Mitkä ovat stepit kohdennetumpaan asiakasdialogiin?

asiakasymmärrys

Tästä blogipostauksesta voit katsoa, missä vaiheessa yrityksenne on asiakasdatan ja hyvän asiakaskokemuksen hyödyntämisessä markkinoinnin tehostamiseksi. Näillä stepeillä olet liiketoiminnan kehittämisen ja uudistamisen ytimessä!

Kaikkea kaikille.

Meidän tuote on tarkoitettu kaikille suomalaisille.

Hyvä on. Toivottavasti siirryt pian tuossa alla olevaan kategoriaan, sillä tuotettasi ei kannata tarjota kaikille, paitsi jos sinulla on rajaton markkinointibudjetti.

Onhan meillä kohderyhmät!

Jaa, pitäisikö asiakkaita miettiä kohderyhmiä syvemmin? Meillähän on hyvä tuote.

Jos osuit tähän kategoriaan, älä huoli, et ole yksin. Monella alalla, kuten vaikka rakennus- ja turva-alalla tai tilitoimistoliiketoiminnassa ollaan vielä tässä maailmassa. Demografisiin tekijöihin (ikä, sukupuoli, asuinpaikkakunta…) perustuvat kohderyhmät ovat edelleen käytössä markkinoinnin työkaluna vaikkapa mediaa ostaessa, mutta ostokäyttäytymistä tai asiakkaan motivaattoreita ei ole kartoitettu.

Seuraava steppi sinulle on lähteä miettimään esimerkiksi seuraavia asioita: onko CRM-järjestelmää? Mitä dataa siellä on? Kuinka sitä voisi rikastaa? Millainen asiakkaiden ostokäyttäytyminen on? Mitä data kertoo siitä, millaisia yrityksen asiakkaat ja ostajapersoonat ovat?

Mietimme ostokäyttäytymistä!

Kohdennamme asiakkaan ostokäyttäytymisen perusteella markkinointia ja sisältöjä.

Hienoa! Teillä on siis ostajapersoonat määritelty ja asiakaspolkuja mallinnettu demografisten tekijöiden lisäksi. Ostajapersoonat on ehkä jopa viety CRM-järjestelmään ja on aloitettu se työ, missä markkinoinnin viestejä kohdistetaan asiakkaiden kysymyksiin eli tarpeisiin ja toiveisiin. Dataa asiakkaista kerätään CRM-järjestelmästä, web-analytiikasta ja sosiaalisen median kanavista.

Seuraava steppi sinulle on: ostajapersoonien validointi datan avulla eli esimerkiksi ohjelmallisesti ostetun display-mainonnan kautta, Facebookin yleisöjen hyödyntäminen datan rikastamisessa ja markkinoinnin automaation ensi stepit.

Markkinoimme ostokäyttäytymiseen perustuen.

Meillä markkinointi perustuu asiakkaan käyttäytymiseen.

Asiakasryhmät ovat teillä pilkottu pieniin, samantyyppisesti käyttäytyviin ryhmiin, joille lähtee myös yksilöityjä viestejä. Mietitte missä vaiheessa ostopolkua kyseinen asiakas on ja tarvitseeko hän brändiin liittyvää muistuttavaa viestintää, ostoon tähtäävää lisätietoa vai asiakkuuteen liittyviä viestejä. Markkinointinne idea on palvella asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla.

Seuraavat stepit: Jatka samaan malliin. Seuraava steppi on tehdä 1:1 markkinointia.

Keskustelemme asiakkaan kanssa 1:1.

Wow! Haluan tavata sinua, teillä ollaan selkeästi tosi pitkällä. Pidä toi!

 

Jos tämä postaus ärsyttää, niin se on oikeastaan hyvä asia. Olen ollut itse tarjoamassa markkinointipäällikön roolissa tuotetta tai palvelua kaikille suomalaisille, sitten kaikille liikkeenjohdon ihmisille ja lopulta kaikille alle 35-vuotiaille, matkustamisesta kiinnostuneille, jotka haluavat seikkailla. Mutta vasta tänä päivänä työkalut mahdollistavat vieläkin tarkemman, ostokäyttäytymiseen perustuvan vuorovaikutuksen asiakkaan kanssa. Tie sinne on pitkä ja kivinen, pyydä apua!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *