Mobiilisivujen hakukoneoptimointi – kuuminta hottia 2012

Mobiilisivujen hakukoneoptimointi eli mobiili-SEO tulee kovaa. Mobiilihaut ovat lisääntyneet kiihtyvään tahtiin vuodesta 2010 lähtien, mutta mobiili-SEO on globaalistikin niin uusi ilmiö, että pienillä yrityksilläkin on menestymismahdollisuuksia. Suomi on perinteitä kunnioittaen edelleen takapajula mitä tulee tähänkin osa-alueeseen hakukoneoptimoinnin uusista tuulista.

Mutta onko Suomessa edes tarpeellista harkita sivuston hakukoneoptimointia mobiililaitteita varten?

”Älypuhelinten myynti kasvoi Suomessa viime vuonna yli 40 prosenttia, Kodintekniikka-alan tiedotusfoorumi Kotek kertoo. Älypuhelimista kertyi jo 60 prosenttia puhelinmyynnin koko arvosta, joka nousi 384 miljoonaan euroon.”
Hs.fi

”71% of smartphone users search because of an ad they’ve seen either online or offline; 82% of smartphone users notice mobile ads, 74% of smartphone shoppers make a purchase as a result of using their smartphones to help with shopping, and 88% of those who look for local information on their smartphones take action within a day.”
Google Mobile Ads Blog

Kyllä! Ainakin mikäli yrityksesi haluaa startata paalupaikalta mobiililaitteiden hakukoneita valloittamaan.

Google Mobile eli GoogleBot Mobile

Käyttäessäsi hakukonetta mobiililaitteella, näet sekä tavanomaisia desktop-verkkosivuja (eli pääosin tietokoneella selailtavia sivuja) ja mobiiliverkkosivuja. Kehittääkseen mobiililaitteille suunnattua indeksiä, Google käyttää Google Mobile -nimistä hakukonerobottia sivustojen indeksoinnissa. Tästä syystä on tärkeää ymmärtää, että Google Mobile suosii indeksoinnissa mobiilisivuille kehitettyä sisältöä ja sille kannattaa tarjota juuri sellaista.

Google Mobile tunnistaa mobiililaitteille suunnatun sisällön neljällä tavalla:

  1. Mobiililaittelle suunnattu tyylitiedosto, kuten Handheld.css tai iPhone.css, muuttavat sivun tyyliasetukset yksinkertaisemmiksi, jotta selaaminen olisi mobiililaitteella helpompaa.
  2. Sivun domain on mobiili-subdirectory, eli muotoa www.yritys.fi/mobile, jolloin mobiilisivusto hyötyy päädomainille suunnatuista linkeistä.
  3. Sivun domain on mobiili-subdomain, eli muotoa m.yritys.fi, jolloin mobiilisivuston domain on Googlen silmissä irrallinen päädomainista.
  4. Sivun domainin pääte on .mobi, jolloin se on Googlen silmissä täysin oma sivustonsa.

Jokaisessa tavassa rakentaa mobiilisivu on hyvät ja huonot puolensa. Valinta riippuu mm. mobiilisivuston rakentamiseen käytettävästä budjetista, vaatimuksista sivujen päivittämisen suhteen ja linkinhankinnan strategiasta. Asiantuntijan avulla oikean vaihtoehdon löytäminen on kuitenkin helppoa.

Mobiilisivujen hakukoneoptimoinnin perusteita

Kuten desktop-sivujenkin hakukoneoptimoinnissa, mobiilisivujen hakukoneoptimoinnin kulmakiviä ovat relevantti tekstisisältö, teknisesti validi toteutus ja pitkäjänteinen linkinhankinta.

Mobiilisivuja suunnitellessa ja niitä hakukoneoptimoidessa kannattaa pitää mielessä se, että hakukonetta käytetään normaalista poikkeavassa ympäristössä. Mobiilihakukonetta käyttävä henkilö ei yleensä istu kotitietokoneen ääressä, vaan hän yrittää esimerkiksi selvittää linja-autoaikatauluja pieneltä näytöltä juostessaan vesisateessa kaupungin halki.

Mikäli ryhdyt hakukoneoptimoimaan mobiilisivuasi – panosta siihen. Harva käyttäjä jaksaa selata montaa hakutulossivua läpi pieneltä mobiilinäytöltä. Ensimmäisten hakutulosten joukkoon pääseminen merkitsee entistä enemmän.

Yksinkertaisuus on valttia
Mobiilihaun käyttäjä on hyvin vaativa sen suhteen, että hän löytää hakuansa vastaavaa tietoa mahdollisimman nopeasti. Suunnittele mobiilisivustasi selkeä, yksinkertainen ja mobiililaitteen näytölle mahtuva. Käytä sisällöntuotannossa ja linkinhankinnassa desktop-sivujen hakukoneoptimoinnista tuttuja strategioita.

Title ja Description
Title ja Description ovat mobiilisivujen hakukoneoptimoinnissa entistä tärkeämmässä roolissa. Perinteisten hakukoneoptimointihyötyjen lisäksi voit parantaa niiden avulla konversiotasi. Hektistä hakua suorittava mobiilikäyttäjä arvostaa mikäli löytää yrityksesi puhelinnumeron jo Descriptionista.

Kohdista löydettävyytesi
Useimmissa älypuhelimissa on GPS-paikannus jatkuvasti päällä. Tämän avulla mobiilihakukone osaa tarjota paikallisia hakutuloksia mobiilihaun käyttäjälle. Hyödynnä kohdennusta päivittämällä yrityksesi Google Places -sivu ajan tasalle. Muista, että parhaimman hyödyn Google Placesista saat, mikäli yrityksesi tiedot ovat täsmälleen samassa muodossa kaikkialla Internetissä, mukaanlukien yrityksesi pääsivu ja hakemistosivustot.

Analysoi mobiilihaun avainsanat
Älä luota sokeasti desktop-sivulla toimiviin avainsanoihin. Mobiilihaun parhaat avainsanat eivät välttämättä ole samoja. Mieti millä sanoilla itse etsisit yrityksesi palveluita matkapuhelimellasi ja käytä apunasi Keyword Toolia määrittelemällä avainsanahaut mobiililaitteille.

Ristiinlinkitä
Lisää desktop-sivustollesi linkki mobiilisivullesi ja toisin päin. Linkistä tykkäävät sekä käyttäjä että Googlen hakukonerobotti.

Haluatko varmistaa, että yrityksesi löytyy ensimmäisten joukosta mobiilikäyttäjien hakukoneesta? Ota yhteyttä Tulokseen.

Mari Luukkainen kehittää Tuloksessa asiakkaiden hakukonenäkyvyyttä.

Vastaa