Mobiilimarkkinoinnin lunttilappu

Mobiilimarkkinoinnin kultaiset vuodet ovat käsillä. Universaali puhelinaddiktio tarjoaa markkinoijalle asiakkaan luo kanavan, jossa luovimista voi suunnitella ja optimoida reaaliaikaisenkin datan avulla. Tähän postaukseen on koottu vinkkejä muistilistaksi mobiilimainontaa harkitsevalle tai sitä jo tekevälle.

Eletään aikakautta, jona kuluttaja pääsee kaiken julkaistun tiedon ja kissavideoiden äärelle vain yhdellä näppärällä ranneliikkeellä. Puhelimen käyttö internetin selaukseen ohitti pöytäkoneen globaalilla tasolla jo vuonna 2016 ja sama ilmiö lienee odottettavissa hilppasen päästä myös Suomessa. Googlen kuluttajabarometri-tilastojen mukaan puhelimella käytetään internettiä yhtä paljon tai enemmän kuin tietokoneella, useamman tunnin päivässä ja yhä useampaan eri tarkoitukseen. Mobiilia käytetään myös kasvavasti ostosten tekemiseen ja maksamiseen, mikä selviää muun muassa alan toimijoiden selvityksistä.

Mobiilimarkkinointipanostusten kehitys. Lähde: e-Marketer
Mobiilimarkkinointipanostusten kehitys. Lähde: e-Marketer 2017.

Seuraavaan muistilistaan on koottu huomioita, jotka auttavat mainontasi laajimpaan mahdolliseen näkyvyyteen, yleisön sitouttamiseen ja katselijoiden päätymiseen haluamallesi sivulle:

1) Yksi mainos/näkymä

Moniilimainonnan suurimpia etuja on selaajan täyden huomion saavuttaminen – ainakin siksi aikaa, kun tämä suhaa mainoksesi yli. Älä lataa näkymään yhtä mainosta enempää, niin varmistat jakamattoman huomion mainoksellesi.

2) Koolla on väliä

Toimintakehotukset ja logot ovat tärkeitä mainosten osia ja näyttävät hyvin erilaisilta puhelimelta ja koneelta katsottuna. Älä siis vain skaalaa pöytäkoneelle tarkoitettuja bannereita pienemmiksi, vaan aloita luova prosessi mobiili edellä. Tehokkaimmat bannerikoot puhelimiin ovat 300x300px ja 300x250px, ja muista myös erilaiset näytölle levähtävät kommervenkit (MIA raportti 8/2017).

 

Mobiilin käyttö ostopolun eri vaiheissa Suomessa. Lähde: Google Kuluttajabarometri 2017.
Mobiilin käyttö ostopolun eri vaiheissa Suomessa. Lähde: Google Kuluttajabarometri 2017.

3) Kata koko ostopolku

Mobiililaitteita käytetään ostopolun jokaisessa vaiheessa. Puhelin on helppo ja aina käsillä oleva väline esimerkiksi tiedonhakuun, vertailuun, tilaamiseen ja maksamiseen. Suunnittele viestisi vastaamaan myös asiakkaan hetkittäisiin tarpeisiin, jotka heräävät esimerkiksi vuorokaudenajan mukaan.

4) Boostaa paikallista

Mobiilibannereita on mahdollista kohdentaa hyper-lokaalisti liikkeesi lähistöllä oleville asiakkaille. Näiden lisäksi voit hyödyntää myös hakumainonnassa mobiililla toimivien lisäosien ja puhelimeen tulevien push-viestien tuomia mahdollisuuksia.

2020 yli 70% globaalista mobiilidataliikenteestä on videoita. Lähde: Cisco 2016.
2020 yli 70% globaalista mobiilidataliikenteestä on videoita. Lähde: Cisco 2016.

5) Video mainonnassa

66 % suomalaisista katsoo videoita pääosin kännykällä. Olit sitten aikeissa lähestyä kohdeyleisöäsi videosarjalla tai sijoittaa taktisia videomainoksia asiakkaittesi kuluttaman sisällön lomaan, muutama neuvo kannattaa pitää mielessä:

  • Tee se pystypäin: Nykyihminen on aivan liian kiireinen ja tärkeä kääntämään puhelinta kyljelleen mainonnan vastaanottamiseksi. Vertikaalivideo on käyttäjäystävällinen ja mahdollistaa suurempien pintojen käytön.
  • Silence is golden: Suuri osa videoista katsotaan jonkin sosiaalisen median alustalta ja näissä videoissa on harvoin äänet päällä. Käytä siis tekstiä ja tehosteita tarinankerrontaan.
  • Lyhyesti ja ytimekkäästi: Some-alustat rajoittavat videomainosten kestoa muutamiin sekunteihin ja itse katselijan keskittyminen herpaantuu vielä nopeammin. Perinteiset tarinoinnin säännöt eivät päde lyhyiden katselujen ja vielä lyhyempien huomioaikojen kaudella. Mene suoraan asiaan jättämällä pohjustus videon loppuun tai anna jatkuvalla syötöllä minikliimakseja pitäen katsoja virikkeisenä.

6) Törsää enemmän

Älä katso mobiilia muusta markkinoinnista erillisenä osana, mutta älä myöskään kohtele sitä pöytäkoneen jatkeena. Mobiilin hyödyt ja mahdollisuudet ovat huikeita, kunhan niihin malttaa lohkaista riittävän osan markkinointibudjettia.

Suomessa mobiilimainonnan on arvioitu kasvaneen 29,9% vuodesta 2015, ja vuoteen 2021 menojen ennustetaan jatkavan kasvua 12,2% vuosivauhtia. Näin kovat luvut tarkoittavat, että vaikket itse satsaisi kyseiseen kanavaan, kilpailijasi saattavat hyvinkin. Perusteltuja syitä mobiilin laiminlyöntiin markkinoinnissa on hyvin vähän.

 

Mikäli kaipaat apua alkuun pääsemisessä tai työkalujen käytössä, ole yhteydessä ohjelmallisen ostamisen tiimiimme niin katsotaan, miten voimme olla avuksi. 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *