Lehdistötiedote: Mainonnan ohjelmallinen ostaminen lyönyt läpi Suomessa, vahva kasvu jatkuu – Tulos Helsingille vahvistukset Liettuasta ja Etelä-Afrikasta

Mainonnan ohjelmallinen ostaminen on Suomessa lyönyt läpi viime vuonna, ja vahva kasvu jatkuu tänä vuonna. Verkkomainonnan järjestö IAB Finland on arvioinut, että mainontamuodon osuus kaikista verkkomainonnan investoinneista Suomessa on jopa 40 % vuoden 2017 alkupuolella.

Tulos Helsinki on rekrytoinut kaksi uutta asiantuntijaa vahvistamaan palvelun tarjontaa asiakkaille: Aleksandr Simukovicin Liettuasta ja Simon Duvenagen Etelä-Afrikasta. Molemmilla on pitkä kokemus alalta. Rekrytointien myötä Tuloksen ohjelmallisen ostamisen tiimissä työskentelee seitsemän asiantuntijaa. ”Tulos on sopivan pieni ja ketterä yritys uuden kokeiluun – tavoitteemme onkin olla ensimmäisenä Suomessa kokeilemassa uusia mahdollisuuksia ohjelmallisessa ostamisessa”, kertoo Tuloksen Head of Programmatic Tiina Tikkinen.

Ala on Suomessa vielä nuori, mikä näkyy alan osaamisen määrässä ja tasossa. Suomesta on vaikea löytää syvää osaamista. ”Lähdimme rekrytoimaan senioritason osaajia ja vahvaa järjestelmäosaamista. Tuloksella käytämme mainonnan ostamiseen pääasiallisesti Adform-työkalua. Myös DoubleClickiä kohtaan on kasvavaa kiinnostusta”, Tiina Tikkinen kertoo. ”Vahvat DoubleClick-osaajat ovat Suomessa todella harvassa ja siksi päätimme suunnata katseemme suoraan ulkomaille.”

Ohjelmallisesti ostettu display-mainonta mahdollistaa myös tarinankerronnan

Simon Duvenagella on pitkä kokemus DoubleClickin käytöstä, joka on yksi suosituista mainonnan ostojärjestelmistä. Hän on toiminut Etelä-Afrikassa sekä julkaisijan eli myyjän että ostajan puolella. ”Ohjelmallisen ostamisen huomattava kasvu on luonnollinen seuraus mainonnan tehokkaasta kohdentamisesta ja reaaliaikaisuudesta”, hän kertoo. ”Brändeihin sitoutuminen on kasvanut entistä enemmän videoita, rich mediaa, sovellusten sisäistä mainontaa ja natiivimainoksia hyödyntämällä.” Aleksandr Simukovic korostaa myös monipuolisuutta: ”Yhtenevä mainonnan viesti eri laitteiden välillä mahdollistaa, että mainostajat voivat hyödyntää tarinankerrontaa kampanjoissaan.”

Simukovicilla on paitsi syvä järjestelmäosaaminen, myös laaja näkemys markkinoinnista. Hän korostaa datan hyödyntämistä laajemminkin: “Mainonta ohjelmallisena ostamisena tuottaa paljon dataa, ei ainoastaan kampanjoiden optimointiin, vaan myös näkemyksen ja trendien (insight) tuottamiseen.”

Simon Duvenage aloitti työnsä Tuloksella toukokuussa. Aleksandr Simukovic puolestaan on työskennellyt Tuloksella jo pidempään. Miksi valitsit Tuloksen? “Ensinnäkin Tuloksen kulttuuri, kunnianhimo ja rohkeus – yritys on täynnä ammattitaitoisia ja motivoituneita ihmisiä. Näen myös yleisesti paljon kasvun mahdollisuuksia Suomen markkinassa. Olen iloinen, että voin olla mukana osana kasvua.”

Tulos Helsinki auttaa asiakkaitaan kasvamaan ja kansainvälistymään parantamalla heidän digitaalista asiakaskokemusta. Keinoja ovat ostopolku- ja käyttäjäpersoona-analyysien lisäksi muun muassa hakukoneoptimointi, hakusanamainonta, mainonnan ohjelmallinen ostaminen, markkinoinnin automaatio ja some-mainonta. Yrityksessä työskentelee 35 asiantuntijaa.