Mihin tämä maailma on menossa? 6 asiaa, jotka muuttuvat 10 vuoden sisällä.

Milleniaalit ja digimarkkinointi

Milleniaalit ja varsinkin sukupolvi Z tulevat muuttamaan bisneksen kymmenessä vuodessa. Tämä johtuu pitkälti näiden sukupolvien erilaisista kulutustottumuksista. Jotta junaan mahtuu mukaan, tulee yritysten muokata omaa markkinointiaan ja muotoilla palveluitaan niin, että ne sopivat uusien sukupolvien kulutustottumuksiin.

Vierailin Pubcon 2016 markkinointikonferenssissa Las Vegasissa lokakuun alkupuolella. Tapahtuma oli tuttuun tapaan erinomaisesti toteutettu. Uutta tietoa ja oppia tuli sisäistettyä roppakaupalla.

Vaikka suurin osa puheenvuoroista koskikin mitattavaa digimarkkinointia, löytyi muutamia toistuvia aiheita, jotka olivat läsnä riippumatta käsiteltävästä kanavasta. Yksi näistä teemoista oli milleniaalien ostokäyttäytyminen, josta onkin puhuttu jo muutamia vuosia.

Miten yritysten tulisi muokata markkinointiaan ja liiketoimintaansa, jotta se kiinnostaisi milleniaaleja ja varsinkin sukupolvi Z:taa? Tutustutaan kuuteen asiaan, jotka milleniaalit tulevat muuttamaan kymmenessä vuodessa!

1. Sivustojen nopeus: Kultakaloilla on 9 sekunnin keskittymiskyky, eli noin sekunnin pidempi keskittymiskyky kuin milleniaalilla. Tämä tarkoittaa että sivuston pitää auttaa milleniaalia löytämään haluamansa alle kahdeksassa sekunnissa, jotta konversio (osto, lataus jne.) olisi mahdollinen. Tämä tarkoittaa myös, että kahden sekunnin sivunlataus kolme kertaa tekee tehtävästä mahdottoman: kannattaa siis miettiä ostopolku tarkkaan!

Kultakaloilla on pidempi keskittymiskyky kuin milleniaalilla. @norrtom #tuloslove

 

Myös Google on huomannut tämän, ja sen takia tehnyt AMP-sivumallin. AMPit (Accelerated Mobile Pages) ovat alasivuja, jotka varastoidaan Googlen palvelimilla, jotta Google pystyy tarjoamaan nämä sivut vierailijalle alle puolessa sekunnissa. Google lupailikin Pubcon 2016 tapahtumassa, että verkkokaupan tuotesivutkin mahdollistetaan AMPiin ensi vuonna.

2. Jakamistalous: Kohtuuhintaiset palvelut kuten Spotify, Uber ja Airbnb tulevat vähentämään tarvetta omistaa musiikkia, omaa autoa tai vuokrata hotellihuonetta. Muun muassa tunnettu ekonomi ja kirjailija Jeremy Rifkin onkin sanonut, että 25 vuoden päästä auton jakaminen on normi auton omistamisen sijaan. Tutkimukset kuitenkin osoittavat että 93 % milleniaaleista haluaa kuitenkin omistaa asunnon joskus tulevaisuudessa.

Lyhyesti tämä tarkoittaa, ainakin teorian tasolla, että jakamistalous ja asuntokauppa tulee kasvamaan – muiden isojen hankintojen markkina tulee pienentymään.

3. Sosiaaliset mediat: 15-16 vuotiaden sosiaalisten medioiden käyttö näkyy perinteisten sosiaalisten medioiden laskuna – ainakin Yhdysvalloissa. Siellä Instagramin ja Twitterin käyttö on 15-16 vuotiaiden keskuudessa vähentynyt lähes 24 %, SnapChatin käyttö on vähentynyt noin 16 % ja Facebookin käyttö on vähentynyt noin 8 %.

Jos nykynuoret jättävät sosiaalisen median heti kun vanhemmat ilmaantuvat siihen, tulee SoMe-kenttäkin muuttumaan mammojen ja pappojen Facebookista ja Twitteristä uusiin ”salaisempiin” palveluihin. Siis uusia sosiaalisia medioita odotellessa.

Milleniaalit sosiaalisia

4. Mobiili: Jos mobiilin budjetti ei ole nopeiten kasvava osa markkinointibudjetistasi, saattaa yrityksesi olla liemessä muutamien vuosien sisällä. Tämä johtuu siitä, että jo tänä päivänä internetissä käytetystä ajasta 57 % kulutetaan mobiililaitteilla, vain 32 % tietokoneella ja ainostaan 11 % tablettilaitteilla.

Miksi tuhlaisit siis rahaa desktop-mainontaan, jos mobiili tavoittaa enemmän kävijöitä? Toki konversiot saattavat olla heikompia (toistaiseksi) mobiililaitteissa, mutta mobiilikonversioiden tasokin yleisesti jatkuvasti parantunut uusien uljaiden kuluttajien johdolla.

5. Semantiikka: Yhä useampi nykynuorista ja lapsista hakee tietoa Googlesta (ja Applen Siristä) puhehaulla. Jotta hakukoneelle pystyy puhumaan luonnollisesti, tulee ihmisen pystyä keskustelemaan hakukoneen kanssa. Tämä tulee muuttamaan semantiikkaa hakukoneiden sisällä, jotta hakualgoritmi ymmärtäisi asiayhteyden esitettyyn kysymykseen.

Puhehaut toimivat kyseisellä tavalla jo rapakon toisella puolen. Käytännön esimerkki puhehaun toiminnasta jenkkien Googlesta:
Minä: ”What is the Eiffel Tower?”
Hakukone: ”The Eiffel Tower is a building in Paris.”
Minä: ”When was it built?”
Hakukone: ”The Eiffel Tower was built on…”

Google siis ymmärtää jo syy-seuraussuhdetta; Google personoi vastauksensa sen perusteella, mitä äsken haettiin. Ylläolevassa esimerkissä Google ymmärsi toisen kysymyksen kohdalla, että kyseessä oli edelleen Eiffeltorni.

6. Natiivimarkkinointi ja videot: Milleniaalit eivät ole yhtä brändiuskollisia kuin edelliset sukupolvet. 70 % viimeisestä milleniaalien aallosta (sukupolvi Z) kokee aitoa yhteyttä YouTube vloggaajien kanssa – paljon useammin kuin brändin/mainosvideon kanssa. Tämä tietty johtaa siihen, että natiivimarkkinoinnin tekeminen vloggaajien kanssa tulee olemaan entistä suurempi osa markkinointistrategiaa niin pienemmissä kuin isommissakin yrityksissä.

Sama pätee edeltävällä milleniaalisukupolvella (sukupolvi Y) perinteisten blogien osalta. Natiivimainonta ja -markkinointi on siis entistä vahvemmin vakiinnuttamassa asemansa mitattavana mainonnan muotona.

Ylläolevassa listassa on vain murto-osa asioista, jotka tulevat muuttumaan. Kunhan saan sisäistettyä opitun tiedon, jaan mielelläni lisääkin asiaa milleniaaleista, kulutustottumuksesta, hakukoneoptimoinnista ja mitattavasta markkinoinnista.

Ensi kertaan siis!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *