailulla toimialalla.
Joillain toimialoilla voi olla paljonkin etua siitä, että löytää enemmän pitkän hännän avainsanoja. Niillä voi olla helppoa sijoittua hyvin hakutuloksiin, joten kaikkien näiden työkalujen käyttäminen kannattaa. Emme siis löytäneet yhtä työkalua, joka olisi avain onneen, vaan kannustimen käyttää niitä kaikkia ja olla entistä ahkerampi avainsanatutkimuksen tekijä.
Jos haluat tutkia tarkemmin lähtödataa, josta aloitimme analyysin, löydät sen tästä Google Sheetistä.

LP; EL (liian pitkä; en lukenut)

Sen ainoan oikean avainsanatyökalun valitseminen ei ole helppoa, sillä työkaluja on tarjolla joka lähtöön. Sen jälkeen, kun analysoimme suosikkityökalujemme antamia variaatioita lähtöavainsanoista, suosituksemme on edelleen, että niitä kaikkia kannattaa käyttää. Vaikka mukana tulee tukku tarpeettomia avainsanoja, joilla ei ole hakuvolyymiä, työkalujen avulla voi silti löytää noin kaksi kertaa enemmän avainsanoja kuin vain Googlen Avainsanojen suunnittelijalla.
Mikä tärkeintä, avainsanatyökalujen antamien sanojen perusteella voi lähteä tavoittelemaan jopa 22 prosenttia suurempaa hakuvolyymiä hakukoneoptimoinnilla tai mainonnalla – sanoisimme, että se on kaiken vaivan arvoista!
Jos olet kiinnostunut aiheesta, kannattaa lukea myös nämä äskettäin ilmestyneet postaukset: Russ Jones kirjoittaa Googlen Avainsanojen suunnittelijan pikku salaisuuksista ja Rand

Tällä hetkellä Keyword Tool vaikuttaa olevan paras työkalu, mutta varmuuden vuoksi otimme testiin neljä eri työkalua. Teimme testistä myös englanninkielisen version, sillä ajattelimme, että aihe voisi kiinnostaa myös suomalaisen hakukoneoptimointikentän ulkopuolella.

Miten Googlen automaattinen täydennys toimii?

Googlen ehdotuksia, eli niitä hakulausekkeita, joita tulee näkyviin hakukenttään kun alat kirjoittamaan hakua, kutsutaan automaattiseksi täydennykseksi (Google autocomplete). Googlen mukaan tämä ennakointi perustuu mahdollisiin hakulausekkeisiin. Siksi ne ovat erityisen hyödyllisiä avainsanatutkimuksen tekijälle, ja auttavat löytämään niin sanottuja pitkän hännän hakuja eli harvinaisempia, monista eri sanoista koostuvia hakulausekkeita. Ehdotukset ovat siis hakutermejä, joita joku on joskus hakenut, tai niihin liittyvää sisältöä löytyy internetistä.
Googlen algoritmi luo ehdotukset automaattisesti, useisiin eri tekijöihin perustuen. Ehdotukset tulevat näkyviin täysin mekaanisesti eli ilman manuaalista työtä Googlella. Toisaalta Google myöntää, että jotakin epäilyttäviä hakulausekkeita on sensuroitu pois ehdotusten joukosta.
Hakulaatikkoon ilmestyvät ehdotukset ovat siis yhtä outoja kuin verkkosisällöt tai niitä etsivät ihmiset, joten automaattisen täydennystoiminnon kanssa voi myös hassutella. Sen avulla on tehty jopa runoja, kas tähän tapaan:
Google-runo.

Miten testi tehtiin?

Listasimme ensin ne avainsanatyökalut, joita useimmiten käytämme. Emme siis yrittäneetkään testata niitä kaikkia, eikä testin ole tarkoitus olla täysin objektiivinen. Jätimme testistä pois esimerkiksi ScrapeBoxin, sillä sen avulla ei yleensä löydä juuri mitään mainittavia uusia avainsanoja. Etsimme siis voimallista ja nopeaa työkalua, jolla uusia avainsanan eri variaatioita pystyy löytämään paljon ja helposti.
Työkalut, jotka pääsivät tähän testiin mukaan ovat

  1. Keyword Tool
  2. Übersuggest
  3. Key Collector

Päätimme käyttää työkalujen ilmaisia versioita. Übersuggestista ei edes ole maksullista versiota. Googlen Avainsanojen suunnittelijan käyttö edellyttää AdWords-tiliä. Keyword Toolista on olemassa maksullinen versio, jolla voisi saada esiin lisää avainsanoja. Muut työkalut toimivat verkkosivuston kautta, mutta Key Collector on koneelle asennettava ohjelmisto. Sen lisenssimaksu on 29 dollaria vuodessa, mutta kirjoittamalla siitä arvion blogiinsa, voi saada käyttöönsä ilmaisen lisenssin, joten sitä voi pitää käytännöllisesti katsoen ilmaisena.
Valitsimme testiä varten lähtökohdaksi yhden avainsanan suomeksi ja yhden englanniksi. Halusimme nähdä, miten työkalut selviävät suomen kielen sijamuodoista. Englanninkielisen sanan valitseminen oli perusteltua sen vuoksi, että kaikki työkalut toimivat englanniksi ja ne ovat siksi todennäköisesti parhaimmillaan englanniksi.
Lähtöavainsanat olivat suomeksi ”autovakuutus” ja englanniksi ”car insurance”. Tässä postauksessa kuvaillaan suomenkieliseen avainsananaan liittyvän tutkimuksen tulokset, ja englanninkielisen lähtösanan tuloksista on oma postauksensa englanniksi.
Lisäsimme nämä lähtöavainsanat työkaluihin, ja veimme niistä saadut sanalistat Exceliin. Otimme avainsanatyökaluista irti niin paljon sanoja kuin mahdollista helpoimmalla mahdollisella tavalla – kuten kuka tahansa kiireinen avainsanatutkimuksen tekijä toimisi.
Merkitsimme tarpeettomiksi väärin kirjoitetut tai sellaiset avainsanat, jotka eivät sisältäneet lähtösanaa. Esimerkiksi ”fennia vakuutuslaskuri” merkittiin tarpeettomaksi, sillä se ei sisällä sanaa ”autovakuutus”. Sitten haimme vielä kaikkien sanojen hakuvolyymit Googlen Avainsanojen suunnittelijan avulla, ja sitä varten sanoista oli siistittävä pois erikoismerkit. Hakumäärät ovat heinäkuulta 2015, joten tämänhetkinen hakuvolyymi saattaa olla suurempi tai pienempi kausivaihtelun vuoksi.

Kuinka paljon avainsanaehdotuksia saatiin?

Halusimme arvioida löydettyjen avainsanojen hyödyllisyyttä mahdollisimman yksinkertaisella tavalla, joten päätimme, että hakuvolyymi on tässä se kriteeri, mikä saa määritellä, kannattaako avainsanaa hyödyntää hakukonemarkkinoinnissa. Se ei tarkoita, että autovakuutuksia myyvän yrityksen tulisi sijoittua hakutuloksiin kaikilla näillä avainsanoilla, tai että sellaisiin sanoihin ei kannattaisi kiinnittää ollenkaan huomiota, joilla hakuvolyymi on nyt nolla. Tärkeimpien avainsanojen valitseminen on aina liiketoiminta- ja yrityskohtainen valinta.

Mistä työkalusta löytyy eniten avainsanoja?

Seuraavassa pylväsdiagrammissa näkyy tarpeellisiksi todettujen avainsanojen määrä, joiden hakuvolyymi oli vähemmän kuin kymmenen hakua kuukaudessa (hyödyttömät sanat) tai tasan kymmenen tai enemmän hakuja kuukaudessa (hyödylliset, relevantit sanat). Pylvään pituus näyttää, kuinka paljon sanastoa kunkin työkalun avulla löytyi. Eniten erilaisia versioita lähtöavainsanasta saatiin Keyword Toolin avulla, ja niistä myös suurin osa oli hyödyllisiä, eli hakuvolyymi oli 10 hakua kuukaudessa tai enemmän.
kaavio-1

Mistä työkalusta löytyy eniten hakuvolyymiä?

Jotta voisimme selvittää, mikä työkalu on paras, halusimme vielä vertailla sanojen ja hakuvolyymien prosentuaalisia osuuksia. Seuraavassa taulukossa on työkalukohtaisesti hyödyllisten avainsanojen määrä ja osuus kaikista löydetyistä avainsanoista, sekä vastaavasti seuraavalla rivillä hyödyllisten avainsanojen hakuvolyymi ja osuus löydetystä hakuvolyymistä. Esimerkiksi kaikilla työkaluilla löydettiin 282 erilaista versiota lähtöavainsanasta, joilla hakuvolyymi oli kymmenen hakua tai enemmän kuukaudessa. Niistä Keyword Tool löysi 57 prosenttia. Keyword Toolin löytämillä sanoilla hakuvolyymi kutenkin oli vain 53 prosenttia koko hakuvolyymistä, joten se löysi enemmän pienen hakuvolyymin sanoja.
taulukko-1
Hakuvolyymin kohdalla Keyword Tool ei siis vaikuta parhaalta työkalulta, kun taas Googleen Avainsanojen suunnittelijalla löydetyt avainsanat kattavat 82 prosenttia hakuvolyymistä. Keyword Tool olikin paras englanniksi tehdyssä testissä, sillä se löysi hakuvolyymin näkökulmasta lähes yhtä hyödyllisiä sanoja kuin Googlen Avainsanojen suunnittelija. Übersuggest ei loistanut kummallakaan kielellä, eli sen avulla ei saa riittävästi dataa tarkan avainsanatutkimuksen tekemiseen.

Mistä työkalusta löytyy eniten erilaisia avainsanoja?

Seuraavassa taulukossa nähdään uniikkien avainsanojen määrä ja niiden hakuvolyymien summa työkalukohtaisesti. Uniikilla tarkoitetaan tässä sellaista avainsanaa, mikä ei löytynyt mistään muusta työkalusta. Tässä Googlen Avainsanojen suunnittelija vie voiton niin sanojen eri versioiden kuin hakuvolyymin suhteen.
taulukko-2
Viimeinen kiinnostava tarkastelu keräämämme datan perusteella on se, kuinka paljon lisää avainsanoja näillä työkaluilla saa verrattuna Googlen Avainsanojen suunnittelijaan. Se nähdään seuraavassa taulukossa: näyttää siltä, että Keyword Tool on paras Avainsanojen suunnittelijaan verrattuna.
taulukko-3

Mikä työkalu on paras?

Yhteenvetona voi sanoa, että kaikkien neljän työkalun käyttäminen antaa 224 prosenttia enemmän avainsanoja kuin tyytyminen vain Googlen Avainsanojen suunnittelijan käyttöön. Hakuvolyymin näkökulmasta nämä työkalut auttavat tavoittamaan jopa 22 prosenttia lisää hakuja kuukaudessa, mikä on huikean hyödyllistä kilpailulla toimialalla.
Joillain toimialoilla voi olla paljonkin etua siitä, että löytää enemmän pitkän hännän avainsanoja. Niillä voi olla helppoa sijoittua hyvin hakutuloksiin, joten kaikkien näiden työkalujen käyttäminen kannattaa. Emme siis löytäneet yhtä työkalua, joka olisi avain onneen, vaan kannustimen käyttää niitä kaikkia ja olla entistä ahkerampi avainsanatutkimuksen tekijä.
Jos haluat tutkia tarkemmin lähtödataa, josta aloitimme analyysin, löydät sen tästä Google Sheetistä.

LP; EL (liian pitkä; en lukenut)

Sen ainoan oikean avainsanatyökalun valitseminen ei ole helppoa, sillä työkaluja on tarjolla joka lähtöön. Sen jälkeen, kun analysoimme suosikkityökalujemme antamia variaatioita lähtöavainsanoista, suosituksemme on edelleen, että niitä kaikkia kannattaa käyttää. Vaikka mukana tulee tukku tarpeettomia avainsanoja, joilla ei ole hakuvolyymiä, työkalujen avulla voi silti löytää noin kaksi kertaa enemmän avainsanoja kuin vain Googlen Avainsanojen suunnittelijalla.
Mikä tärkeintä, avainsanatyökalujen antamien sanojen perusteella voi lähteä tavoittelemaan jopa 22 prosenttia suurempaa hakuvolyymiä hakukoneoptimoinnilla tai mainonnalla – sanoisimme, että se on kaiken vaivan arvoista!
Jos olet kiinnostunut aiheesta, kannattaa lukea myös nämä äskettäin ilmestyneet postaukset: Russ Jones kirjoittaa Googlen Avainsanojen suunnittelijan pikku salaisuuksista ja Rand Fishkin avainsanatutkimustyökaluista.

Fishkin avainsanatutkimustyökaluista.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio