Tulos Enemmän oikeita asiakkaita verkosta

Näin optimoit lehdistötiedotteesi: 3 vinkkiä julkaisujärjestelmän valintaan

Harkitsetko uuden lehdistötiedotteiden julkaisujärjestelmän käyttöönottoa? Ja haluat sen olevan hakukoneoptimoitu? Valitettavasti sellaista järjestelmää ei ole olemassakaan, joka optimoisi lehdistötiedotteesi täydellisesti.

Järjestelmä kuitenkin auttaa osaltaan lehdistötiedotteesi verkkonäkyvyydessä – tai pahimmassa tapauksessa torppaa sitä. Joten käytä aikaa sopivan järjestelmän valitsemiseksi. Sen jälkeen iso osa lehdistötiedotteen optimointia onkin viestintäihmisen työtä: avainsanojen valitsemista, tiedotetekstin muotoilua, leipätekstiä linkittämistä sekä ulkoisten linkkien pyytämistä. Tästä olen postannut aiemmin otsikolla Hyödynnätkö lehdistötiedotteesi verkossa.

3 vinkkiä hakukoneystävällisen julkaisujärjestelmän valintaan:

1. Linkit leipätekstiin. Varmista, että järjestelmätoimittajan verkkosivulle päätyvään lehdistötiedotteeseen voi lisätä linkkejä paitsi tiedotteen loppuun myös leipätekstiin. Leipätekstissä olevat avainsanalinkit ovat kaikista arvokkaimpia hakukoneiden mielestä.

Unohda tämän tyyppiset linkit: Lue lisää, Katso kuva tästä. Näiden sijaan linkitä keskeisiin verkkosivustosi sisältöihin avainsanalinkeillä eli sisällytä keskeiset avainsanat itse linkkitekstiin.

2. Meta-elementtien määrittely. Varmista, että title (sivun otsake) ja meta description (meta-kuvaus) elementit voi määritellä järjestelmään itse.

Title on hakukonenäkyvyyden kannalta tärkeä elementti, joka näkyy selaimesi yläkulmassa. Googlen hakutulossivulla se on se sininen linkki, jota klikataan. Hakukonenäkyvyydessä titlellä on iso merkitys.

On tärkeää lehdistötiedotetekstiä järjestelmään lisättäessä, että title on mahdollista kirjoittaa itse. Moni järjestelmä käyttää otsikkoa title-elementin muodostamiseen. Silloin tiedotteen otsikon pitäisi sisältää avainsana ja sisältää välilyönteineen maksimissaan 65 merkkiä. Tämä on usein mahdoton tehtävä, minkä vuoksi on hyvä, että titlen voi määritellä erikseen.

Meta description on ilmainen, myyvä viesti, joka näkyy Googlen haussa titlen alapuolella. Mitä houkuttelevampi meta description on, sitä todennäköisemmin klikataan juuri sitä hakutulosta eikä hakutulossivun muita yhdeksää linkkiä.

Hyvä meta description kuvaa 150 merkin verran tiedotteen keskeistä sisältöä houkuttelevasti ja lopuksi vielä kehottaa lukemaan lisää!

Opi, miten kirjoitat hyvät title ja meta description -elementit; samat opit pätevät niin verkkosivuillasi kuin julkaisemisjärjestelmässä: Hyödynnä sivustosi sisäänheittäjät: title ja meta description.

3. Tiedotteen kuvien ja videoiden optimointi. Tarkista, voitko optimoida tiedotteessa olevat mahdolliset kuvat ja videot. Google suosii hakutulossivullaan kuvia ja videoita, joten niillä yrityksesi pääsee todennäköisemmin hakujen kärkeen kuin pelkällä tekstillä.

Haluatko oppia lisää? Tulos konsultoi lehdistötiedotteiden hakukonelöydettävyydessä. Ota yhteyttä!

Tags: ,

Piditkö artikkelista?

Voit lukea kommentteja ja lisätä oman kommenttisi ja vielä tilata tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä.

Tilaa Tuloksen Blogin RSS-virta Tilaa Tuloksen artikkelit RSS-syötteenä, niin pysyt ajantasalla digitaalisessa markkinoinnissa, tai tilaa samat artikkelit sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Arvostamme yksityisyyttäsi.

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Tuomme sivuillesi kävijöitä ja muutamme heidät asiakkaiksi. Tulos.

Copyright Tulos Helsinki Oy 2008-2014.